Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč sedany nemají zadní stěrač? A běžně ho nemohou mít, ani když chcete?
28.3.2018 | Petr Miler
Všechny hatchbacky a kombíky mají zadní stěrač. Sedany ale ne a běžně ho k nim nedostanete, ani když o něj stojíte. Ptali jste se, proč, tady jsou důvody.
Jeden z rozdílů mezi sedany na jedné straně a kombíky, hatchbacky a SUV na straně druhé je ten, že sedany mají stěrače jen na předním okně, nikoliv na zadním. Otázky na to, proč tomu tak je, u nás nejsou ojedinělé a nejsou opodstatněné - člověk zvyklý na hatchback chce kolikrát setřít zadní sklo a nemá čím. A i když je s tímto stavem srozuměn, bývá zklamán, že si k sedanu zadní stěrač pořídit nemůže, ani když hodně chce, automobilky je obvykle nenabízí ani za příplatek. Proč tomu tak je?
Důvodů je více. Tím prvním je, že sedany - nebo i liftbacky, viz typicky např. Škoda Octavia - zadní stěrač tolik nepotřebují. Auta se vzpřímeným zadním sklem v úrovni zadního čela za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který „nasává” prach, vodu a špínu ze silnice, a to kvůli ostrému zlomu mezi střechou a oknem. Ta ulpívá na zadním skle, takže je potřeba způsobu, jak se jí zbavit, aby skrz sklo vůbec bylo vidět. Proto hatchbacky a kombíky stěrače mají.
Sedany tenhle podtlak vytvářejí také, ale jen na zádi, nikoliv v oblasti zadního skla - onen ostrý zlom je na víku kufru až pod oknem, nikoliv na konci střechy. Střechu a okno obtéká vzduch a nedovolí nečistotám, ale třeba také dešťovým kapkám, se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač v takovémto případě nejenže není potřeba, ale navíc by vytvářel zbytečný aerodynamický odpor, popř. hluk.
To zní jako důvod, proč ho vůbec nemít, z praxe ale víme, že se občas hodí i tak. Voda na sklo se nemusí dostat jen při jízdě, může na něj napršet nebo se na něm vysrážet. A zima je sotva za námi, takže si dobře pamatujeme, že skla také namrzají či zapadávají sněhem. Pokud tedy nechcete při každém odjezdu zadní sklo čistit ručně, touha po stěrači přijde ke slovu rychle. Lidí, kteří takovou věc na sedanu či liftbacku chtějí, není málo, automobilky ji ale přesto běžně nenabízí ani za příplatek. Proč?
Důvod je zde opět pragmatický. I zadní stěrače, byť relativně jednoduché, vyžadují vcelku rozměrný mechanismus pák, které zajišťují jejich správný pohyb. U hatchbacku tento mechanismus můžete snadno schovat do třetích, resp. pátých dveří, je tam na něj prostor. A můžete to udělat i u liftbacku, který má též páté dveře, ač se tváří jako sedan.
Skutečný sedan ale má u dolního zadního okna jen poměrně málo místa - směrem do interiéru je přepážka a směrem do zavazadelníku by mechanismus zabral dost prostoru, a to zrovna takovým způsobem, že by bylo ještě obtížnější naložit větší předměty. Proto se tomu automobilky vyhýbají - řešení tato věc má, vyžaduje ale příliš velké oběti.
Existují ovšem výjimky. O liftbacích byla řeč, Škoda Octavia patří k příkladům, a existují výjimky i u kupé. Např. Porsche 911, jakkoli zadní stěrač také příliš nepotřebuje a vizuálně docela hyzdí jeho čisté linie, ho může mít. Ani jedno ale není obvyklý sedan či kupé, však Porsche má vzadu motor, nicméně existují i výjimky mezi ryzími sedany a kupátky.
Pokud na tomto prvku opravdu bazírujete, je třeba se porozhlédnout mezi japonskými vozy. U nich je instalace stejně problematická jako u kteréhokoli jiného auta, zřejmě ale Japonci vyžadují tento prvek tak moc, že automobilky výše zmíněné oběti snáší. Spousta japonských sedanů Hondy, Subaru nebo Mitsubishi, včetně ostrých verzí, zadní stěrače má. A mohou je mít i kupé.
Pokud se zkrátka nějaká automobilka rozhodne, že stěrač na svůj sedan chce namontovat, nic jí v tom nebrání. V Evropě a ani Americe to ale běžné není a nevíme o příkladu nějakého evropského sedanu z posledních let, který by zadní stěrač nabízel...






Na hatchbacku a kombíku je zadní stěrač nutností, a proto i standardem
U sedanu ovšem nikoliv, zadní sklo se nešpiní od silnice a je problematické ho do sedanu vměstnat
Japonské sedany a kupé ho ale přesto mívají, Japonci o něj musí hodně stát
Porsche 911 ho mít může, vzadu je motor, ne zavazadlový prostor
Škoda Octavia ho potřebuje stejně jako sedan, za příplatek jej ale nabízí - do výplně pátých dveří liftbacku se vejde stejně bezproblémově jako v případě hatchbacků, kombíků či SUV
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Agostini chválí Márqueze – kritika fanoušků Rossiho 03:27
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu včera 20:00
- Superbike: Za jakých podmínek může zůstat Bautista u Ducati Aruba.it. včera 12:00
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 5.8.2025
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
Nejnovější články
Honda prodělala za jediný kvartál na elektromobilech 16 miliard Kč. Ve světlé chvíli přiznala: Byl to omyl
před 2 hodinamiNěmci vzali Erdoganovu pýchu a zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
včeraBezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
včeraHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
včeraAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.06. 09:55 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 08.05. 20:38 - řidičBOB
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 08.05. 15:14 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.