Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfa Stellantisu naštvala EU, že spalovacím motorům nakonec dovolí přežít plánovanou smrt
5.5.2023 | Petr Prokopec
Carlos Tavares se sice proti nařizování elektromobilů dlouhodobě vymezuje, co ale má nyní říkat, když už pod tlakem okolností vsadil všechno právě na ně? Pokud se ukáže být alternativa v podobě syntetických paliv schůdnou, obří investice Stellantisu přijdou vniveč.
Již hezkých pár let varujeme výrobce před unáhlenou sázkou na jednu kartu. Kdyby šlo o nějaký nový vrchol evoluce, dávalo by smysl očekávat, že hned tak nebude překonán, elektromobily ale ničím takovým nejsou. Jde o politicky vynucené řešení, které mělo být nařízeno všem, ač ani zdaleka nemůže být ideální pro každého. Důvody znáte dobře - od ceny přes omezenou použitelnost až po nejasné vyhlídky na životnost.
Evropská unie přesto dlouho trvala na tom, že nic jiného nedovolí, nakonec si ale Německo vymohlo, že i po roce 2035 bude možné prodávat v zemích EU také spalovací auta, pokud budou poháněná syntetickými palivy. Šéf Stellantisu Carlos Tavares nicméně na tento krok pohlíží s krajní nevraživostí, a to přesto, že posledních pár let mluví o elektromobilitě jako o chybném kroku, neboť běžní lidé na nová auta nebudou mít peníze.
Nově nicméně Tavares vyzývá politiky, aby stanovili jasná pravidla týkající se budoucnosti automobilové branže a přestali s čímkoli, co přináší akorát „zmatení až chaos“. To jsou slova, se kterými lze souhlasit, ale jen v tom smyslu, aby politici nepřicházeli každý pátek s jinými regulacemi stanovujícími úplně jiný směr, pokud by tedy neměli od takových omezení zcela upustit. V tuto chvíli platí, že nařizování elektromobility byl od počátku špatný nápad, a je tak jen dobře, že dochází k jeho alespoň částečné nápravě.
Tavares nicméně nyní vidí pouze jednu stranu mince. Ptá se totiž, „co se stane ve chvíli, kdy lidé dosáhnou průlomu a řeknou, že našli způsob, jak výrazně snížit cenu e-paliv“. My bychom řekli, že svět zamíří prostě efektivnějším směrem, Tavares ale vidí jen to, že téměř vše, co bylo vybudováno v souvislosti s elektromobilitou, bude k ničemu. Zbytečné budou obrovské továrny na baterie, stejně jako dobíjecí stojany. Mnoha výrobcům, hlavně těm, kteří na tuto kartu vsadili naprosto vše, zůstanou pomalu jen oči pro pláč. A jistota nutnosti znovu změnit směr.
Přesně před tím ale léta varujeme. Technický vývoj nelze naplánovat ani politicky nařídit, prostě se odehraje tak, jak aktuální možnosti dovolí. A ty nikdy nikdo nezná, rozhodně ne na 12 let dopředu. Lidé jako Tavares by tak měli být se svou inteligencí a schopnostmi mezi prvními, kteří budou „usměrňování pokroku” bránit, což nakonec Tavares alespoň ve slovní rovině dělal. Fakticky se ale přidal k těm, kteří podlehli pokušení jasně naplánované budoucnosti a sázce na jedinou kartu se neubránil.
Dnes se mu pochopitelně z rozjetého vlaku nechce vyskakovat, rozhodně ne dobrovolně. Znamenalo by to odepsání mnoha miliard, které přistály na hřbetu koně, který byl od počátku přinejmenším polomrtvý. Tavares proto nyní brání elektromobilitu jako jedné správné řešení. Uvedl dokonce, že s „přechodem k bateriovým vozům na plnou rychlost jsem v pohodě a jsem ochoten demonstrovat světu, že v tom jsme nejlepší“.
Možná je na čase ukázat, že Stellantis umí být nejlepší v nabízení toho, co je zrovna nejlepším řešením pro zákazníky. Dnes to elektromobily nejsou zcela určitě a zda jím budou za 12 let, nemůže vědět nikdo, ani Tavares. V byznysu vždy platilo, že přežijí ti nejpřizpůsobivější. Nebude tedy od věci se znovu začít přizpůsobovat, ne jen poslušně skákat podle politického pískání.


Carlos Tavares se tvářil jako odpůrce regulací. Veřejně tak ze sebe dělal přítele lidu a z politiků nepřátele. Když ovšem ti dali zelenou syntetickému palivu, ocitly se nemalé investice koncernu v ohrožení. Rázem tak Tavares přehodil výhybku a kope už jen za elektromobilitu. Není to pokrytecké? Foto: Stellantis
Zdroj: Autocar
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 33 minutami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejčtenější články
 Šéf Xiaomi přiznal, jak firma dala tak rychle dohromady své vlastní auto. A není to to jediné, čím překvapil Šéf Xiaomi přiznal, jak firma dala tak rychle dohromady své vlastní auto. A není to to jediné, čím překvapil
 2.10.2025
 Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy
 3.10.2025
 Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
 3.10.2025
 Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
 3.10.2025
 Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
 3.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter