Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Provoz dobíjecích stanic pro elektromobily je taková osina, že už s ním nechce nic mít ani skotská vláda
26.5.2023 | Petr Prokopec
Ukazuje to nejen na limity možného rozšíření infrastruktury - tak oblíbeného tématu politiků -, ale vrhá to též světlo na věrohodnost jejich současných proklamací okolo budoucnosti elektrických aut. Ta je očividně nulová.
Proti elektromobilům jako takovým jsme nikdy nic neměli a nic proti nim nemáme, takže pokud jsou vaším šálkem kávy, s chutí kupte jeden každému členovi vaší. Jiným je ale nenuťte a nepodporujte politiky, kteří taková auta chtějí nařídit všem. Politici automobilům nerozumí, jejich znalosti ekonomické a technické podstaty věci bývají minimální až nulové, což se zračí i v jejich slibech o zlevňování samotných aut, elektřiny či jakýchkoli dalších pozitivech. Reálně ničeho takového svědky nejsme.
Politici slibovali také vybudování patřičné infrastruktury, kterými by „elektrické revoluci” umetli cestu. Jenže také v tomto ohledu vládnoucí garnitura těžce selhává. Zatímco tedy ještě před pár lety připadalo na každý dobíjecí stojan jen pár aut, která se u něj během dne snadno vystřídala, dnes jsou na běžném pořádku fronty dané docela jinými poměrem. A jak se zdá, bude jen hůř.
Skotskou vládou provozovaná síť ChargePlace Scotland totiž oznámila, že celý tento byznys je „neudržitelný“. Třináct let po svém založení, během kterých vzniklo pouhých 2 500 stanic, což neodpovídá ani ročním prodejům elektrických aut, ji tak hodlá předat do soukromých rukou a nechat totéž na někom jiném. Problémem se ostatně stalo nejen rozšíření infrastruktury, ale také údržba stávajících stojanů. Právě na jejich stav si skotští elektromobilisté pravidelně stěžují - často prý musí objet i tři čtyři stanice, než uspějí.
Vláda zároveň rozhodla, že podpoří rozšíření infrastruktury na 6 000 stanic v roce 2026 grantem ve výši 60 milionů liber (cca 1,63 mld. Kč). Za tyto peníze ale budou budovány stojany jen v místech, kde „jsou privátní investice vyloučené“. Půjde tak jen o odloučené či těžce přístupné lokality. Nicméně i tak politici předpokládají, že ono rozšíření bude z větší části financované soukromými firmami. Ty pochopitelně stanice nebudou provozovat zdarma, i když na ně pobírají další dotace.
Suma sumárum zde tak nemáme nic nového, jen další ukázku politické neschopnosti. Politici o něčem, co vypadá dobře na papíře, rozhodnou bez toho, aniž by se vůbec pokoušeli o kontakt s realitou. Danou změnu pak doprovázejí slova o tom, že na katastrofických hodinách se ručky blíží k pověstné dvanáctce a je třeba jednat neprodleně. Výsledkem je ovšem leda sypání peněz do kapes firmám napojeným na vládnoucí garnituru, reálně se neřeší nic. A když situace zajde příliš daleko, politici raději dají od celé věci ruce pryč a situaci s pokusí vyřešit prostřednictvím jiných znovu na úkor obyčejných lidí. Těmto lidem věřit jejich proklamace okolo elektromobilů a podporovat je? To může opravdu jen blázen.


Společnost ChargePlace Scotland je pátým největším provozovatelem dobíjecích stanic v celé Británii, ve Skotsku pod ni spadají dokonce hned dvě třetiny všech veřejných stojanů. Vláda ale zjistila, že tento byznys pro ni není udržitelný, a tak od něj dává ruce pryč. Foto: ChargePlace Scotland, tiskové materiály
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 včera 17:04
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm včera 16:00
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP včera 13:00
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
Nejčtenější články
Tesla je na tom s prodeji tak zle, že lidem zpřístupní léta zarytě odmítanou funkci
17.11.2025
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
17.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nový šéf promluvil o budoucnosti Renaultu. Překvapivě odporuje EU, zrušením regulací chce snížit ceny aut o víc než třetinu
17.11.2025
Ford Focus potichu skončil ve výrobě, továrnu zavřou. Firmě nestál ani za jednu ušmudlanou fotku
18.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
