Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První světová automobilka zaskočila všechny a znovu spustila výrobu v Rusku, šla na to chytře
30.12.2022 | Petr Prokopec
S blížícím se koncem letošního roku se zdálo, že všechny automobilky, které můžeme označit za západní, Rusko opustí a jen tak se do něj nevrátí. Přinejmenším jedna ale udělala pravý opak, když našla cestu, jak svou obří továrnu v Petrohradu využít i teď k výrobě aut.
Korejské značky Hyundai a Kia byly dlouhodobě nejúspěšnějšími zahraničními výrobci aut působícími na ruském trhu. Když ale Moskva rozjela invazi na Ukrajinu, museli se Korejci přizpůsobit mezinárodním sankcím a své aktivity v zemi omezit. Ty prodejní ne až tak, byť je zřejmé, že ani oni nemají dost aut, která by Rusům mohli nabídnout. V případě jen pár let staré továrny Hyundai v Petrohradu ale došlo na zastavení produkce, které bylo pro Korejce značně bolavé.
Jak ale nyní informuje deník Vedomosti s odkazem na své zdroje v Hyundai, petrohradský podnik v mezičase potichu znovu zahájil výrobu. To zní dosti překvapivě, neboť konkurence dělá pravý opak a v důsledku nedostatku sankcionovaných elektronických komponentů nevyrábí v Rusku nic, bez těchto dílů se moderní vozy neobejdou. Právě své soupeře ale Korejci zaskočili, neboť se jim podařilo najít docela chytrou cestu, jak výrobu obnovit a přitom sankce neporušovat.
V Petrohradu se totiž rozjela pouze výroba karoserií, tedy něčeho, v čem si Korejci bez potíží vystačí jen s ruskými zdroji. V Petrohradu tedy probíhá lisování, svařování nebo lakování, hotové karoserie pak míří do fabriky v Alma-Atě, kde má Hyundai další továrnu a kde dochází na kompletaci. Kazachstán totiž není sankcemi omezen a nemá problém získat nezbytné díly odkudkoli. Nedávno jsme ostatně psali, že v Kazachstánu se rozjela výroba Hyundai Solaris resp. Accent, které se bude prodávat i v Rusku. Pokud jste se v tu chvíli ptali, jak je to možné, tady máte odpověď.
Je samozřejmě otázkou, jak velké štěstí s tímto řešením Korejci udělají, jistě je pro ně ale únosnější, než aby se zavřenou továrnou čekali na zázrak. Jelikož je ovšem na obsluhu lisovny, lakovny a montáž je třeba méně zaměstnanců, zůstává část původního personálu na nucené dovolené, část byla i propuštěna. Kapacita fabriky tím tedy nepochybně využita není.
Vedomosti dále uvádí, že podobným způsobem má být obnovena i výroba modelu Creta. Dvojice Creta-Solaris byla v Rusku nadmíru úspěšná, však jen loni si sedan a SUV vybralo celkem 142 tisíc lidí. Ještě úspěšnější byla na trhu Kia Rio (92 000 prodaných aut), která se taktéž vyráběla v Petrohradu. Zda i v jejím případě dojde na návrat do výroby, není jasné, vůbec by nás to ale nepřekvapilo. Stejně jako kdyby tento postup inspiroval i jiné výrobce.
Závěrem dodejme, že leckdo se může ošívat nad tím, že některé firmy nad Ruskem prostě nezlomí hůl, když se chová tak, jak se chová. Zní to pěkně, je ale třeba si uvědomit, že jde o velký trh, politická situace v zemi se dříve nebo později změní a obyčejní Rusové si budou pamatovat, které automobilky se k nim otočily zády, když bylo zle. Přesně takto před námi argumentoval jeden vysoce postavený manažer Mercedesu, s nímž jsme se tento týden setkali a který byl velmi rozezlen tím, že většina vedení třícípé hvězdy rozhodla o tom, že firma půjde daleko za hranici toho, co je vyžadováno sankcemi.
Mercedes v Rusku ze své vůle přestane podporovat i existující klientelu cíleným omezením servisních služeb, dokonce omezí i vlastním servisům přístup k online diagnostickým nástrojům. Dotyčný hovořil doslova o noži do zad vraženým statisícům ruských zákazníků, které automobilka stěží kdy získá zpět. Hyundai na to jde zkrátka jinak, morální rozměr celé věci posuďte sami.






Hyundai Solaris se nedávno jako Accent znovu začalo vyrábět v Kazachstánu i pro ruský trh. Tamní závod značky těží z toho, že se v Petrohradu znovu vyrábí karoserie, v Kazachstánu pak dochází na kompletaci. Foto Hyundai
Zdroj: Vedomosti
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 08:00
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
Nejnovější články
Jedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před hodinouAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 3 hodinamiNejnovější Mercedes vypadá konečně dobře, přesto odhaluje hlubší problém designu automobilky
před 4 hodinamiNová Honda Prelude se tváří jako sporťák, první testy ale ukazují, že je zoufale pomalá. Tohle nebude fungovat
před 6 hodinamiKolaps elektrických plánů GM si vybírá krutou daň. Firma kvůli nezájmu odepsala 33 miliard, varuje před dalšími ztrátami
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva