Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault Captur RS: dokoná devastaci Renaultsportu?
16.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Renault vsadí na crossovery na všech frontách, Captur by mohl vzniknout i jako „kupé” ve verzi RS a blíže SUV se má posunout také další generace Espace.
Byl by to námět na pěkný film s nepěkným koncem. Renault dekády vyráběl auta, která lze označit jedině za dobrá. Některá se povedla více, jiná méně, nesouhlasili bychom ale s nikým, kdo by tyto francouzské vozy paušálně označoval za špatné - značka si svou pozici na trhu jistě nevydobyla omylem nebo náhodou, ale jen výrobky, které dokázaly dlouhodobě oslovovat zákazníky po celém světě. Přesto bychom se zdráhali označit Renaulty za vozy uspokojivé pro náročné řidiče, obvykle preferovaly vlastnosti jako komfort a styl před jízdními vlastnostmi či ovladatelností. Ani proti tomu ovšem nelze mnoho namítat, jde o relevantní obchodní strategii, která dokázala a dokáže slavit úspěchy.
Pak tu ale byla parta „floutků” z Dieppe, kteří dokázali ze stejných základů vykřesat řidičsky neobyčejně uspokojivá auta. Ani z nich se všechna nedočkala věčné slávy, Mégane RS to ale dotáhl velmi vysoko a Clio RS až na samotný piedestal. Můžeme o tom vést nekonečné debaty, ale stačí vyrazit na Severní smyčku německého Nürburgringu, abyste věděli, jak se věci mají. Uvidíte tam spoustu aut různých značek, nejčastěji ale tři: BMW M3, Porsche 911 a Renault Clio RS. To není náhoda, tohle auto zkrátka dokázalo v rukách těch největších „benzinových palic” odolávat nástrahám Zeleného pekla natolik dobře, že se mezi nimi stalo ikonou. Neexistuje větší ocenění, tento fakt nepřebije závěr žádného novinářského testu ani úsudek největšího řidičského génia.
Jenže tady se sinusoida vývoje tohoto příběhu přehupuje přes svůj poslední vrchol. Auto respektované většinou „petrolheadů”, které by vám doporučili snad všichni členové naší redakce, se změnilo v něco úplně jiného. Řezavou dvoulitrovou atmosféru nahradila přeplňovaná jedna-šestka, manuální šestikvalt zmizel do propadliště dějin na úkor automatu jako jediné volby a nekompromisní zvukovou realitu vystřídalo ubohé elektronické divadlo předstírající klidně i auto, které se má vyrábět až za 25 let. Jestli se tohle stane ikonou mezi týmiž zákazníky, nechám si na podbřišek vytetovat logo Renaultu.
Mohlo by se zdát, že Renaultsport nemůže klesnout níže. Jenže může, nové Clio je pořád alespoň „normální hatchback” a i přes zjevné ústupky z řidičských ideálů nemusí představovat nic vyloženě tragického. Automobilka ale nemá zábrany zamířit s Renaultsporty do úplně jiných, v masovém měřítku zatím nepoznaných sfér.
Přiznal to šéfdesignér značky Laurens van der Acker na ženevském autosalonu. V rozhovoru pro britský Autocar nakonec možná prozradil více, než sám chtěl. „V tuto chvíli se musíme soustředit na 'mainstreamové' produkty - vytvářet vozy, které přitáhnou větší objemy prodejů je rozumná věc,” řekl na úvod van der Acker, čímž naznačil i důvody pro posun Clia RS tímto směrem. Konstatoval to ale z jiného důvodu - s ohledem na záměry, které zatím realizovat nelze, jednoho dne ale realizovány být mají. „Doufám, že jednoho dne budu moci udělat třídvéřový Captur (...) a verze tohoto vozu z dílen Renaultsportu by také byla zvláštní. Je to něco, o čem jsem hodně přemýšlel,” dodal holandský designér francouzské značky.
Jinými slovy, pokud nezájem zákazníků nepošle Renault ke dnu zcela, nebo jej nedonutí zásadně změnit plány, Renault se po „mainstreamových” modelech podívá i na pár specialit a jednou z nich má být kupé (tedy něco jako malé BMW X6) na bázi SUV Captur. A z něj už vede přímá cesta ke Capturu RS, tedy k něčemu, co má s dosavadními hodnotami Renaultsportu pramálo společného.
Renault má navíc k SUV očividně blízko obecně, neboť by rád tímto směrem posunul i současné MPV Espace. To už je na trhu dlouho a ačkoli jej loňský facelift ještě chvíli udrží mezi živými, bude to chtít něco novějšího. K tomu své řekl pro změnu produktový šéf Tom Lane: „Nedokážu si představit, že bychom jen znovu udělal dnešní Espace - trh se mění rychle.” Podle Lanea zatím rozhodnutí nepadlo, cílem ale je udělat z Espace trochu více SUV a učinit z něj právě crossover typu Captur. Jestli se to stane, kdy se to stane a zda se pak vůz vůbec bude ještě jmenovat Espace, je zatím ve hvězdách.
Zatímco budoucnost Espacu nás může nechat celkem chladnými, u Renaultsportu to neplatí. Takový Captur RS by jen podtrhl trend započatý novým Cliem, který se nelze nazvat jinak než devastací tradičních hodnot. Nám se nelíbí, jakkoli nepochybujeme o tom, že na trhu se vůz přiblížený obecnému vkusu setká s větším úspěchem než všechny předchozí generace...

















Renault Captur jako „kupé” a RS? Šéfdesignér automobilky jej má plnou hlavu...
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 11 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva