Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Snaha Tesly živelně inovovat se stále více obrací proti ní, při posledních incidentech už šlo o život
8.7.2022 | Petr Prokopec
Inovovat chce každá automobilka, v tom problém není, Tesla na to ale jde příliš živelně a „do oběhu” pouští nehotová řešení, která nechá testovat své vlastní zákazníky ve skutečném provozu. A to už problém je, stále větší.
Tesle nelze upřít, že dokázala uspět tam, kde zavedení výrobci nikoli. Dokázala učinit elektrická auta přitažlivými i bez dotací, umožnila jejich modernizaci či nápravu softwaru na dálku přes internet. Mimo to přišla s pokročilými tempomaty a palubní systém osadila tak velkým množstvím zábavních prvků, že některým ani nevadí, když strávit hodiny u dobíjecího stojanu. Tesla tedy rozhodně do automobilové branže vnesla svěží vítr, ani tato mince ale nemá jen jednu stranu.
Americká automobilka se rozhodla přistoupit k inovacím nejen v případě konstrukce samotných aut, ale také v případě jejich výroby. A zatímco v první oblasti získala jistý náskok, v té druhé nikdy nedohnala peloton. V případě elektroniky navíc nemá problém postupovat cestou výrobců softwaru, kteří vám klidně nechají aktualizovat program na dálku. A až pak zjistí, že ta či ona novinka dělá neplechu, kterou napraví další záplatou. U počítačového programu to může způsobit řadu nepříjemností, u aut to ale dává prostor k selháním, která mohou mít fatální následky. Naneštěstí k nim dochází a čím větší produkce automobilky je, tím více se o problémech, stejně jako o arogantním chování zástupců Tesly při jejich řešení začíná mluvit. Nejinak tomu bude i dnes.
Na Youtube se totiž dostala hned dvě videa, která mapují opravdu nevyzpytatelné chování vozů Tesly. V prvním případě dochází k zaseknutí adaptivního tempomatu, a to nejspíše na konstantní rychlosti 72 mil za hodinu (116 km/h). To je již vysoké tempo, při kterém jakékoli selhání může skončit fatálními následky. Nelze však říci s jistotou, jak rychle se vůz pohyboval, neboť nejprve došlo k zamrznutí a následně k úplnému zčernání centrální obrazovky.
V případě Tesly se jedná o zásadní problém, neboť v jejích vozech chybí prakticky veškerá fyzická tlačítka a ovládání je realizováno skrze dotykový displej. Pokud ovšem ten nefunguje a ještě před jeho zamrznutím dojde na zaseknutí tempomatu, který se majiteli vozu Danieli Brownovi nepovedlo odblokovat ani šlapáním na plynový, ani na brzdový pedál, pak lze s jistotou říci, že zde máme nebezpečnou konstrukci vozu, která volá po okamžité nápravě.
Brown navíc po publikaci příspěvku zjistil, že není sám, u koho došlo na podobné selhání. Stejně jako došlo i na obvyklé reakce tvrdého „teslího” jádra, jenž z chyby viní jeho či závadu zlehčují. Podobně je tomu ostatně i u youtubera stojícího za kanálem Beta Tech OG. Jeho Model 3 totiž pro změnu při aktivovaném systému Full Self-Driving zcela přehlédl tramvaj a málem do ní naboural. Ta přitom jela přímo proti němu a vozu nic neblokovalo výhled.
Pokud se na tento incident podíváme detailněji, zjistíme, že na středovém displeji se tramvaj nachází mnohem dále, než ve skutečnosti je. Vůz tak nejspíše na bázi pomýleného algoritmu vyhodnotil, že ještě stihne projet. Jelikož ale technologie chaoticky reagovala i v několika předchozích případech, zdá se, že software zkrátka již nezvládá zpracovávat tolik informací najednou. Minimálně tedy u tohoto vozu.
Jak ovšem již víme, chaotičnost je technologii FSD vlastní. Hlavně americké úřady by tedy měly zasáhnout, než bude pozdě. Tím nechceme Teslu nikterak zrazovat od inovací, je ale třeba je pouštět mezi obyčejné uživatele náležitě otestované, jinak jejich selhání skutečně mohou zabíjet. V těchto dvou případech od toho nebylo daleko.
Tesla k vývoji a výrobě aut přistupuje jinak, živelnost jejích inovací, které jsou pouštěny mezi lidi bez náležitého otestování, ale způsobuje majitelům horké chvíle, jaké můžete vidět na záběrech níže. Foto: Tesla
Zdroj: Daniel Brown@YouTube, Beta Tech OG@YouTube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 48 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:34 - M.Z.
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry