Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Oblast Fukušimy dodnes připomíná scenérie z Terminátora, na místě chátrají i tisíce aut
22.8.2020 | Petr Miler
Jedna z nejhorších jaderných havárií historie tohoto světa za sebou nevídanou spoušť. A zanechala po sobě i tisíce opuštěných vozů.
Za dobu existence jaderných elektráren dostaly pouze dvě havárie nejvyšší označení 7 na Mezinárodní stupnici jaderných událostí INES (International Nuclear Event Scale). Byla to havárie v elektrárně v Černobylu v dubnu roku 1986 a pak havárie elektrárny Fukušima v důsledku zemětřesení a následné vlny tsunami v březnu 2011.
Všechny tři v tu chvíli běžící bloky elektrárny byly poškozeny zemětřesením a tsunami a některé z nich i následnými výbuchy nahromaděného vodíku. A ze všech uniklo velké množství radioaktivních látek. Postupně bylo evakuováno více než 150 tisíc obyvatel z okruhu přibližně 20 kilometrů okolo elektrárny. Spousta z nich se už nikdy nevrátí, ale z velké části z vlastního rozhodnutí.
Na řadě míst dodnes probíhají dekontaminační práce - někde jsou už hotovy, jinde jsou v plném proudu, na dalších místech je radiace stále přílišná. Domy byly po léta čištěny, vrchní vrstva půdy sbírána a skládána do pytlů, které jsou přemisťovány na okraje měst ke skladování. Pryč se ale odvážet nebudou. Nikdo neví, co s nimi bude, a samozřejmě je nikdo nechce poblíž místa, kde má bydlet.
Také není možné odstranit vrchní vrstvu půdy úplně všude. Jednak by nebylo možné skladovat takové množství pytlů, už tak jsou jsou jich miliony. A jednak to fyzicky není možné v lese a v příliš hornatých místech. Takže stále existuje obava, že při případných velmi silných deštích bude veškerá radioaktivita z hor a lesů spláchnuta do údolí, kde budou žít lidé.
Podobně jako v Černobylu, resp. v přilehlém města Pripjať, zůstaly po obyvatelích měst v evakuované zóně domy, obchody a další objekty plné věcí, které si lidé ani nestihli či nedokázali sbalit, když byli nuceni odejít. Na čerstvých fotkách z místa pořízených nadšenci z Obsidian Urbex Photography vidíme zpustošené obchody plné zboží nebo hernu Anime Pachinko, jak je někdo opustil doslova z minuty na minutu. Je to skutečná mrtvá zóna připomínající některé scenérie z Terminátora 2.
Ovšem, tato katastrofa má i svůj automobilový rozměr. Po lidech v evakuované zóně zůstaly podle oficiálních zpráv desetitisíce automobilů, obyčejných i zajímavějších, které nebylo možné vzít s sebou a pro které nebylo možno se vrátit. Proč? Protože jsou kontaminované radiací stejně jako vše, co v ony osudné momenty na tomto místě déle než chvíli.
A stejně jako si příroda bere zpátky domy a ulice, také auta postupně zarůstají vegetací. Některá vidíme na někdejším odstavném parkovišti, kam byla odtažena radioaktivní auta překážející dekontaminačním pracím. Navzdory 9 létům od chvíle, kdy si jich naposledy někdo všiml, vypadají některá překvapivě době. Jiná ale doslova zarůstají do země a blízko se zdá být chvíle, kdy s přírodou začnou splývat.
Nejsou to zrovna povzbudivé pohledy, ale jsou určitým způsobem magnetické, zejména pro příznivce postapokalyptické science fiction. Až na to, že tohle není fikce, bohužel. Podívejte se na to sami, z některých výše i níže viditelných záběrů trochu mrazí. Z pozitivnějších zjištění lidí z Obsidian Urbex Photography můžeme dodat, že na některá vzdálenější místa už se lidé vrací a obnovovány jsou i někdejší služby, podobně jako v okolí Černobylu lze ale předpokládat, že do původního stavu se tu život nevrátí nejspíše nikdy. Nebo alespoň ne během našich životů.
























Až děsivé scenérie stále skýtá návštěva okolí jaderné elektrárny ve Fukušimě. Opuštěná místa i auta jsou i po devíti letech ponechávána na pospas osudu. Foto: Obsidian Urbex Photography
Zdroj: Obsidian Urbex Photography přes Motor1
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
- Titul pro čínský motocykl Kove, Fernandez mistrem světa 19.10.2025
Nejčtenější články
Rusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
20.9.2025Plány Porsche se zhroutily, automobilka snad konečně kapitulovala. Její nová vlajková loď mění elektrický pohon za spalovací
20.9.2025Tušíte, kdo teď nabízí tohle auto s tak luxusním interiérem? Jde o vůz levné značky, žádný Rolls-Royce ani Bentley
20.9.2025Fiat se po pěti letech nabízení nesmyslů vrací ke kořenům, jeho nová speciální 500 oslní už tím, co má pod kapotou
20.9.2025Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva