Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vynucená elektromobilita má jen ve Francii vést k propuštění 100 tisíc lidí, šéf Renaultu už to nepopírá
29.10.2021 | Petr Prokopec
Kdyby to byl výsledek nahrazení horšího řešení lepším, není to problém, jde o přirozený proces, kterého jsme v historii byli svědky už mnohokrát. Tady se ale bavíme o následcích vynuceného nahrazování žádaného a použitelného nežádaným a méně praktickým.
V poslední době neuplynul pomalu ani týden bez toho, aniž by nějaká automobilka, země či alespoň metropole nevyjádřily svůj závazek k absolutní elektromobilitě. Je pochopitelně otázkou, nakolik budou takové plány realizovatelné, neboť s elektrickým pohonem se už teď pojí řada problémů a ani z křišťálové koule tak nelze vyčíst, co přijde za deset patnáct let. Politici se však rozhodli nastavit kormidlo dění tímto směrem a s jejich rozhodnutím zatím nic nepohnulo.
Co od takového vývoje můžeme mimo jiné očekávat, slýcháme pravidelně. O plánech na propuštění desítek procent a desítek tisíc zaměstnanců nejen kvůli jednodušší výrobě elektromobilů, ale také kvůli očekáváním nižších celkových prodejů, jsme se dosud dozvídali hlavně z Německa. A šlo obvykle jen čísla automobilek, změny budou mít dopad také na subdodavatele. Ještě hůře má být ovšem ve Francii, kde se mzdy ve výrobě aut pohybují 30 procent nad Evropským průměrem.
Luc Chatel, prezident asociace PFA (la PlateForme Automobile) sdružující firmy působící v automobilovém průmyslu, počítá s tím, že v zemi galského kohouta může kvůli vynucené elektromobilitě přijít o práci 100 tisíc lidí. Tedy asi čtvrtina ze 400 tisíc zaměstnanců automobilek. To je obrovská masa lidí, nezdá se ale, že by někdo takové vize zkoušel byť jen slovně popřít.
Šéf Renaultu Luca de Meo přiznal, že vyrobit auto ve Francii je o pětinu dražší než jinde a v případě ztrátové elektromobility je nutné náklady redukovat na minimum. Chatel pak stejně jako de Meo poukazuje na fakt, že vyrobit elektromobil třeba ve Španělsku je daleko levnější, a tak na Francii dopadne tato změna ještě intenzivněji než na sousední země.
PFA apeluje na vládu, aby domácím výrobcům finančně napomohla, jinak nezůstanou konkurenceschopní. To ale nezůstanou ani poté, jen do nich má být investováno 17 miliard Eur (cca 437 miliard korun) z peněz všech ostatních. Francii přerozdělování není cizí, a tak prezident Emmanuel Macron hovoří dokonce o ochotě přerozdělit až 30 miliard Eur (772 mld. Kč), co je to ale za řešení? Tyto peníze dojdou a co pak?
Jedinou udržitelnou cestou je zachování výroby žádaného a ekonomicky efektivního, až už to bude cokoli. Projídat neefektivní výrobou nechtěných aut peníze vznikající v jiných odvětvích je cesta do pekel.



Kvůli elektromobilitě Renault propouští lidi již nyní. A není důvod si myslet, že do budoucna tomu bude jinak. Šéf PFA hovoří o 100 tisících propuštěných, čtvrtině všech lidí pracujících ve francouzských automobilkách v jejich domácích fabrikách. Foto: Renault
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
19.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. včera 20:24
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike včera 11:31
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 včera 10:00
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 19.12.2025
Nejnovější články
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
před 9 hodinami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před 11 hodinami
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
včera
Nástupce Čechy milované Kie má své české ceny, jde přímo po krku Škodě
včera
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
včera
Živá témata na fóru
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- BMW Divize 12.20. 15:37 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.20. 13:27 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 11:19 - Snowman000
- Volkswagen obecne 12.19. 23:44 - mattonecz
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
