Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta

Léta jsme slýchali - a třeba Tesla to stále razí -, že elektrická auta jsou sice drahá na pořízení, leccos si ale vykompenzujete levnějším „tankováním”. Bývávalo, ceny elektřiny ale teď letí nahoru a politici dříve nebo později přijdou s novým zdaněním.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta

12.10.2021 | Petr Prokopec

Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta

/

Foto: Škoda Auto

Léta jsme slýchali - a třeba Tesla to stále razí -, že elektrická auta jsou sice drahá na pořízení, leccos si ale vykompenzujete levnějším „tankováním”. Bývávalo, ceny elektřiny ale teď letí nahoru a politici dříve nebo později přijdou s novým zdaněním.

Pokud si budete objednávat novou Teslu, nejvýhodnější cena, kterou uvidíte vpravo dole v internetovém konfigurátoru jako zdánlivě konečnou, není tou, kterou ve finále zaplatíte. Jde o „cenu po odhadovaných úsporách”, tedy částku, do které kalifornská automobilka promítla předpokládané úspory na palivu ve srovnání s konvenčním spalovacím vozem. Například Ve Státech jde o 6 250 dolarů (cca 137 000 Kč), tedy sumu, která rozhodně není zanedbatelná, ostatně pořídit za ni můžete i poměrně schopnou a spolehlivou ojetinu. Nejde ale o víc než odhad něčeho, čeho se mnozí nikdy nemusí dočkat.

Jak si totiž už asi každý všiml, ceny elektrické energie v poslední době rychle rostou. V Evropě je pak současný vzestup přímo raketový, byť lidé prozatím panikaří pouze v souvislosti s narůstajícími náklady na provoz domácností. V případě elektromobilů situace stále ještě není tak dramatická, neboť tyto vozy si přeci jen pořizují lidé zámožnější, kterým sice zdražení energie také nebude příjemné, o likvidační záležitost se však nejedná. Mimo to rostou i ceny benzinu a motorové nafty, načež se může zdát, že výhoda elektromobilů zůstává zachována.

Je nicméně třeba si uvědomit, že na cenách klasických pohonných hmot se podílí především daně, a to z nějakých 60 procent. V případě elektrické energie je zdanění minimální, ono zdražení se tak do ceny promítne mnohem intenzivněji a ovlivňují ji i dotace na obnovitelné zdroje. A jelikož je tlak na čistší energii stále vyšší, nemůže nejspíše již ani ten největší optimista věřit v její zlevnění.

Navíc, čím větší množství lidí přesedne ze spalovacích aut do elektrických, tím méně peněz stát vybere v případě pohonných hmot na daních. V té chvíli ovšem bude muset vládní aparát přesunout svou pozornost jinam, a to pochopitelně k elektromobilům. Očekávat tak lze nové daně, jež pochopitelně provoz aut s alternativním pohonem zdraží, dost možná i nad stávající úroveň spalovacích vozů. Se zdražováním ostatně již nyní počítají i provozovatelé dobíjecích stanic.

Nizozemská firma Fastned, který momentálně obsluhuje elektroauta více než 65 tisíc majitelů, uvedl, že ceny elektrické energie ponechal beze změny na 59 centech (15 Kč) za kilowatthodinu po čtyři roky. Ovšem momentálně je taková úroveň již neudržitelná. „Zvažujeme zdražení, žádné konkrétní rozhodnutí ale zatím nepadlo,“ uvedl mluvčí společnosti. A jakkoliv již neupřesnil detaily, z jeho slov vyplývá, že zdražení je nevyhnutelné. Čím více elektrických aut totiž po světě jezdí, tím menší je ochota dotovat jejich provoz.

Mluvčí distribuční společnosti Vattenfall pak dodal, že stejně jako u čerpacích stanic nás nově budou čekat také rozdíly v cenách energie. Záviset pochopitelně bude hlavně na smlouvách, jež mají uzavřené nejen jednotlivci, ale také města, na jejichž území jsou dobíjecí stanice budovány. V tomto ohledu přitom již nyní majitelé elektromobilů v Amsterdamu platí za kilowatthodinu více než lidé v Severním Brabantsku. Nicméně i tak se v obou oblastech musí rovněž připravit na zdražování, které nejpozději do dvou let přijde.

Německý autoklub ADAC pak dodává, že nelze brát v potaz jen cenu elektrické energie, ale také náklady spojené s údržbou nebo pojištění. Sám pak ostatně srovnal spalovací vozy s těmi elektrickými a dosáhl různých výsledků. Kupříkladu BMW i3 a Volkswagen ID.3 poráží řadu 1 a Golf, zatímco Renault Zoe a Opel Mokka-e pro změnu vycházejí dráže než Clio či benzinová Mokka. Toto srovnání však proběhlo v létě, kdy ještě elektřina nešplhala tak rychle a tak vysoko, postupem času budou výsledky pro elektrická auta jen horší.

Sny o levné elektromobilitě se tak začínají definitivně rozplývat, zvláště pokud do kontextu zasadíme ještě zdražování vzácných kovů. Změna přitom nepřijde skokově přes noc, místo toho dorazí v plíživém módu. Koneckonců si jen stačí uvědomit, jak zdražuje Tesla, která ještě před pár lety slibovala Model 3 za 35 tisíc dolarů (769 tisíc korun). Dnes ale na takové úrovni není ani při započítání pochybných úspor za nákup pohonných hmot.


Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta - 1 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta - 2 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 02Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta - 3 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 05Sen o levném provozu elektromobilů se rozplývá, už teď je ve srovnání poráží spalovací auta - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 06
Pohádka o levné elektromobilitě pozvolna končí, ceny energií totiž raketově rostou a elektřinu zdaleka nemíjí, naopak. Pokud jste tedy měli pocit, že koupě Škody Enyaq za více než milion korun dává alespoň z tohoto úhlu pohledu ekonomický smysl, pak vás dodavatelé elektřiny zakrátko vyvedou z omylu. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Autoweek, ADAC

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.