Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové po 17letém sbírání prachu vrátili lesk legendě SSSR, je jako když vyjížděla z továrny
8.10.2021 | Petr Prokopec
Je to auto, které se ikonou stalo jen díky tomu, že postupně kolabující socialistický blok nebyl schopen inovovat, a tak se ve výrobě udrželo po dlouhé dekády. Jeden z dodnes přežívajících kusů dává po renovaci vzpomenout na své lepší chvíle.
Na sklonku 50. let minulého století se Rusové chystali nahradit Moskvič 401. Tedy malý městský vůz, jehož výroba odstartovala ještě s kódovým označením 400-420 již v roce 1947. Vývoj prototypu byl logicky svěřen Moskviči, ten však měl problémy hlavně s pohonnou jednotkou. Vybraný motocyklový dvouválec původem u BMW byl totiž zcela nevhodný, neboť vedle nízkého výkonu 17,7 koně byl také velmi nespolehlivý. Každých 30 tisíc kilometrů potřeboval generálku, což bylo už tehdy příliš často.
Pomocnou ruku strádající automobilce poskytl institut NAMI, jehož čtyřválec byl nakonec použit. Sice nabídnul 23 koní, vyžádal si ale spoustu změn. Celá zadní partie včetně zavěšení zadní nápravy chystaného vozu musela být přepracována. Nakonec se místo plánovaného nového Moskviče zrodil ZAZ Zaporožec, neboť výroba byla v rámci přerozdělování sil v tehdejším Sovětském svazu svěřena ukrajinské značce ZAZ.
První varianty ZAZ-965 a ZAZ-965A byly vyráběné v letech 1960 až 1969, jež svým tvarem připomínaly Fiat 500. Velmi zabodoval u postižených, pro které bylo stěžejní otevírání dveří proti směru jízdy. Automobilka jim uzpůsobila rovněž řízení. Celkově bylo vyrobeno 322 116 kusů. V roce 1966 se ukázala druhá generace, která nemohla být odlišnější. Jeho dveře se již otevíraly běžným způsobem, navíc dostala tříprostorovou karoserii připomínající Chevrolet Corvair nebo NSU Prinz. Novému ZAZ-966 také narostl motor, jenž produkoval 30 koní. O dva roky však byl posílen na 41 koní, přičemž tuto jednotku převzala i verze ZAZ-968.
Finálním provedením se stala varianta ZAZ-968M, která přišla v roce 1979 a ve výrobě vydržela neskutečných patnáct let. Pohonná jednotka se u ní nezměnila, jakkoliv u některých vozů byl její výkon zvýšen na 51 koní. Zároveň dvoudveřový sedan přišel o „uši“ před zadními koly, jež přiváděly k motoru vzduch, místo toho se vzadu objevily decentnější ventilační mřížky. Dovnitř se pak nastěhovala nová palubní deska či uzavíratelná schránka před spolujezdcem.
Právě toto provedení je přitom středobodem přiloženého videa, jež se zaměřuje na jeho renovaci. Modrý exemplář totiž posledních 17 let strávil tím, že lapal snad veškerý prach a nečistoty, jež letěly kolem. Lidé z Garage54 tak měli s návratem do takřka původního stavu nemalou práci, tu však nakonec odvedli na jedničku. I proto byl majitel vozu doslova v šoku, neboť zjistil, že vůz disponuje černým interiérem, který dříve skrývaly nevzhledné potahy.
Lze už jen dodat, že když výroba ZAZ-968M v roce 1994 skončila, šlo o nadmíru zastaralý vůz i na poměry sovětského či následně ruského nebo ukrajinského trhu. Dnes je ovšem z vozu velmi ceněná legenda, i proto, že šlo o poslední model značky se vzadu uloženým motorem. Nástupce v podobě hatchbacku ZAZ Tavria totiž přišel s jednotkou usazenou nad poháněnými předními koly.
ZAZ Zaporožec ve verzi ZAZ-968M dorazil na výrobní linky v roce 1979. Na nich pak vydržel dlouhých patnáct let, i proto, že ukrajinská automobilka znovu pamatovala na postižené. Vůz totiž uzpůsobila i lidem, kteří měli jednu nohu či neměli žádnou. Níže můžete vidět renovaci - a výsledek renovace - jednoho z kusů, který posledních 17 let strávil v garáži. Ilustrační foto: ZAZ
Zdroj: Detail Garage54@YouTube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva