Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úžasná sbírka zesnulého fanatika byla rozprodána rodinou, získala za ní 134 milionů
5.10.2019 | Petr Prokopec
Po někom zůstanou rodině hezké vzpomínky a po jiném sbírka cenných artefaktů Porsche. John Dixon byl tím druhým, jeho rodina se ale bohužel rozhodl výjimečnou kolekci rozprodat.
Pokud je řeč o nějaké automobilové sbírce, takřka vždy mluvíme jen a pouze o autech. To samozřejmě není nic špatného, ovšem pokud hodláte být sběratelem až do morku kostí, pak potřebujete i něco navíc. Své o tom věděl John Dixon, který letos naneštěstí zemřel. Po sobě přitom zanechal kolekci, která není složena jen ze čtyřkolových mazlíků. Dixon byl totiž doslova posedlý značkou Porsche, a tak sbíral vše, na čem se kdy logo značky z Zuffenhausenu objevilo.
Výsledkem byla sbírka zvaná Taj Ma Garaj, která byla složena z více než 30 vozů s emblémy Porsche a Volkswagenu. Kromě toho bylo její součástí i přes 350 doplňků od motorů přes vzácnou literaturu až třeba po plakáty. Nechyběl dokonce ani skibob, na jehož návrhu se designové oddělení značky podílelo. A aby toho nebylo málo, součástí byl dokonce motocykl Fikobike 1500, o který se zasloužil Volkswagen společně s BMW.
Jakkoliv jsou ovšem veškeré tyto pamětihodnosti zajímavé, byla to přece jen auta, která byla na kolekci zajímavá především. Dixona totiž nezajímaly jen běžné modely či speciální edice, ale sáhnul i po zakázkových kouscích. Do jeho sbírky se tak zařadilo třeba Porsche 356 Limousine Custom z roku 1953, u něhož došlo na prodloužení rozvoru a instalaci druhého páru dveří.
Podobných zajímavých exemplářů ale bylo v kolekci Taj Ma Garaj více. Třeba takové Porsche 924 Carrera GTS Clubsport z roku 1981 bylo jedním z pouhých 15 vyrobených. A co je podstatnější, najeto mělo pouze 47 kilometrů, pročež šlo s velkou pravděpodobností o nejméně ojetý kus na světě. Nejcennější byla Carrera GT Speedster s karoserií Reutter, zmínit ale musíme i dva dieselové traktory Porsche, stejně jako kolekci několika Volkswagenů Brouk a Mikrobus. Většina z nich byla zakázkově upravena, jedna z dodávek tak na sebe vzala podobu pick-upu. Otevřený světu je pak i model Thing, se kterým VW přišel na konci 60. let minulého století a který původně vyvinul pro západoněmeckou armádu. Civilní verze se však nakonec dostala na oba americké kontinenty, stejně jako třeba do Indonésie.
Tohle všechno činilo z Taj Ma Garaj unikátní sbírku, kterou si Dixon nenechával jen pro sebe. Americký sběratel nikdy nechtěl, aby jeho auta těšila pouze jeho, a tak ji měl takřka permanentně otevřenou pro návštěvníky i nadšence, stejně jako hostil mnohé charitativní akce. Kromě toho finančně podporoval místní dětskou nemocnici. Člověk by tak čekal, že se jeho rodina pokusí na jeho aktivity navázat, ale nestalo se. Pozůstalí sbírku rozprodali v aukci RM Sotheby's v Daytonu v Ohiu.
Z ekonomického hlediska neudělali špatně. Všechno nabídli bez rezervní ceny, takže rozprodali naprosto vše za celkovou cenu 5,7 milionu dolarů, v přepočtu 134 milionů Kč. Prodejní ceny 10 nejhodnotnějších kusů najdete níže, naprosto je opanovalo Porsche 356 A Carrera GT Speedster z roku 1957, které se prodalo za 1,38 milionu dolarů, tedy asi 32 milionů Kč. Bylo to sice pod odhadní cenou, ale i tak jde o spoustu peněz...
10 nejdražších aut prodaných z kolekce Taj Ma Garaj zesnulého Johna Dixona
1957 Porsche 356 A Carrera GT Speedster - 1,38 milionu USD
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring- 412 000 USD
1997 Porsche 911 Turbo coupe - 368 000 USD
1981 Porsche 924 Carrera GTS Clubsport - 357 000 USD
1967 Porsche 911 S coupe - 335 000 USD
1952 Porsche 356 cabriolet - 299 500 USD
1953 Porsche 356 custom limousine - 207 200 USD
1988 Porsche 911 Turbo ‘flat-nose’ coupe - 193 200 USD
2007 Porsche 911 GT3 RS - 184 800 USD
1974 Porsche 911 Carrera coupe - 168 000 USD



















Sbírka Taj Ma Garaj čítala vzácné zakázkové exempláře Porsche i mnoho pamětihodností spojených se značkou z Zuffenhausenu i s Volkswagenem. Teď byla celá rozprodána pozůstalými zemřelého majitele
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
včeraPrototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nové největší letadlo světa se představí už příští týden. Je tak obří, že i legendární Antonov Mriya spolkne jako malinu
před 6 hodinamiVe stodole našli pod plachtou vzácný obytný vůz v téměř dokonalém stavu. Stál tam 27 let, teď může být váš
před 7 hodinamiZákladní verze nového Renaultu 5 je nejtragičtější vizitkou dnešních elektromobilů, chce spoustu peněz téměř za nic
před 9 hodinamiMercedes, který přežije i apokalypsu, je k mání sotva jetý po 1. majitelce ročník 1940. Není nic, co by se na něm mohlo pokazit
před 10 hodinamiElektrická auta zůstanou jen hrobem utracených miliard eur, říká studie banky, která vyděsila manažery automobilek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva