Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pokus Britů okouzlit Američany dvěma evropskými libůstkami končí naprostým fiaskem
18.3.2019 | Petr Prokopec
Někteří vezmou jinakost Američanů jako fakt, jiní se je pokouší „přeučit” na něco vlastního. Jaguar zkusil v USA prorazit s druhým postupem a odchází se svěšenou hlavou.
Prodeje Jaguaru v Evropě konstantně rostou, poslední tři léta britská automobilka dosahovala jednoho rekordu za druhým. Ve Spojených státech se jí ale již tak dobře nedaří, loňský rok se nesl ve znamení nemalých propadů. A ještě horší je situace v Číně, která měla být pro značku zemí zaslíbenou. Zpočátku to tak i vypadalo a prodeje útěšně rostly, nicméně ve druhé polovině loňského roku se trh začal propadat. Jaguar pak klesal ještě rychleji, letos v lednu tak u zákazníků skončilo jen 862 aut. Tedy nejméně od února 2017.
Není tedy divu, že Britové bijí na poplach a již ohlásili hned dva plány zaměřené na utahování opasků, jež nazvali Charge a Accelerate. V jejich důsledku by mělo dojít na úsporu 2,5 miliard liber (cca 74,3 mld. Kč), bez obětí se však takový krok neobejde. Je otázkou, co vše se v následujících měsících odehraje, naprostá jistota ale platí v případě oklešťování amerického portfolia.
Jaguar se na totiž na vlně úspěchu odhodlal nabídnout Američanům nejen věci, které přirozeně chtějí, měl pocit, že jim dokáže „vnutit” i dvě věci, které jsou blízké spíše Evropanům. Jednak šlo o model s karoserií kombi, konkrétně Jaguar XF Sportbrake. Zatímco v Evropě jsou prestižní kombíky této třídy žádaným zbožím a na silnicích snadno zahlédnete více Audi A6 Avant, Mercedesů E T-Modell nebo BMW 5 Touring, v USA je „prémiový kombík” něco jako sprosté slovo. Komby v USA obecně moc nemusí, především si ale nejsou schopni spojit takový typ vozu s něčím drahým a luxusním.
XF Sportbrake si tak v USA sbalí fidlátka a ještě před ním dojde na další hlavně evropskou záležitost, manuální řazení. To sice v USA u výkonných a sportovních aut letí více než kde jinde na světě, jenže Jaguar to vzal za špatný konec, jak jsme nedávno probírali, a manuál v modelu F-Type nabízel spíše jako „sociální volbu“ než nástroj pro nadšence. Na to dobře situovaní Američané chtějící dát najevo, že umí řídit, nejsou zvědaví, a tak ani tento model nekupovali.
Pokus zaujmout s „evropským” tedy končí fiaskem už po pár letech, pochopitelně pod zmíněnou tíhou snižovat náklady - za jiných okolností by možná Britové vydrželi u svých snah déle. Pozornost automobilky se nyní zaměří pouze na výdělečné vozy a varianty, které mají podle představ firmy největší perspektivu. To mají být elektrické vozy, jejichž klientela je ale omezená ještě více než jakýchkoli jiných aut.
Zda si Jaguar tímto krokem někam pomůže, ukáže čas, pokud byste ale náhodou pobývali v Americe a toužili po Jaguaru kombi nebo F-Typu s manuálem, dlouho bychom neotáleli - zatím jsou, ale nebudou.
Jaguar se ve snaze o snížení nákladů hodlá odvrátit ve Státech od neúspěšných kombíků...
...a podobně nežádaný základní F-Type s manuálem
Přednost mají dostat elektrické modely, jako je třeba SUV, I-Pace
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva