Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinka Toyoty dál trápí elektrická auta na baterky, umí být i levnější než menší Tesla
17.12.2020 | Petr Miler
Může to být cesta a nemusí, Toyota to s ní ale očividně myslí velmi vážně. Krom toho, že lépe vypadá a dále dojede než kdy dříve, může nová generace velkého sedanu Mirai stát i méně než Tesla Model Y.
Někteří se tváří, že jedinou budoucností aut je bateriová elektromobilita, tak to ale být nemusí. Tržní regulace ji jednoznačně preferují, s jejími reálnými ohledy k přírodě to ale není tak žhavé a profíci z oboru varují, že sázka jen na tuto kartu je chybou. Existuje navíc nespočet funkčních limitů, které omezují praktickou využitelnost, a tak není divu, že ne každý věří, že budoucnost patří skutečně jí.
Největším proponentem jiných řešení je Toyota, která svého času chytře vsadila na hybridy před kýmkoli jiným a dnes je s nimi i díky tomu velmi úspěšná. Nyní chce znovu přechytračit konkurenci s vodíkovými palivovými články a byť to za aktuálních okolností může působit jako předem prohraný boj, podceňovat Japonce není radno. Už v tuto chvíli, kdy téměř neexistuje kloudná infrastruktura, dokáží prodávat konečně přijatelně vypadající model Mirai. A co je podstatné, dokáží ho prodávat za konkurenceschopné ceny.
Nedávno jsme psali o částce požadovaně v Evropě, která je doslova fackou do tváře bateriových elektromobilů. Ačkoli je vodíková technologie mnohými považována za drahou, je ve skutečnosti pořád levnější než řešení stojící na akumulátorech. A tak Mirai v Evropě po mezigeneračním zlevnění rázem o stovky tisíc levnější než Tesla Model S. Pravda, není srovnatelná výkonem a dynamikou, ale Tesla zase není srovnatelná využitelností a pravděpodobně ani životností - Mirai ujede na jedno dotankování vodíku až 650 km bez lokálních emisí čehokoli, dojezd doplníte v řádu minut a velké, drahé akumulátory s obvykle osmiletou životností pro ni nejsou něčím, bez čeho nedá ani ránu. To žádný bateriový elektromobil neumí.
Nyní se Mirai II začíná prodávat i v USA a je z toho ještě zajímavější nabídka. K mání jen od 49 500 USD, tedy asi 1,06 milionu Kč, což obecně vzato není na auto této třídy mnoho. Je to pak nejen podstatně méně peněz, než kolik je třeba na Model S (69 420 USD), ale i méně, než kolik je třeba na Model Y (49 900 USD). A to je v podstatě kompaktní crossover, menší auto. Zákazníci v USA navíc mohou dostat dotace (8 000 USD ta federální, až 5 000 státní) na vodíková auta a Toyota k tomu přidá ještě vodík za 15 000 USD (321 tisíc Kč) zdarma a bezplatné zapůjčení náhradního auta na 21 dnů každý rok, kdyby se objevil problém s dojetím do míst s nedostačující infrastrukturou. To je celé vskutku atraktivní nabídka.
Jak jsme již dříve zmínili, Mirai a další vozy s vodíkovými palivovými články trápí hlavně omezená efektivita přeměny elektřiny na vodík a toho zpět na elektřinu, na druhou stranu je ale jejich výhodou menší počáteční zatížení přírody výrobou, zejména pak akumulátorů, které navíc nemají tak dlouhou životnost. Jsme zvědavi, jak moc Toyota v tomto boji uspěje, ale jsme rádi, že bojuje - není nic horšího než svět jedné „pravdy”, na který si dnes regulátoři rádi hrají.

























Toyota Mirai II vstoupila do prodeje v USA a je to znovu velmi zajímavá nabídka, se všemi lokálními výhodami ještě zajímavější. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejčtenější články
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025Šéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
16.9.2025Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
16.9.2025Mercedes po poprasku okolo motorů BMW říká, je odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
16.9.2025Šéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
17.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva