Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč sedany nemají zadní stěrač? A běžně ho nemohou mít, ani když chcete?
28.3.2018 | Petr Miler
Všechny hatchbacky a kombíky mají zadní stěrač. Sedany ale ne a běžně ho k nim nedostanete, ani když o něj stojíte. Ptali jste se, proč, tady jsou důvody.
Jeden z rozdílů mezi sedany na jedné straně a kombíky, hatchbacky a SUV na straně druhé je ten, že sedany mají stěrače jen na předním okně, nikoliv na zadním. Otázky na to, proč tomu tak je, u nás nejsou ojedinělé a nejsou opodstatněné - člověk zvyklý na hatchback chce kolikrát setřít zadní sklo a nemá čím. A i když je s tímto stavem srozuměn, bývá zklamán, že si k sedanu zadní stěrač pořídit nemůže, ani když hodně chce, automobilky je obvykle nenabízí ani za příplatek. Proč tomu tak je?
Důvodů je více. Tím prvním je, že sedany - nebo i liftbacky, viz typicky např. Škoda Octavia - zadní stěrač tolik nepotřebují. Auta se vzpřímeným zadním sklem v úrovni zadního čela za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který „nasává” prach, vodu a špínu ze silnice, a to kvůli ostrému zlomu mezi střechou a oknem. Ta ulpívá na zadním skle, takže je potřeba způsobu, jak se jí zbavit, aby skrz sklo vůbec bylo vidět. Proto hatchbacky a kombíky stěrače mají.
Sedany tenhle podtlak vytvářejí také, ale jen na zádi, nikoliv v oblasti zadního skla - onen ostrý zlom je na víku kufru až pod oknem, nikoliv na konci střechy. Střechu a okno obtéká vzduch a nedovolí nečistotám, ale třeba také dešťovým kapkám, se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač v takovémto případě nejenže není potřeba, ale navíc by vytvářel zbytečný aerodynamický odpor, popř. hluk.
To zní jako důvod, proč ho vůbec nemít, z praxe ale víme, že se občas hodí i tak. Voda na sklo se nemusí dostat jen při jízdě, může na něj napršet nebo se na něm vysrážet. A zima je sotva za námi, takže si dobře pamatujeme, že skla také namrzají či zapadávají sněhem. Pokud tedy nechcete při každém odjezdu zadní sklo čistit ručně, touha po stěrači přijde ke slovu rychle. Lidí, kteří takovou věc na sedanu či liftbacku chtějí, není málo, automobilky ji ale přesto běžně nenabízí ani za příplatek. Proč?
Důvod je zde opět pragmatický. I zadní stěrače, byť relativně jednoduché, vyžadují vcelku rozměrný mechanismus pák, které zajišťují jejich správný pohyb. U hatchbacku tento mechanismus můžete snadno schovat do třetích, resp. pátých dveří, je tam na něj prostor. A můžete to udělat i u liftbacku, který má též páté dveře, ač se tváří jako sedan.
Skutečný sedan ale má u dolního zadního okna jen poměrně málo místa - směrem do interiéru je přepážka a směrem do zavazadelníku by mechanismus zabral dost prostoru, a to zrovna takovým způsobem, že by bylo ještě obtížnější naložit větší předměty. Proto se tomu automobilky vyhýbají - řešení tato věc má, vyžaduje ale příliš velké oběti.
Existují ovšem výjimky. O liftbacích byla řeč, Škoda Octavia patří k příkladům, a existují výjimky i u kupé. Např. Porsche 911, jakkoli zadní stěrač také příliš nepotřebuje a vizuálně docela hyzdí jeho čisté linie, ho může mít. Ani jedno ale není obvyklý sedan či kupé, však Porsche má vzadu motor, nicméně existují i výjimky mezi ryzími sedany a kupátky.
Pokud na tomto prvku opravdu bazírujete, je třeba se porozhlédnout mezi japonskými vozy. U nich je instalace stejně problematická jako u kteréhokoli jiného auta, zřejmě ale Japonci vyžadují tento prvek tak moc, že automobilky výše zmíněné oběti snáší. Spousta japonských sedanů Hondy, Subaru nebo Mitsubishi, včetně ostrých verzí, zadní stěrače má. A mohou je mít i kupé.
Pokud se zkrátka nějaká automobilka rozhodne, že stěrač na svůj sedan chce namontovat, nic jí v tom nebrání. V Evropě a ani Americe to ale běžné není a nevíme o příkladu nějakého evropského sedanu z posledních let, který by zadní stěrač nabízel...






Na hatchbacku a kombíku je zadní stěrač nutností, a proto i standardem
U sedanu ovšem nikoliv, zadní sklo se nešpiní od silnice a je problematické ho do sedanu vměstnat
Japonské sedany a kupé ho ale přesto mívají, Japonci o něj musí hodně stát
Porsche 911 ho mít může, vzadu je motor, ne zavazadlový prostor
Škoda Octavia ho potřebuje stejně jako sedan, za příplatek jej ale nabízí - do výplně pátých dveří liftbacku se vejde stejně bezproblémově jako v případě hatchbacků, kombíků či SUV
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před hodinouNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch