Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smutné konce norské elektrické pohádky. Večer na ulicích přes kabely není k hnutí
16.10.2018 | Mirek Mazal
Norsko je dáváno světu za vzor. Je prý ukázkou toho, jak rozmach elektromobilů se všemi jeho pozitivy může být rychlý. O druhé straně téže mince už se ale nemluví.
Norské království je v případě elektrického pohonu aut celosvětovým tahounem. Na hlavu provozují seveřané nejvíce elektromobilů na planetě, nečiní tak ovšem díky své uvědomělosti. Úspěch alternativního pohonu se dostavil díky jejich mimořádně štědré podpoře za situace, kdy konvenční vozy poháněné spalovacím motorem zůstávají předmětem extrémního zdanění. Elektromobily jsou zkrátka v Norsku relativně levné a nejde jen o to - jejich majitelé mohli i používat vyhrazené pruhy pro autobusy, zdarma parkovat na veřejných placených parkovištích či zdarma dobíjet své vozy u veřejných dobíjecích stanic. Lidé by museli být hloupí a nebo zásadoví, aby na tohle neslyšeli.
Jenže samotný prodejní úspěch není vše, co elektromobily potřebují ke své životaschopnosti. Díky zmíněnému se v Norsku rychle „přemnožily”, což začalo způsobovat problémy. Výhody tedy musely začít mizet, a tak byla kupříkladu zrušena původní možnost využívání pruhů městské hromadné dopravy. Dalšímu množení bzučících automobilů to ale nezabránilo, což přináší stále nové komplikace, o kterých svět ve stínu obdivu k úspěchu norského elektrického experimentu prakticky nemluví.
Tím největším je kritický nedostatek míst, kde by bylo možné auta dobíjet. Veřejných dobíjecích stanic je zlomek ve srovnání s počtem registrovaných aut, což je stejné jako u čerpacích stanic konvenčních aut. Jenže dobíjením strávíte hodiny, nikoli minuty a většina majitelů elektromobilů v Norsku nemá vlastní dům či garáž, kde by automobily mohli přes noc „nakrmit” elektřinou. Musí je tak dobíjet na ulici před činžáky, kde ovšem dostatek stanic také zdaleka není. A dochází tak k tomu, co můžete vidět na záběrech níže.
Tragikomická, přikrášlená scenérie přibližuje, jak majitelé elektromobilů večer před domy natahují nabíjecí kabely z oken přes ulici, aby mohli svá auta dobít a ráno vůbec měli čím vyrazit do práce. Z veřejného prostoru se stává překážková dráha tvořená „šňůrami” pod proudem, se kterými mají problém mimo jiné cyklisté. Norská automobilová asociace se na problém rozhodla takto upozornit a i když reálný problém zveličuje, nevymýšlí si jej.
Je třeba dodat, že takové potíže řeší Norsko v době, kdy tam na elektřinu jezdí pořád jen necelých 30 procent aut. Jinými slovy, více jak dvě třetiny vozů stále spalují benzin nebo naftu, přesto jsou tu takové problémy. A to se bavíme o jedné z nejbohatších zemí vůbec, kde si mohou dovolit investovat - a také investují - do rozvoje sítě rychlých nabíjecích stanic. Přesto to nestačí. Jak v jiných, větších a chudších zemích chtějí třeba už za 12 let auta na fosilní paliva úplně zakázat?
Problémy v Norsku jsou obzvláště akutní na severu, například v příhraničním městě Kirkenes je v současnosti pouze jedna pomalá nabíjecí stanice. Instalaci rychlých nabíjecích stanic v Norsku je má na starosti energetická společnost Varanger a staví další a další, jenže všechna města, obce a prostor mezi nimi rychle pokrýt jednoduše neumí. Podpora státu donutila lid nakupovat takovým tempem, které nechalo budování infrastruktury daleko za sebou.
Zůstává jen prostor pro údiv nad počínáním zmateného cyklisty, který je rád, že se neoběsí na jednom z natažených prodlužovacích kabelů. A zamyšlení se nad tím, kam „násilná” podpora rozmachu elektromobilů vede. Norská zkušenost ukazuje, že místo spásy pro planetu může být spíše velkým zeleným bičem, který si na sebe pozvolna pleteme...




Rychlý rozmach elektromobilů má i svou odvrácenou stranu, ukazují Norové. Pro jakoukoli jinou zemi bude řešitelný ještě složitěji, než pro ně
Zdroj: NAF@Facebook
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 6 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 8 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 9 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 11 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva