Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zašle vypadající, 11 let starý prcek za 1,6 milionu není žert, je to poklad z časů, kdy možné bylo všechno
11.1.2023 | Petr Miler
Když dnes přijdete k dealerovi nových aut s požadavkem na malé auto s pořádným motorem a manuální převodovkou, smát se budou ještě druhý den. Je fascinující, že před pouhými 11 roky bylo možné i to.
Jsou auta, nad kterými si člověk může ukroutit hlavu a přesto se současně musí smát. Jedním z takových je Audi A1 Quattro, nad kterým jsme popravdě řečeno kroutili hlavou, už když jsme vám ho před 12 léty představovali. Nešlo o projev nesouhlasu s jeho pojetím, to vůbec ne, byl to jen údiv, že podobný vůz v Ingolstadtu vůbec nechali vzniknout.
Už na začátku minulé dekády bylo jasné, že automobilový svět míří k maximální unifikaci dané stále tvrdšími evropskými normami, které k přímým nařízením vytvářejí i nepřímý tlak na minimalizaci nákladů. Už prostě nebyl čas na nesmysly, které neměly šanci vydělat automobilce ani haléř, spíše pobavily techniky i zákazníky a podpořily image toho kterého modelu. Éra Ferdinanda Piëcha v čele koncernu VW ale pořád rezonovala, a tak mohl vzniknout i výše zmíněný vůz.
Nikdy jsme se nezlobili, že se tak stalo, však považte sami. Rovných 256 koní výkonu z dolovaných z přeplňovaného dvoulitru, manuální převodovka a pohon všech kol, to všechno nacpané v prckovi o nevysoké hmotnosti, to znělo už v roce 2011 skoro jako sen. Ale stalo se to realitou s dynamikou charakterizovanou hodnotami 5,7 sekundy potřebných na zrychlení na stovku a 245 km/h maximální rychlosti. Slova o kapesní raketě tady byla slabá, třebaže dnešní měřítka jsou jinde - tohle byla kapesní vesmírná loď Enterprise.
Pochopitelně nešlo o auto pro každého. Automobilka předem omezila jeho výrobu na pouhých 333 vyrobených vozů, které byly po pár kouscích rozdělovány pro jednotlivé trhy. Zda se nějaký dostal také do České republiky, netušíme, ale třeba Nizozemci jich dostali 7. Sedm, to je celé, každý mohli nazvat podle jednoho ze smrtelných hříchů a nezůstal by jim ani jeden navíc. To je na tak velký trh hrstka aut a tomu odpovídá i počet dostupných aut v prodeji. Nechceme říci, že „A1q” není možné koupit, když chcete, v celé Evropě ale vidíme na prodej jen jednotky aut.
Zaujal nás kousek na fotkách níže, neboť je jetý tak málo, že je dodnes zánovní. Pokud byste ovšem měli pocit, že tohle auto po 11 letech od jeho vzniku konečně koupíte levně a kdysi šílená základní cena 49 900 Eur (tehdy i dnes přibližně 1,2 milionu Kč) bude třeba aspoň poloviční, jste na omylu. Vůz na fotkách níže má najeto 22 128 km, vypadá netknutě a jde právě o jedno z oněch sedmi „holandských” aut. A stojí - podržte si pivo obouruč - 66 890 Eur, tedy ještě o 17 tisíc euro víc. To dělá v českých víc jak 1,6 milionu Kč, za to koupíte krásnou, i novější R8, skutečný sporťák, ne jeho simulaci vytvořenou z nákupní tašky. Ale výjimečnost prostě dělá své.
Musíme se znovu pousmát a zároveň i zamáčknout slzu. Pokud vzpomínáte, co jste hlavně od německých automobilek mohli mít ještě před nějakými 15 léty, je tragické vidět, co z toho zůstalo dnes. Nabídka motorů, pohonů kol, převodovek, karosářských verzí... Nabídka byla tak široká, že se do ní mohlo dostat i něco jako A1 quattro. Dnes lidé žasnou, že Fabii ještě koupí s čtyřválcem. Ne však už současně s manuálem, ne jako kombík. A cenou taková verze bude se slušnou výbavou někde na polovině cifry kdysi potřebné na A1 quattro. Pokrok? Kde?
Je to auto z dob nepříliš povedených a nadčasových designů Audi, o to rychleji zašlo, o to rychleji zestárlo. Vážně to ale není A1 s podivným tuningem, je to tovární vesmírná loď na kolech. Foto: DTMobility Cars, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva