Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Přelomové rozhodnutí evropského soudu může zakázat i loni homologované diesely
28.6.2019 | Petr Prokopec
Německá organizace pasoucí po omezeních dieselů v Německu získala podporu v právnících z ClientEarth a tím si na svou stranu dostala i evropský soudní dvůr. To může vést k dalším zákazům.
V poslední době se zdálo, že německá organizace Deutsche Umwelthilfe složila zbraně. Proti zákazům vjezdů postarších aut do center německých metropolí se postavila řada měst i politiků, samotné lobbistické hnutí pak kvůli jeho afektovanému přístupu opustilo velké množství sponzorů. Zdálo se tedy, že DUH je na kolenou, ze kterých se již nezdvihne. Nicméně Němci získali oporu v mezinárodní právnické firmě ClientEarth a vzchopili se způsobem, kterého je třeba se začít obávat. Zakrátko by totiž mohla dojezdit i spousta z nás, alespoň někde.
Firma ClientEarth má úspěšně za sebou právní bitvu u Evropského soudního dvora, kde zažalovala Brusel kvůli zavedení nevyhovujícího plánu na zlepšení kvality ovzduší. Soud rozhodl, že překročení limitů je považováno za porušení pravidel Evropské unie a a při té příležitosti upřesnil měřicí procedury. Zařízení tak musí být umístěna v místech s největším znečištěním, přičemž pokud budou naměřené hodnoty vyšší než povolené, je víceméně jedinou možností zavedení zákazu vjezdu.
Tento přelomový rozsudek jen dokazuje, jak zvláštní boj proti znečištění ovzduší se momentálně na starém kontinentu rozhořel. Dle přelomového rozhodnutí soudu totiž nyní stačí umístit zařízení na nejvíce frekventované místo ve městě, instalovat jej co nejblíže k silnici a poté již jen počkat na předem odhadnutelný výsledek, tedy vyšší než povolené emise. S tím pak stačí běžet k soudu, který přikáže uzavřít centrum především vozům osazeným dieselovými motory. Jen o ty staré navíc již nejde.
Dosud se mluvilo maximálně o vozech plnících emisní normu Euro5, tedy o takových, které mohou být jen pouhých pět let staré. Nicméně nyní v Berlíně hrozí zavedení zákazu vjezdu aut, jimž nebudou vyhovovat dokonce ani Euro-šestky. V podstatě tak pomalu jedinými vozy, které se stopky nemusí obávat, jsou ty odpovídající normám Euro6d-TEMP a Euro 6d. První přitom začíná platit až letos v září, druhá pak o několik měsíců později. Zákaz se tedy může dotknout i loni homologovaných vozů.
Pokud v tento moment doufáte, že řešením bude retrospektivní osazení dieselů novými anti-emisními systémy, doufáte marně. Ministerstvo dopravy totiž již potvrdilo, že jakkoliv budou osazeny novým softwarem i hardwarem, stále budou odpovídat původní certifikaci Euro 4 či Euro 5. To ovšem znamená, že do řady měst stále nebudou moci vjet. I proto ve výsledku takové systémy stále nejsou na trhu.
Situace je o to tristnější, že již nejde o ryze německou aktivitu. Právě onen přelomový bruselský rozsudek znamená, že měřicí zařízení mohou být instalována v každém evropském městě - a stejně tak i navazující zákazy vjezdu. V ohrožení jsou hlavně chudší oblasti, kde lidé nemají dostatek peněz na modernizaci svých vozových parků, ani na pořízení moderních dieselů, natož pak hybridů či elektromobilů.
Třetí generaci Škody Superb s dvoulitrovým dieselem rozhodně nelze považovat za vůz, kvůli kterému by vymírali lední medvědi. Přesto se to může dle rozhodnutí EU stát
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 9 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 11 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva