Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál
7.10.2019 | Petr Prokopec
V autě v tu chvíli nikdo nesedí a to, jak a kam pojede, je jen dílem algoritmů Tesly. Kdo tedy odpovídá za to, když vůz v tomto režimu do někoho nebo něčeho nabourá?
Když už se zdálo, že se o Tesle přestává mluvit, možná náhodou a možná schválně pustila do světa nový systém Smart Summon. Pro lepší pochopení jeho fungování jsme jej překřtili na „režim KITT”, neboť právě jako v někdejším slavném televizním seriálu funguje. Majitel auta přes mobil zavelí: „Přijeď ke mně” a auto skutečně přijede. Nebo alespoň má přijet.
Nápad je to chytrý, nicméně jako v mnoha dalších případech ani tato nová technologie Tesly není bez poskvrny hlavně proto, že automobilka pustila mezi lidi něco, co zdaleka není vychytané. Na internetu se tak snad každou hodinou objevují nová a nová videa demonstrující selhání systému při banálních přesunech po parkovištích. Smart Summon zkrátka není zase tolik Smart, a tak nebere v potaz, zda se nachází na jednosměrné či obousměrné silnici, nevidí obrubníky, vrata garáže a občas „přehlédne” i jiné automobily.
Tesly tak v podstatě opět dělá z majitelů aut pokusné králíky a jejich prostřednictvím sbírá data, která potřebuje k doladění systému. A minimálně v případě Smart Summon jich už nyní má opravdu velké množství, neboť šéf značky Elon Musk uvedl, že jen pár dní po spuštění nové technologie bylo uskutečněno více než 550 tisíc „autonomních“ jízd. Počet nehod při nich už ale nezmínil.
Ony uvozovky okolo slova autonomní nejsou náhodou, z právního hlediska se o autonomní jízdu jako takovou vůbec nejedná. Znamená to tedy, že Tesla mohla systém poslat na trh bez toho, aniž by se vůbec zabývala nějakým povolením. Veškerou odpovědnost nechala na majitelích, kteří musí být od vozu vzdáleni maximálně 60 metrů a musí jej mít neustále na očích a plně pod kontrolou. To je ovšem v mnoha ohledech těžko proveditelné, neboť jak ukázala ona videa, systém často automaticky a nekontrolovatelně zrychlí a začne svému majiteli dokonce ujíždět. Vůz tak v žádném případě není možné zastavit tak bezprostředně, jako kdyby majitelé seděli za volantem.
Podle právníků však i nadále zůstává zodpovědným za případnou nehodu majitel, nikoliv automobilka, nicméně je to jen část odpovědi. Právnička Jennifer Dukarski naznačuje, že pokud množství incidentů bude jen narůstat, může se stát, že někdo (a může to být klidně pojišťovna) podá žalobu na Teslu kvůli vadnosti celého systému a učiní ji odpovědnou. S ohledem na okolnosti bude mít velkou šanci na úspěch.
Její kolega Keith McKenna dodává, že jednou, jakmile se autonomní systémy stanou normou, bude již veškerá odpovědnost ležet na výrobcích. Do té fáze je ovšem ještě velmi daleko. Ostatně Smart Summon není natolik sofistikovaný, aby vůbec mohl být za autonomní systém považován, a to přesto, že vlastně dovolí více než technologie Autopilot, pro jejíž spuštění musí pořád někdo sedět za volantem.
Právník Mike Morgan proto uvádí, že je opravdu třeba se mít na pozoru, neboť systém jednoduše nedokáže detekovat veškeré překážky. Navíc jsou tu různé reakční časy majitelů, a tak na zastavení vozu často může být pozdě, přestože jde o pouhé sundání prstu z displeje telefonu. „Tato auta nabízí falešný pocit kontroly,“ varuje Morgan.
Uvidíme, co se bude dít dále a zda Tesla dokáže fungování systému doladit do alespoň uspokojivé podoby. Do té doby je ale třeba počítat s tím, že Smart Summon způsobí na parkovištích další chaos a řinčení plechů. Naštěstí pouze v Americe, v Evropě tato technologie legální není a s ohledem na její mouchy doufejme, že do jejího doladění ani nebude.






Systém Smart Summon má zatím k dokonalosti hodně daleko...
...i přes velké množství nehod je však v Americe nadále považován za legální
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 11 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva