Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Opomíjený spoluautor legendárního McLarenu F1 strhal pokus o jeho nástupce, podle něj jde o smutný symbol doby
16.12.2024 | Petr Prokopec
Ideově i technicky je jedno z nejvíc fascinujících aut historie dílem Gordona Murrayho, asi nikdy by se ale nezapsalo do dějin tak moc, kdyby jeho design neměl na povel Peter Stevens. Právě on není dvakrát na větvi z kvality nového T.50 znovu od Murrayho.
Za autora McLarenu F1 je obecně považován Gordon Murray. A právem, byla to primárně jeho genialita a snaha stvořit nejen extrémně, ale i každodenně použitelné auto za lpění na na každém gramu jeho hmotnosti, která z vozu udělala to, čím je. Nebyl na to ale sám.
Přehlédnout jistě nesmíme ani Rona Dennise, strůjce úspěchu McLarenu, který projekt zafinancoval. F1 by nebyl tak mimořádný ani bez přispění Paula Roscheho, jednoho z nejlepších motorářů všech dob, který dal dohromady excelentní dvanáctiválcový agregát auta. Na ty si ještě svět v souvislosti s nejslavnějším silničním McLarenem občas ještě vzpomene, na designéra Petera Stevense už obvykle nikoli.
Přitom to byl on, kdo navrhl úžasně účelný exteriér i interiér vozu. Muž, který je podepsán i pod mnoha modely Subaru, MG nebo Lotusem Elan a Jaguarem XJR-15, přišel k projektu až později ve chvíli, kdy měl dostat McLaren F1 design vymyšlený přímo Murraym a ohromující opravdu nebyl. Stevens tak překopal celou řadu detailů, díky nimž auto lépe funguje i vypadá.
V posledních letech se tento muž věnuje hlavně designovému poradenství, stejně jako design také vyučuje. Před pár týdny si pak nenechal ujít dostaveníčko několika majitelů nového supersportu T.50, za kterým stojí jeho bývalý kolega, tedy Gordon Murray. Co však na akci viděl, to ho nenadchlo, nýbrž šokovalo, zvláště v kontextu s cenou vozu. A navzdory jeho dávnému přátelstvím s Gordonem M. se rozhodl to ventilovat veřejně.
„Co mě překvapilo nejvíc, to byly opravdu příšerné mezery mezi panely karoserie. Prosklený kryt motoru navazující na prosklenou střechu se lišil auto od auta. Mezery mezi většinou panelů, které se otevírají, byly tak široké, že šel vidět vnitřek auta. Když jsem pracoval pro Subaru, ptal jsem se jednoho postaršího technika, proč není jak štelovat dveře. Odpověděl mi: ‘Proč bychom něco takového měli dělat, když jsme auto postavili přesně podle vašich designových návrhů?’,“ uvedl Stevens. Tohle u GMA zjevně neumí.
K tomu dodal, že jakmile jeden z majitelů nastartoval motor, všichni byli zaujati pouze tímto divadlem a nekvalitě se nikdo nevěnoval, což považuje za smutný symbol doby - auto oslní na internetu pár konkrétními parametry nebo projevy a o potlesk má postaráno. Na akci byl přitom přítomen i již zmíněný Elan, tedy mnohem levnější auto. Ovšem v jeho případě nebylo po stránce kvality co kritizovat. A stejně tak se daleko lepším slícováním mohl pochlubit i malý a levný Ford StreetKa, který stojí padesátkrát méně než T.50. Pro Murrayho automobilku GMA se tedy opravdu nejedná o dobrou vizitku.
Zatímco ovšem Murray se ke kritice nevyjádřil, na jeho obranu přispěchali mnozí fanoušci. Podle nich byly vystavené vozy jen firemními prototypy, což by pochopitelně jistou nekvalitu vysvětlovalo i ospravedlnilo. Nepředpokládáme však, že by Stevens lhal, pokud by o nich mluvil jako o soukromých vozech. Dost možná tak GMA některým movitým zájemcům skutečně prodalo i předsériová auta, aby mohlo financovat výrobu těch sériových.



McLaren F1 je legenda, a to i díky opomíjenému Peter Stevensovi, který se postaral o jeho finální designové pojetí. Foto: McLaren
Právě toho neuchvátil GMA T.50, tedy ideový nástupce modelu F1. Nejenže je nenápaditý, podle Stevense je i nekvalitní. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: PeterStevensDesign@Instagram
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 11 hodinamiTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva