Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace

Po osmi letech nadvlády segmentu, v němž působí třeba Clio a Fiesta, přebírají panovnické žezlo v EU minivozy. Aygo nebo i10 míří vzhůru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace

12.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po osmi letech nadvlády segmentu, v němž působí třeba Clio a Fiesta, přebírají panovnické žezlo v EU minivozy. Aygo nebo i10 míří vzhůru.

Evropský automobilový svět zřejmě směruje k tomu, že na ulicích budeme vídat stále menší a menší auta. Po dlouhých osmi letech totiž přebírá v letošním roce od malých aut (segment B) vedení skupinka vozidel nám známá coby minivozy (segment A).

Podle analytiků Jato Dynamics letošní evropské prodeje vozidel třídy B letos poklesnou z loňských 2,72 milionu prodaných kusů na 2,64 milionu jednotek. Zároveň však nejmenších aut ze segmentu A prodají dealeři 2,76 milionu, přestože loni do nich usedlo 2,57 milionu nových zákazníků. U „větších“ prcků ale nedojde jen k poklesu prodejů, nýbrž k propadu podílu na celkovém objemu produkce. V roce 2003 činil ještě 28 procent, na konci roku 2014 má činit pouze 22,7 procenta.

Důvodů tohoto propadu může být hned několik. Někteří tvrdí, že se je to dáno především nárůstem evropské popularity nejmenších kompaktních crossoverů typu Renault Captur a Opel Mokka. Tato kategorie tedy segment supermini neposiluje, protože mu ale má řada zákazníků dávat před klasickými reprezentanty segmentu B přednost, malá auta to oslabí. S tím souvisí i důvod, že že se v „béčku“ neobjevuje tolik novinek. To všechno je pravda a svůj díly „viny” za tento stav zmíněné, my za posunem trhu do stále menších sfér vidíme především následek regulací ze strany Evropské unie i lokálních autorit.

Evropské limity emisí CO2 resp. spotřeby paliva pochopitelné favorizují stále menší a slabší auta - do aktuálně platných 130 g CO2/km se většina větších aut se silnějšími motory prostě nevejde, to je prodražuje a činí méně atraktivní jak pro zákazníky, tak i pro samotné výrobce. Automobil, který na svých cenových bedrech nese 95 Eur pokuty za každý nadlimitní gram CO2 (třeba i u takového efektivního a do potřeb euronorem naformovaného Leonu Cupra 280 je to 19 gramů nad limit - to znamená skoro 50 tisíc Kč pokuty, bezmála 10 procent ceny. Co má říkat třeba Subaru WRX STi? Navíc bude jen hůř...), prostě lehký život v Evropě nečeká a prioritou se pro výrobce stávají vozy jiné. Navíc jsou tu i různé lokální tržní deformace pokoušející se o totéž - Dánsko je extrém a prodeje tam podle toho vypadají, ani taková Francie ale nemá ani trochu čisté svědomí.

Tato omezení by tedy segment A sama o sobě nespasila (pomineme-li tedy zmíněné lokální výjimečnosti, kupříkladu v Dánsku vedou auta jako Škoda Citigo), zájem zákazníků ale tlačí do stále nižších sfér a dovolují vyniknout v nich až tak malým vozům. Máme přitom zato, že jednoúčelová příměstská auta takovou výhrou nejsou - dobrý kompakt obvykle zvládne být velmi podobně provozně efektivní, přitom zastane více než jen cesty do práce a z hlediska ztráty hodnoty se skrze svou širší využitelnost jeví být lepší investicí. Regulace si ale s racionalitou netykají a výsledek je takový, jaký je.

Uvidíme, jak tento trend zasáhne prodeje chystaných novinek segmentu B, donedávna úspěšných modelů svých kategorií, třeba nové Corsy nebo třetí generace Fabie. Odpověď na tuhle otázku ale dá jen čas, na závěr vám ještě pro zajímavost naservírujeme prodejní čísla aktuálně nejžádanějších zástupců této kategorie v EU. Mnoha z nich se stále daří, segment jako celek ale už letos prodejům vládnout nebude...

Nejprodávanější modely B-segmentu v EU, první čtvrtletí 2014

1. Ford Fiesta - 85 733 (+10 %)
2. Renault Clio - 74 354 (-1 %)
3. VW Polo - 73 891 (+7 %)
4. Opel/Vauxhall Corsa - 64 465 (+ 2 %)
5. Peugeot 208 - 62 243 (-7 %)
6. Toyota Yaris - 46 374 (+11 %)
7. Dacia Sandero - 38 333 (+67 %)
8. Citroën C3 - 35 889 (+32 %)
9. Škoda Fabia - 29 257 (-12 %)
10. Seat Ibiza - 28 826 (+4 %)


Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 1 - Skoda Citigo test 03Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 2 - Skoda Citigo test 10Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 3 - Skoda Citigo test 12Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 4 - Skoda Citigo test 08Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 5 - Skoda Citigo test 07Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 6 - Skoda Citigo test 06Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 7 - Skoda Citigo test 18Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 8 - Skoda Citigo test 19Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 9 - Skoda Citigo test 20Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 10 - Skoda Citigo test 27Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 11 - Skoda Citigo test 28Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 12 - Skoda Citigo test 30Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 13 - Skoda Citigo test 21Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 14 - Skoda Citigo test 22Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 15 - Skoda Citigo test 24Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 16 - Skoda Citigo test 38Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 17 - Skoda Citigo test 50Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace - 18 - Skoda Citigo test 51
Minivozy jako Škoda Citigo se v největším množství podílí ve snižování průměrných hodnot spotřeby a emisí na automobilku, někde jsou to navíc jen ony, které unikají přísným lokálním dodatečným zdaněním. Jejich úspěch je nezpochybnitelný, jeho přirozenost ano - na ne tak zregulovaném českém trhu vítězí z vůle zákazníků trochu jiné koncepce...

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.