Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfa Stellantisu naštvala EU, že spalovacím motorům nakonec dovolí přežít plánovanou smrt
5.5.2023 | Petr Prokopec
Carlos Tavares se sice proti nařizování elektromobilů dlouhodobě vymezuje, co ale má nyní říkat, když už pod tlakem okolností vsadil všechno právě na ně? Pokud se ukáže být alternativa v podobě syntetických paliv schůdnou, obří investice Stellantisu přijdou vniveč.
Již hezkých pár let varujeme výrobce před unáhlenou sázkou na jednu kartu. Kdyby šlo o nějaký nový vrchol evoluce, dávalo by smysl očekávat, že hned tak nebude překonán, elektromobily ale ničím takovým nejsou. Jde o politicky vynucené řešení, které mělo být nařízeno všem, ač ani zdaleka nemůže být ideální pro každého. Důvody znáte dobře - od ceny přes omezenou použitelnost až po nejasné vyhlídky na životnost.
Evropská unie přesto dlouho trvala na tom, že nic jiného nedovolí, nakonec si ale Německo vymohlo, že i po roce 2035 bude možné prodávat v zemích EU také spalovací auta, pokud budou poháněná syntetickými palivy. Šéf Stellantisu Carlos Tavares nicméně na tento krok pohlíží s krajní nevraživostí, a to přesto, že posledních pár let mluví o elektromobilitě jako o chybném kroku, neboť běžní lidé na nová auta nebudou mít peníze.
Nově nicméně Tavares vyzývá politiky, aby stanovili jasná pravidla týkající se budoucnosti automobilové branže a přestali s čímkoli, co přináší akorát „zmatení až chaos“. To jsou slova, se kterými lze souhlasit, ale jen v tom smyslu, aby politici nepřicházeli každý pátek s jinými regulacemi stanovujícími úplně jiný směr, pokud by tedy neměli od takových omezení zcela upustit. V tuto chvíli platí, že nařizování elektromobility byl od počátku špatný nápad, a je tak jen dobře, že dochází k jeho alespoň částečné nápravě.
Tavares nicméně nyní vidí pouze jednu stranu mince. Ptá se totiž, „co se stane ve chvíli, kdy lidé dosáhnou průlomu a řeknou, že našli způsob, jak výrazně snížit cenu e-paliv“. My bychom řekli, že svět zamíří prostě efektivnějším směrem, Tavares ale vidí jen to, že téměř vše, co bylo vybudováno v souvislosti s elektromobilitou, bude k ničemu. Zbytečné budou obrovské továrny na baterie, stejně jako dobíjecí stojany. Mnoha výrobcům, hlavně těm, kteří na tuto kartu vsadili naprosto vše, zůstanou pomalu jen oči pro pláč. A jistota nutnosti znovu změnit směr.
Přesně před tím ale léta varujeme. Technický vývoj nelze naplánovat ani politicky nařídit, prostě se odehraje tak, jak aktuální možnosti dovolí. A ty nikdy nikdo nezná, rozhodně ne na 12 let dopředu. Lidé jako Tavares by tak měli být se svou inteligencí a schopnostmi mezi prvními, kteří budou „usměrňování pokroku” bránit, což nakonec Tavares alespoň ve slovní rovině dělal. Fakticky se ale přidal k těm, kteří podlehli pokušení jasně naplánované budoucnosti a sázce na jedinou kartu se neubránil.
Dnes se mu pochopitelně z rozjetého vlaku nechce vyskakovat, rozhodně ne dobrovolně. Znamenalo by to odepsání mnoha miliard, které přistály na hřbetu koně, který byl od počátku přinejmenším polomrtvý. Tavares proto nyní brání elektromobilitu jako jedné správné řešení. Uvedl dokonce, že s „přechodem k bateriovým vozům na plnou rychlost jsem v pohodě a jsem ochoten demonstrovat světu, že v tom jsme nejlepší“.
Možná je na čase ukázat, že Stellantis umí být nejlepší v nabízení toho, co je zrovna nejlepším řešením pro zákazníky. Dnes to elektromobily nejsou zcela určitě a zda jím budou za 12 let, nemůže vědět nikdo, ani Tavares. V byznysu vždy platilo, že přežijí ti nejpřizpůsobivější. Nebude tedy od věci se znovu začít přizpůsobovat, ne jen poslušně skákat podle politického pískání.


Carlos Tavares se tvářil jako odpůrce regulací. Veřejně tak ze sebe dělal přítele lidu a z politiků nepřátele. Když ovšem ti dali zelenou syntetickému palivu, ocitly se nemalé investice koncernu v ohrožení. Rázem tak Tavares přehodil výhybku a kope už jen za elektromobilitu. Není to pokrytecké? Foto: Stellantis
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva