Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA?
28.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Cadillac ATS-V, Ford Mustang GT350 a Chevrolet Corvette C7 Z06 mají po měření na brzdě a jejich výsledky vysvětlují leccos.
Jistě znáte pojem „American muscle”, česky „Americké svaly”, vztahující se k jednomu druhu sporťáků, který vznikl v USA někdy v půlce 20. století; za první muscle car se nezřídka označuje Oldsmobile Rocket 88 z roku 1949. Principem tehdy bylo čtyřmístné auto s minimem výbavy, ale zato s obrovským a co nejsilnějším motorem. Mohli jste v něm vézt rodinku, ale také se čas od času účastnit čtvrtmílových sprintů.
O téměř sedm dekád později tu máme „tradiční” trio Mustang - Challenger - Camaro, ovšem ani zdaleka to nejsou všechna auta, která si člověk představí pod pojmem American muscle. Na mysl se vkrádá Dodge Viper, který je objemem svého motoru nepřekonaný a v dnešní době downsizingové snad i nepřekonatelný, několik sedanů a také různí konkurenti BMW M3/M4.
Současné generace německých ikon zas tak těžkými soupeři nejsou, ovšem to je jiný příběh. Tentokrát se podívejme na naměřená čísla třech amerických aut, z nichž ani jedno tak úplně nejde označit za ryzí muscle car, ale pod pojem American muscle patří rozhodně. Všechna tři byla změřena na motorové brzdě Dynocom DC5000 u firmy MJD Performance v Michiganu.
1. Cadillac ATS-V
David Tracy, redaktor amerického Jalopniku, dostal na testování Cadillac ATS-V. Protože ale tohle auto měli v testu už víckrát, rozhodl se nepsat dokola to stejné a zajet s ním na brzdu, aby zjistil, jak silný tento vůz skutečně je. Připomeňme, že oficiální čísla jsou 470 k a 601 Nm z 3,6l V6 twin turbo.
Naměřená hodnota výkonu byla 449,8 hp na zadních kolech, což v našich končinách znamená 455,7 koně. MJD Performance odhaduje třináctiprocentní ztráty v pohonném ústrojí; nevíme, zda tu byl manuál nebo automat, ale tipujeme to první. Po započítání to znamená téměř rovných 515 k na klikové hřídeli, tj. o 45 víc, než Cadillac uvádí v oficiálních materiálech. Člověk se pak nediví času na stovku 3,8 s a maximálce 304 km/h, které jsou jinak s 470 koňmi dost těžko k uvěření...

Graf ukazuje, že číslo 470 koní udávané Cadillacem je dost konzervativní





David Tracy vzal na brzdu ATS-V sedan
2. Chevrolet Corvette C7 Z06
Tracy s Vette Z06 na stejnou brzdu znovu nejel, firma MJD Performance ji testovala před nějakou dobou a data měla stále uložena. 6,2l LT4 V8 s kompresorem pod kapotou tohoto stroje nabízí dle oficiálních čísel 659 k a 881 Nm. Na brzdě bylo naměřeno, resp. průměr z několika pokusů byl 613,6 hp na kolech, tj. 621,7 k. Opět, po započítání odhadované ztráty jsme na 702,5 k na kolech, o 43,5 víc, než říkají oficiální čísla.

Corvette má prý na kolech 613,6 hp





Corvette C7 Z06 má mít „jen” 659 koní, ne přes 700
3. Ford Mustang GT350
Mustang je ve verzi GT350 opravdu rychlé a schopné sportovní auto, nikoliv náhodou jdoucí po krku BMW M4. Má k tomu 5,2l Voodoo V8 o 533 koních a 582 Nm - podle továrních čísel. Turbo ani kompresor tu není, Voodoo je atmosférický osmiválec s plochou klikovou hřídelí, který zvládne 8 200 otáček.
V tomto případě bylo naměřeno 486,3 hp na kolech, tj. 492,7 k. Započteme-li ztráty 13 %, jsme na 556,8 k, což je o 23,8 více, než se dočtete v oficiálních materiálech.

Mustangu GT350 bylo naměřeno 486,3 hp na kolech





Osmiválec s plochou klikovou hřídelí není pro USA typický, ten v Mustangu GT350 je ale špičkový
Máme tedy před sebou třikrát American muscle a třikrát jsou oficiální hodnoty výkonu dost konzervativní. A vzpomeneme-li si na starší měření Challengeru SRT Hellcat, ten měl podle Motor Trendu po započtení ztráty 800,6 k a 970,9 Nm na klikové hřídeli. Asi aby nikdo nemohl říct, že tyhle americké svaly jsou zralé leda na posilovnu....
Závěrem - přemýšlíte, co v roce 1949 byl „co nejsilnější motor”? Oldsmobile Rocket 88 měl V8 o 137 koních a 357 Nm. Až v roce 1955 se objevil Chrysler 300, který byl takhle pojmenovaný, protože měl 300 koní, a tehdy to bylo nejsilnější americké auto na trhu...
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
