Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
OSI 20 TS Coupe je nejúchvatnější sporťák, o kterém jste nikdy neslyšeli
9.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka OSI měla spadat pod karosárnu Ghia, smrt jejího zakladatele však přervala plány hned v úvodu. Pár aut přesto vzniklo.
Čas od času se na internetu objeví na prodej vzácná auta. Některá obvykle znají jen opravdoví experti na automobilovou historii, jiná zase mají unikátní historii. Nedávno jsme si tak mohli představit Mercedes 320 Cabriolet B, konkrétně pak dokonce kus, ve kterém měl zemřít někdejší říšský protektor Reinhard Heydrich. Dnes se tak daleko do historie nepodíváme, namísto válečné doby totiž zakotvíme v 60. letech minulého století, kdy byla v italském Turínu založena značka OSI (Officine Stampaggi Industriali).
Za jejím zrodem stál někdejší šéf karosárny Ghia Luigi Segre, který doufal, že OSI bude nezávislou značkou spadající pod jeho bývalého chlebodárce. Nová automobilka přitom měla pokrývat zejména okrajové části trhu, k čemuž používala dárcovské vozy od Alfy Romeo, Fiatu a Fordu. Těm pak následně dodávala zejména unikátní karoserie, došlo ale rovněž na další komponenty.
Segre ale bohužel pouhé tři roky po založení značky zemřel, čímž firma OSI přišla o přímé vazby na karosárnu Ghia i automobilku Ford. K tomu přibyl pokles objednávek, který nakonec vedl roku 1966 k propuštění dvou tisíc dělníků. Vůbec poslední vůz značky pak vznikl v prosinci 1967, krátce na to došlo k uzavření továrny a designové centrum bylo sloučeno s Fiatem.
Existenci značky OSI bychom tedy mohli nazvat jepičí, ovšem rozhodně ne zapomenutou. I proto, že nám zde zůstalo několik výjimečných modelů, mezi něž patří 20M TS Coupe. To vzniklo přepracováním evropského Fordu Taunus 20M, přičemž pod vzhledem je podepsán Sergio Sartorelli, autor prvních skic k Volkswagenu Karmann Ghia či VW Type 3.
Všeobecně se přitom má za to, že OSI vyrobilo zhruba 2 200 exemplářů 20M TS Coupe, přesné číslo ale bohužel známé není. Stejně tak není jisté, kolik vozů se dožilo dnešních dní, odhady však mluví o pouhých 170 kusech. Momentálně jde tedy o nadmíru vzácný kousek, přičemž my si dnes konkrétně posvítíme na v pořadí 48. vyrobený exemplář.
Tento vůz měl podle majitele projít kompletní renovací, která se nezaměřila pouze na černý lak či dřevěné dekory a kožené čalounění v interiéru, ale rovněž na motorový prostor. Z něj byl vyjmut 2,3litrový řadový šestiválec, který dával k dobru pouhých 106 koní. Jízdní dynamika tedy logicky příliš strhující nebyla, sprint na stovku totiž zabral 14 sekund.
Nově je ovšem možné počítat s daleko brysknějším tempem, neboť zadní kola skrze pětistupňový manuál Tremec roztáčí osmiválec od Fordu. Ten navíc dostal čtveřici karburátorů Weber, což celkový výkon zvedlo na 400 koní. Akcelerace nebo maximálka tak budou lepší než u originálu, konkrétní data ovšem prodejce nezveřejnil.
Víme ovšem, že kupé dále dostalo stavitelný podvozek vpředu či zadní 8palcové kotoučové brzdy od Willwoodu. Nechybí ani rozsáhlé množství chromových detailů, vnitřek pak kromě zmiňovaného koženého čalounění zdobí také funkční vyhřívání kabiny či moderní audio systém.
Závěrem pak již jen dodáme, že internetové přihazování je u konce a OSI 20M TS Coupe změnilo svého majitele za 70 100 USD (cca 1 696 500 Kč). To je překvapivě nízká suma, nikoliv jen z pohledu historické výjimečnosti, ale také kvůli oné renovaci, jenž vyšla na 90 tisíc dolarů (2,178 mil. Kč).
























OSI 20M TS Coupe vzniko přepracováním Fordu Taunus, nově pak dostalo do vínku namísto původních 106 hned 400 koní
Zdroj: eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
dnes
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 4 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 5 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 7 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
