Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda Scala v testu Němců senzačně porazila VW Golf a další dva soupeře
29.7.2019 | Petr Miler
Je to časté, jako návštěva newyorské filharmonie v Braunschweigu, říkají Němci, ale stalo se to. Neněmecké auto ve srovnávacím testu porazilo Golf a s ním i Ford Focus a Mazdu 3.
Škoda se letos vydala do pro ní v podstatě neprobádaných vod. V nižší střední třídě je sice už přes dvě dekády jako doma s modelem Octavia, jenže ten vždy nabízel něco trochu zvláštního. Bylo to vždy nadstandardně velké a nadstandardně praktické auto s neobvyklým typem karoserie, které oproti konkurentům vždy nabízelo něco navíc. Když tedy škodovka prodávala něco jako Golf, ale větší, v určitých ohledech reprezentativnější (karosářským stylem, nikoli značkou) a ještě ke všemu levnější, není divu, že u racionálně uvažujících zákazníků bodovala.
Problém ale je, že Octavia se za 23 let své existence stala tak velkou, že to kompakt už tak úplně není. A její nová generace se má vozu střední třídy přiblížit ještě více. Automobilka ovšem nechtěla nižší střední třídu ponechat ladem a vměstnala do ní zcela nový model Scala, se kterým od první chvíle touží konkurovat Volkswagenu Golf. To je velmi troufalé, Golf je optikou jisté průměrnosti skoro dokonalé auto, navíc Scala proti němu vyráží se stejným typem karoserie, ovšem na horší platformě MQB A0, kterou sdílí třeba s menším Polem. To vypadá od začátku na marnost.
Už v prvních srovnáních ale Scala dokázala, že se jí soupeři musí bát. Jakousi druhou kompaktní ligu pokořila s přehledem, a tak ji kolegové z německého Auto Bildu dali šanci postavit se i té první. Škodu Scala srovnali s VW Golf, Fordem Focus a Mazdou 3, tedy dvěma dlouholetými špičkami třídy a ambiciózním japonským kompaktem s dvakrát objemnějším motorem. A ona v něm znovu vyhrála.
Aby někdo porazil v německém testu Volkswagen, to je něco jako 29. únor. A aby tím Volkswagenem byl Golf, to už se nestává skoro vůbec. Dirk Branke z Auto Bildu k tomu říká: „Je to tak vzácné jako návštěva filharmoniků z New Yorku v Braunschweigu, ale ve srovnávacím testu nevyhrál VW. Škoda zůstala díky několika bodům navíc nezahanbena, ale na podzim přijde nový Golf,” tuší Branke brzkou odplatu. Než se tak ovšem stane, Škoda Scala je podle Němců nejlepším autem nižší střední třídy a na dalších řádcích si můžete vyslechnout jejich argumentaci.
Detailní pohled na klady a zápory srovnávaných aut
Začít musíme od posledních místa, je ale třeba dodat, že ani čtvrté místo v tomto srovnání neznamená velkou prohru. Jak za chvíli zjistíte z udělených bodů, rozdíly mezi jednotlivými soupeři jsou velmi malé, ale někdo zkrátka musel být poslední a je to Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid. Němcům se na ní líbí pojetí interiéru s elegantním, jednoduchým designem a kvalitním provedením. Libují si i nad jediným nepřeplňovaným motorem v testu, dvoulitrová atmosféra se 122 koňmi sice pod 3 000 ot./min moc nejede, pak se ale projevuje hezky, a to i zvukově. Z hlediska jízdy je Mazda 3 celkově vysoko - ostré řízení, tuhý podvozek a výkonné brzdy, to vše vám prý za volantem zvedne náladu. V čem je tedy problém? Je to malé auto. Vepředu to ještě jde, prostor pro cestující vzadu je ale malý a kufr s 358 litry prostoru pro náklad také neuchvátí. Konkurence nabízí víc.
• „Krásná a s elegantním vnitřkem, hezky se řídí,” hodnotí Němci, „ale prostoru je málo.” Výsledek: 510 bodů ze 750.
Třetí místo v tomto srovnání připadlo Fordu Focus 1,0 EcoBoost. Chválen je hezký design a spousta místa, ocenění si vysloužila též aktuální cenová politika značky, která dopřává zákazníkům více muziky za méně peněz. I v případě jízdního projevu Focus boduje, řízení a podvozek fandí aktivním šoférům a brzdy jsou s 35 metry brzdné dráhy ze stovky nejlepší v testu s Mazdou. Jenže je tu jeden problém - motor. Litrový tříválec EcoBoost se 125 koňmi má nejlepší léta za sebou a za agregátem 1,0 TSI dalších soupeřů celkově pokulhává.
• „Celkově vyvážené auto, nedělá chyby. A krásné řízení,” hodnotí Němci. Hlavně kvůli motoru to ale na lepší místo nestačilo. Výsledek: 513 bodů ze 750.
Na druhém místě by i velcí optimisté čekali Scalu, ale ouha, je tu VW Golf 1,0 TSI. Němci připouští, že zůstává měřítkem pro všechna auta nižší střední třídy se spoustou místa vpředu a dostatkem prostoru vzadu. Interiér označují za důstojný a podvozek i bez příplatkových adaptivních tlumičů za jednoznačně nejlepší ve třídě z hlediska tlumení nerovností. Je prý lépe odhlučněný než Škoda a zůstává neustále tišší. Pod kapotou mají stejný motor a Golf je znovu lépe odhlučněný, jenže z hlediska jízdního projevu se zdá být těžkopádný.
• „Dospělé a harmonické auto, spousta místa a komfortu,” hodnotí Němci. Jenže celkově je neuchvátil tak jako Scala. Výsledek: 530 bodů ze 750.
První místo znáte, zvítězila Škoda Scala 1,0 TSI. Golf prý nechává pozadu, a to nejen proto, že je levnější, nakonec testovaná verze stála jen o 170 euro, tedy asi 4 300 Kč méně než srovnávaný Golf. Prý všechny úkoly plní věrohodněji, je citelně prostornější a praktičtější (škrabka na led, deštník atp.). Motor je stejný a je hlučnější, ale s totožným maximálním výkonem (115 koní) působí živěji než v Golfu, navíc podvozek činí vůz velmi lehkonohým. Materiály uvnitř sice prý nejsou tak kvalitní, ale jinak dělá Scala všechno podstatné lépe.
• „Prostorné, praktické, mrštné. Spousta auta za peníze,” hodnotí Němci. Výsledek: 536 bodů ze 750 a tedy první místo, třebaže nikoli s velkým náskokem. Kdo by kdy čekal, že se tohle v německém testu stane.






Škoda Scala skončila ve srovnávacím testu Auto Bildu na prvním místě...
...i když ji soupeřem byl domácí VW Golf...
...a ambiciózní Mazda 3 s dvakrát objemnějším motorem
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před 2 hodinamiDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nejnovější články
Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
před hodinouIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před 2 hodinamiLamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
před 3 hodinamiFord chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
před 4 hodinamiLéta nechtěné Ferrari je najednou v kursu. Kus po slavném módním návrháři zlomil aukční rekord, prodal se skoro za 200 milionů
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 12:00 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 11:10 - abgx1
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 07:51 - Vrooom
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha