Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche musí platit Audi miliony eur za to, že pro něj nevyrobí žádná auta
10.1.2022 | Petr Prokopec
Člověk by čekal, že dvě sesterské značky jednoho koncernu budou jako jedna ruka, soudě podle aktuálního dění jde ale spíše o nejlepší nepřátele. Porsche tak musí platit Audi spoustu peněz za to, že vycouvalo ze společného projektu.
Pro koncern VW je aktuálně největším hnacím motorem přesun k úplné elektromobilitě. V důsledku toho odstartovala řada projektů, které se dotknou mnoha značek. Cílem pochopitelně je snaha o redukci nákladů. Jak se nicméně zdá, zrovna v případě Projektu Artemis tento záměr nedopadl tak úplně dle představ všech zúčastněných. Německý Automobilwoche totiž mluví o tom, že se Porsche rozhodlo trhnout, za opuštění „klubu“ ale musí platit.
Středobodem Projektu Artemis byly luxusní elektromobily budoucnosti, jež by nesly logo nejen Porsche, ale také Audi a Bentley. VW Group pak rozhodl, že o výrobu se postará Audi, a to v továrně v Hannoveru. Ovšem právě ta se stala jablkem sváru. Dosud zde vznikal model Transporter, v jehož případě jde o prestiž až někde na konci. Volkswagen pak sice z podniku hodlá udělat jedno ze svých elektrických center, neboť je s ním spojena i výroba modelů ID.Buzz a ID.Buzz Cargo, ovšem ani to Porsche nepřesvědčilo.
Šéf automobilky z Zuffenhausenu Oliver Blume jak již loni na podzim naznačoval, že Porsche vše nakonec vyřeší samo. Přitom poukazoval na lokace, které se již osvědčily při výrobě SUV Cayenne. Jeho třetí generace sjíždí z montážních linek v Bratislavě, zatímco u prvních dvou byla využita továrna v Lipsku. Právě ta měla nakonec dostat přednost, jakkoli situace je poněkud složitější, neboť na Slovensku by za pár let měl být montován elektrický nástupce SUV užívající některé technologie Projektu Artemis.
S Lipskem je pak spojen vůz s interním označením K1, který bude postaven na modulární platformě PPE a jenž by se měl postavit mezi firemní sedany a SUV. Právě z toho důvodu mělo Porsche požadovat více svobody v rámci celého projektu, která by mu umožnila postavit různé deriváty, jež by si navzájem nekonkurovaly. Něco takového ale dle Blumeho nebylo v případě výroby v Hanoveru možné, z této továrny by vyjížděl soupeř pro již existující Taycan i budoucí elektrickou Panameru.
Stále větší tlaky na elektrifikaci koncernu tak začínají vést ke stále větším vnitropodnikovým nepokojům. Ostatně Porsche není jedinou značkou, která si postavila hlavu, problémy s továrnou v Hannoveru má i Bentley. Pro tuto značku bude vůz vzešlý z projektu Artemis vůbec prvním firemním elektromobilem. Rozhodnutí, že by tedy nebyl vyráběn ve Velké Británii, nebylo přijato zrovna s nadšením. Na rozdíl od Porsche ale nakonec Bentley mělo přistoupit na jistý kompromis.
Detaily jsou zatím tajemstvím, nicméně dle všeho by v Hannoveru nakonec měly vznikat skelety aut, stejně jako hnací ústrojí a baterie. Následně by tyto komponenty byly zaslány do britského Crewe, kde by došlo na kompletaci, karoserie, lakování a interiér. Něco takového by ovšem výrazně zvedlo náklady, a to ani nemluvíme o ekologii, jíž se koncern VW zaklíná od rána do večera.
Lze už jen dodat, že původně měl koncern vše vymyšleno velmi dobře. VW Group hodlal v horizontu maximálně čtyř let propojit to nejlepší z platforem MEB a PPE do nové architektury SPP, kterou by následně v různých variantách používaly všechny dceřiné značky. Právě to by umožnilo výrobu mnoha na první pohled odlišných vozů pod jednou střechou. Zatímco první část plánu zůstává zachována, do té druhé Bentley a Porsche hodily vidle. A značku z Zuffenhausenu to přijde na miliony eur - přesná cena vyvázání se ze spolupráce není známa, hovoří se ale o postupné úhradě 100 milionů eur, tedy 2,44 miliardy Kč. To je spousta peněz za... 0 vyrobených aut.
Jediným, kdo v rámci Projektu Artemis zjevně nestávkuje, je Audi, které bylo pověřeno jeho vedením. Právě této značce nyní Porsche zaplatí za to, že se o výrobu postará jeho vlastní továrna v Lipsku a nikoliv ta Volkswagenu v Hanoveru. Foto: Audi
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva