Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda Scala v testu Němců senzačně porazila VW Golf a další dva soupeře
29.7.2019 | Petr Miler
Je to časté, jako návštěva newyorské filharmonie v Braunschweigu, říkají Němci, ale stalo se to. Neněmecké auto ve srovnávacím testu porazilo Golf a s ním i Ford Focus a Mazdu 3.
Škoda se letos vydala do pro ní v podstatě neprobádaných vod. V nižší střední třídě je sice už přes dvě dekády jako doma s modelem Octavia, jenže ten vždy nabízel něco trochu zvláštního. Bylo to vždy nadstandardně velké a nadstandardně praktické auto s neobvyklým typem karoserie, které oproti konkurentům vždy nabízelo něco navíc. Když tedy škodovka prodávala něco jako Golf, ale větší, v určitých ohledech reprezentativnější (karosářským stylem, nikoli značkou) a ještě ke všemu levnější, není divu, že u racionálně uvažujících zákazníků bodovala.
Problém ale je, že Octavia se za 23 let své existence stala tak velkou, že to kompakt už tak úplně není. A její nová generace se má vozu střední třídy přiblížit ještě více. Automobilka ovšem nechtěla nižší střední třídu ponechat ladem a vměstnala do ní zcela nový model Scala, se kterým od první chvíle touží konkurovat Volkswagenu Golf. To je velmi troufalé, Golf je optikou jisté průměrnosti skoro dokonalé auto, navíc Scala proti němu vyráží se stejným typem karoserie, ovšem na horší platformě MQB A0, kterou sdílí třeba s menším Polem. To vypadá od začátku na marnost.
Už v prvních srovnáních ale Scala dokázala, že se jí soupeři musí bát. Jakousi druhou kompaktní ligu pokořila s přehledem, a tak ji kolegové z německého Auto Bildu dali šanci postavit se i té první. Škodu Scala srovnali s VW Golf, Fordem Focus a Mazdou 3, tedy dvěma dlouholetými špičkami třídy a ambiciózním japonským kompaktem s dvakrát objemnějším motorem. A ona v něm znovu vyhrála.
Aby někdo porazil v německém testu Volkswagen, to je něco jako 29. únor. A aby tím Volkswagenem byl Golf, to už se nestává skoro vůbec. Dirk Branke z Auto Bildu k tomu říká: „Je to tak vzácné jako návštěva filharmoniků z New Yorku v Braunschweigu, ale ve srovnávacím testu nevyhrál VW. Škoda zůstala díky několika bodům navíc nezahanbena, ale na podzim přijde nový Golf,” tuší Branke brzkou odplatu. Než se tak ovšem stane, Škoda Scala je podle Němců nejlepším autem nižší střední třídy a na dalších řádcích si můžete vyslechnout jejich argumentaci.
Detailní pohled na klady a zápory srovnávaných aut
Začít musíme od posledních místa, je ale třeba dodat, že ani čtvrté místo v tomto srovnání neznamená velkou prohru. Jak za chvíli zjistíte z udělených bodů, rozdíly mezi jednotlivými soupeři jsou velmi malé, ale někdo zkrátka musel být poslední a je to Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid. Němcům se na ní líbí pojetí interiéru s elegantním, jednoduchým designem a kvalitním provedením. Libují si i nad jediným nepřeplňovaným motorem v testu, dvoulitrová atmosféra se 122 koňmi sice pod 3 000 ot./min moc nejede, pak se ale projevuje hezky, a to i zvukově. Z hlediska jízdy je Mazda 3 celkově vysoko - ostré řízení, tuhý podvozek a výkonné brzdy, to vše vám prý za volantem zvedne náladu. V čem je tedy problém? Je to malé auto. Vepředu to ještě jde, prostor pro cestující vzadu je ale malý a kufr s 358 litry prostoru pro náklad také neuchvátí. Konkurence nabízí víc.
• „Krásná a s elegantním vnitřkem, hezky se řídí,” hodnotí Němci, „ale prostoru je málo.” Výsledek: 510 bodů ze 750.
Třetí místo v tomto srovnání připadlo Fordu Focus 1,0 EcoBoost. Chválen je hezký design a spousta místa, ocenění si vysloužila též aktuální cenová politika značky, která dopřává zákazníkům více muziky za méně peněz. I v případě jízdního projevu Focus boduje, řízení a podvozek fandí aktivním šoférům a brzdy jsou s 35 metry brzdné dráhy ze stovky nejlepší v testu s Mazdou. Jenže je tu jeden problém - motor. Litrový tříválec EcoBoost se 125 koňmi má nejlepší léta za sebou a za agregátem 1,0 TSI dalších soupeřů celkově pokulhává.
• „Celkově vyvážené auto, nedělá chyby. A krásné řízení,” hodnotí Němci. Hlavně kvůli motoru to ale na lepší místo nestačilo. Výsledek: 513 bodů ze 750.
Na druhém místě by i velcí optimisté čekali Scalu, ale ouha, je tu VW Golf 1,0 TSI. Němci připouští, že zůstává měřítkem pro všechna auta nižší střední třídy se spoustou místa vpředu a dostatkem prostoru vzadu. Interiér označují za důstojný a podvozek i bez příplatkových adaptivních tlumičů za jednoznačně nejlepší ve třídě z hlediska tlumení nerovností. Je prý lépe odhlučněný než Škoda a zůstává neustále tišší. Pod kapotou mají stejný motor a Golf je znovu lépe odhlučněný, jenže z hlediska jízdního projevu se zdá být těžkopádný.
• „Dospělé a harmonické auto, spousta místa a komfortu,” hodnotí Němci. Jenže celkově je neuchvátil tak jako Scala. Výsledek: 530 bodů ze 750.
První místo znáte, zvítězila Škoda Scala 1,0 TSI. Golf prý nechává pozadu, a to nejen proto, že je levnější, nakonec testovaná verze stála jen o 170 euro, tedy asi 4 300 Kč méně než srovnávaný Golf. Prý všechny úkoly plní věrohodněji, je citelně prostornější a praktičtější (škrabka na led, deštník atp.). Motor je stejný a je hlučnější, ale s totožným maximálním výkonem (115 koní) působí živěji než v Golfu, navíc podvozek činí vůz velmi lehkonohým. Materiály uvnitř sice prý nejsou tak kvalitní, ale jinak dělá Scala všechno podstatné lépe.
• „Prostorné, praktické, mrštné. Spousta auta za peníze,” hodnotí Němci. Výsledek: 536 bodů ze 750 a tedy první místo, třebaže nikoli s velkým náskokem. Kdo by kdy čekal, že se tohle v německém testu stane.






Škoda Scala skončila ve srovnávacím testu Auto Bildu na prvním místě...
...i když ji soupeřem byl domácí VW Golf...
...a ambiciózní Mazda 3 s dvakrát objemnějším motorem
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejnovější články
Šéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před 38 minutamiFord přiznal, že zrušil polovinu objednávek lithia pro příští roky, o skutečné budoucnosti to říká vše
před 2 hodinamiChorvat naplňuje pohádku o chudákovi, který se stal králem. Chce vyplatit Porsche a ovládnout celé Bugatti
před 3 hodinamiFerrari zkouší uchlácholit zklamané investory tsunami prý ziskových novinek, rychle představí 20 nových modelů
před 5 hodinamiZákazník otočil hru. Tachometr auta, které prodal dealerovi, chytře stočil na desetinu skutečného nájezdu a kasíroval
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.17. 12:20 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch