Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rumun sní o návratu Dacie 1300, takhle mohla vypadat jako moderní kombi
17.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Legendární třináctistovka je dodnes nejznámějším vozem rumunské značky. Kdyby se vrátila v poněkud stylovější podobě, mohla by vypadat i takto.
Dacia 1300 je historicky nejznámějším modelem rumunské automobilky. Už jen proto, že vyráběna byla v letech 1969 až 2004. Za tu dobu vzniklo takřka dva miliony exemplářů, naprostou většinu z nich už ale dávno pohřbila koroze. Mezi zákazníky se nicméně jednalo o oblíbené auto a bylo z čeho vybírat. Nabízeno bylo v celé řadě variací - kromě klasického sedanu stál kombík, liftback, dvoudveřové kupé či dvoudveřový nebo čtyřdveřový pick-up.
Mimo to se Dacia 1300 existovala v několika motorizacích, ačkoliv její název původně odkazoval pouze na 1,3litrový objem. Postupně však značka nabídla jedna-dvojku, stejně jako 1,4litrový nebo 1,6litrový čtyřválec. U posledně zmíněného přitom výkon vyšplhal na 73 koní a spolu s ním nejvyšší rychlost narostla na 160 km/h. Cena se ovšem i na tehdejší poměry a přes nabízený komfort držela relativně při zemi.
Jejímu přetrvávajícímu věhlasu - v dobrém i zlém - až do dnešních dní se tedy nemůžeme divit, stejně jako snahám fanoušků vydupat si návrat. Samotná automobilka ale nedala znát, že by chtěla změnit stávající strategii a nabídnout i něco stylovějšího. Důraz tedy bude i v příštích letech kladen zejména na nízkou cenu, dechberoucí design Rumuni ponechají jiným.
Je to škoda, zvláště při pohledu na kreaci, za kterou stojí Marius Flitar, Rumun žijící v USA. Ten vymodeloval moderní Dacii 1300 jako stylové kombi typu shooting brake, za nímž by se bezesporu řada lidí otočila. Karoserii je prosta jakýchkoliv zbytečných kudrlinek, má dlouhou a nízkou kapotu motoru a výraznou boční linií. Přizvednutou záď pak zdobí střešní spoiler či úzké vertikální světlomety.
Za takový vůz by se jistě nestyděla i řada lidí, kterým stávající nabídka Dacie nic neříká. A s dvojicí dveří navíc by šlo i o praktický vůz. Nicméně jak jsme uvedli, prozatím si mohou nechat zajít chuť, automobilka žádný slavný návrat nechystá. Pokud tedy toužíte po rumunském kupé, budete se muset po bazarech rozhlédnout po verzi 1410 Sport, která se kromě absence jednoho páru bočních dveří pyšnila také sníženou střešní linií či oněmi až 73 koňmi pod kapotou.











Takhle by mohla vypadat moderní Dacia 1300, pokud by se rumunská automobilka rozhodla vyrábět stylové kombi. K tomu ale nedojde
Původní Dacie 1300 a 1310 jsou dodnes nezapomenutelnými stroji...
...třebaže verze vyráběné až do roku 2004 byly spíše pro smích
Ilustrace: Marius Flitar@Behance
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Dnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
před 8 hodinamiZkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
před 10 hodinamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 11 hodinamiK mání je auto, které osobně zdevastoval „Mr. Bean”. Pak ho nechal opravit, přesto jej prodává s dírou
včeraNa nových Hummerech si dealeři chtěli mastit kapsy, teď je nedokážou prodat ani se slevami 900 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 00:32 - vlachjir
- Policejní kontroly a měření 10.20. 23:34 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.20. 16:41 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom