Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pneumatiky dnes škodí ovzduší více než motory, na odstřel jsou ale jen ty druhé
4.4.2020 | Petr Prokopec
Je to jeden z typických dopadů tvrdých regulací. Při snaze potřít škodlivost jedné věci jsme zašli tak daleko, že jiná, zcela neregulovaná začala být škodlivější než prvotní předmět zájmu.
Spalovací motory se v posledních letech staly veřejným nepřítelem, kterého je třeba co nejdříve eliminovat. Hlavním zlem jsou emise CO2, tedy v běžných koncentracích neškodný plyn, který se má starat o globální změny klimatu, přímo nebezpečné emise NOx a pevné částice, které se mají pro změnu starat o vznik rakovinových onemocnění. Primárně z těchto důvodů jsou spalovací motory stále více regulovány - souběžné omezování emisí CO2 jedněmi pravidly a zbylých emisí jinými má vést až k jejich úplnému nahrazení elektrickým pohonem. Podle některých politiků již kolem roku 2030.
Pro dnešek se nebudeme zabývat reálnou neuskutečnitelností takových plánů, ale spíše bizarními dopady dosavadních snah. Snahy o potírání škodlivosti spalovacích motorů došly tak daleko, že emise NOx jsou prakticky nulové i u obřích dieselů a v případě pevných částic motory vzduch dokonce čistí. Emise CO2 jsou jaké jsou a žádné či nule jakkoli blízké stejně nikdy nebudou, protože při výrobě elektřiny jakýmkoli způsobem jich vždy vznikne spousta.
To je samozřejmě pozitivní výsledek, podivnost je jinde. Popsaný vývoj má totiž za následek, že některé části vozu emitují více některých škodlivin než auta se spalovacími motory. A elektromobily mohou být větším zdrojem znečištění než konvenční auta, a to přímo, nikoli nepřímo. Za současného omezování spalovacích motorů byly totiž zcela pomíjeny jiné zdroje nebezpečných emisí, které se postupem času staly významnějším zdrojem než samy motory.
Hovoří o tom studie organizace Emission Analytics, podle níž pneumatiky škodí okolnímu prostředí v určitých ohledech více než motory. Při jejich opotřebovávání se totiž do ovzduší dostávají pevné částice a jejich množství je u moderních aut s filtry (dnes je mají benziny i diesely) až tisíckrát horší než u emisí motoru, v jejichž případě jsou prakticky nulové. Podobné je to pak i v případě opotřebení brzd, kdy se ke všemu ještě přidává metalický prach.
Ve výsledku tak v tomto ohledu i elektrická auta škodí přírodě více než ta konvenční, neboť elektromobily jsou výrazně těžší než jejich benzinové nebo naftové protějšky. To u nich zvyšuje opotřebení pneu i brzd, neboť na to má vedle jízdního stylu vliv právě hmotnost vozu. Drobné částečky vznikající opotřebením pneumatik a brzd jsou Emission Analytics pro lidské zdraví největší zátěží vůbec, žádná regulace v této oblasti ale neexistuje.
Tím po dalších regulacích nevoláme, jen jsme chtěli upozornit na to, jaké následky mohou mít drakonická opatření přijatá v rámci boje proti jedné věci za současné ignorace jiné. Jen tak se mohlo stát, že spalovací motor je dnes v případě pevných částic čistička vzduchu a tisíckrát více škodící pneumatiky nikoho nezajímají.



Za produkcí pevných částic dnes stojí více pneumatiky a brzdy, spalovací motory jsou prakticky zcela čisté. Těžké elektromobily se tak starají v tomto ohledu o více škodlivin než konvenční auta
Zdroj: Emission Analytics
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 8 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 9 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 11 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva