Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Řidiče za jízdy odmítl poslouchat jeho elektromobil, neovladatelný se hnal městem jako v Nebezpečné rychlosti
5.10.2023 | Petr Miler
Muž hovoří doslova o tom, že ho jeho auto „uneslo” a odmítalo zabrzdit i zrychlit, bylo možné s ním pouze zatáčet. Bizarní jízdu nakonec zastavil až náraz do policejního vozu.
Že vám auto odmítne poslušnost, je jednou z nočních můr každého řidiče. Obvykle se zlobíme už na drobné nedostatky typu pomalé reakce na plynový pedál, pokyny k přeřazení, cokoli z tohoto ranku. To je ale jen dílčí nesoulad s představami - možnost, že vůz třeba přestane brzdit v momentě, kdy se to nejméně hodí, pak působí jako zhmotněné peklo. I takové věci se stávají, pořád ale můžete mít dost jiných možností, jak situaci vyřešit - ruční brzda, postupné podřazování, záměrné vyvolání řízeného smyku, který vůz relativně rychle zbrzdí... Dá se dělat leccos. Ale co kdyby auto přestalo poslouchat zcela a vy jste jen volantem mohli korigovat, kam jede, a to pouze rychlostí, jakou si vůz sám zvolí?
Zní to jako námět pro filmový scénář, něco jako Nebezpečná rychlost, byť tam byly důvody k udržování vysoké rychlosti trochu jiné. Přesto to dalo slušnou představu o tom, co můžete s dopravním prostředkem dělat, pokud není možné jet jinak než určitým způsobem. Do podobné situace se dostal britský majitel elektrické verze modelu MG ZS. A byť jeho příběh působí až trochu neuvěřitelně, okolnosti nasvědčují tomu, že se právě takto přihodil.
Onen muž si říká Brian Morrison a pochází z Glasgow. Právě při jízdě skotskou metropolí se jeho ZS doslova zaseklo při jízdě rychlosti 30 mil v hodině, tedy necelých 50 km/h. A odmítalo ho jakkoli poslouchat - auto prostě jelo padesátkou, nechtělo zrychlit, nechtělo zpomalit, nereagovalo zkrátka na nic krom impulsů řízení. A fakt, že šlo o elektrické auto s jednostupňovou manuální převodovkou, situaci ani trochu nepomohl - možnosti řidiče v takové chvíli něco dělat jsou relativně omezené.
Brian M. tak zůstal uvězněný ve svém autě a městem se skutečně hnal jako v oné Nebezpečné rychlosti. Musel projíždět křižovatky na červenou a různě problematickými způsoby objíždět ostatní auta. Měl štěstí, že se vše přihodilo okolo 10. večer v neděli, neboť to byl ve městě malý provoz a na chodce člověk skoro nenarazil. V opačném případě mohly být následky této události přes relativně nízkou rychlost hrozivé.
„Možná to nezní jako vysoká rychlost, ale když nemáte žádnou kontrolu nad rychlostí a jste úplně uvízlí uvnitř, je to děsivé,” řekl po incidentu BBC News. Morrison rychle pochopil, že tohle sám nezvládne, a zavolal na tísňovou linku policie. Ta k poslala němu vyslala tři hlídkové vozy, z nichž posádka jednoho z nich mu dala radu hodnou policisty z proslulých vtipů - měl hodit klíče od vlastního vozu k nim do auta, čímž bylo zastavil. To je velké diletantství a v tomto případu zbytečné ztráta času. Takový postup nefunguje, nikdy nefungoval a fungovat ani nemůže, moderní auta pochopitelně počítají s tím, že klíč někde můžete zapomenout, může se rozbít, mohou v něm dojít baterky a vůz kvůli tomu nemůže přestat jet uprostřed provozu.
Druhá rada byla lepší, držet stisknuté tlačítko zapalování, ani to ale k úspěchu nevedlo, akorát se rozsvítila palubní deska. „Zkoušel jsem tlačítko pro parkování, tlačítko pro vypnutí motoru, všechno. Pak už se mě jen zmocňovala panika, protože auto nezastavilo a všechno jen blikalo,” řekl dále. „Prostě neexistoval způsob, jak bych mohl zastavit,” dodal. Nakonec tedy nezbylo než vůz fyzicky zpomalit.
Před splašené MG se tedy zařadilo policejní auto, které začalo pomalu brzdit, přimělo elektrické SUV do něj narazit a vůz takto postupně zbrzdit až do zastavení. To konečně jeho nekontrolovatelnou jízdu ukončilo a řidič jej mohl opustit. Takto zaseklé ale bylo nutné auto držet nějaký čas do příjezdu asistenční služby, která ZS EV teprve plně znehybnila.
Je pochopitelně možné, že vůz až tak neovladatelný nebyl a větší část příběhu sepsala panika. Ale podle jeho vyjádření a okolností vůbec se zdá, že byl dobře seznámen s relevantními možnostmi, jak kontrolu nad autem znovu převzít. A žádná z nich se neukázala být funkční.









MG ZS je hit, dokonce i u nás, byť ve spalovací verzi. Ta elektrická měla ve Velké Británii nadělat pořádné vrásky na čele jednomu ze skotských řidičů. Foto: MG Motor
Zdroj: BBC
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejnovější články
Hračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před hodinouK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včeraŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva