Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás
1.6.2020 | Petr Miler
S odezníváním koronavirové krize všichni očekávají na trhu s auty všeho druhu slevy, neboť ekonomická situace se zhoršuje a poptávka klesá. Jenže na trhu ojetin může ještě více klesnout nabídka, a to ceny pošle opačným směrem.
Je to týden, co jsme detailně probírali situaci na automobilovém trhu, od kterého téměř každý očekává slevy. Dává to smysl, ze všech stran slyšíme o přemíře vyrobených aut, která se nedaří prodat a vzhledem k ekonomickým nejistotám panujícím mezi zákazníky z firemní i soukromé sféry nelze očekávat, ze by se pro ně teď někdo začal hnát. Současně jsme ale upozornili, že není auto jako auto a situace může ve zdánlivě stejných, ale ve skutečnosti zcela odlišných situacích vypadat úplně jinak.
Na trhu lze identifikovat tři hlavní typy kupovaných aut:
- nové vozy, které lidé zadávají do výroby,
- nové vozy, které jsou vyrobené a stojí na skladech dealerů či automobilek a
- ojeté vozy.
V případě těch zadávaných do výroby na slevy dojít může a nemusí. Tato auta přirozeně zdražují a pokud se automobilky přizpůsobí poptávce a lidé současným ceníkům neukáží záda, velké slevy se nemusí konat. V případě těch skladových jsou slevy skoro jisté, je jich zkrátka moc a musí do světa, jakkoli situace se bude lišit značku od značky. Ale co ojetiny? U těch jsme minulý týden nechtěli nic odhadovat, neboť situace se může vyvinout jakýmkoli směrem.
Očekávání jsou zde opět stejná - lidé méně nakupují, bazary jsou plné, a tak ceny půjdou dolů. Tak to dopadnout může, ale nemusí, neboť o ceně nerozhoduje jen poptávka. Rozhoduje o ni rovněž nabídka, která může zamířit dolů ještě dramatičtěji a rovnováhu na trhu posunout docela jinam.
Pokud totiž lidé přestanou kupovat nová auta, přestanou se také zbavovat těch starých, které z trhu zmizí. Jiní si rovnou naplánují, že si ponechají své auto déle, neboť po třech letech opravdu nemusí mít nový A ke všemu lidé, kteří auto vyměnit potřebuji a jinak kupují vozy nové, začnou šetřit a vydají se na trh ojetin, čímž ještě zvýší poptávku.
Přesně tohle se nyní děje v Rusku, kde v dubnu klesly prodeje nových aut o 72,4 procenta. Prodeje ojetin poklesly též, ale „jen” o 49 procent. Po důvodech nemusíme pátrat dlouho - ekonomická nejistota přesměrovala část klientely z jednoho trhu na druhý a je tu ještě jeden faktor - klesl počet schválených úvěrů na koupi nových aut. Hlavně tyto dva důvody první trh zmenšily a druhý zvětšily a jak jsme již naznačili, malý počet protiúčtů způsobuje nedostatek zejména nejžádanějších ojetin.
Ceny ojetých aut tak rostou a podle analytiků porostou dál. Přesně to se může stát i u nás a pokud trh se s novými vozy rychle nevrátí poblíž dřívější úrovně, vlastně to tak dopadnout i musí. Přesto nejde o dobrou zprávu o nikoho - zmenší se oba trhy, akorát ten s ojetinami méně. V Rusku očekávají 15-30procentní kontrakci na trhu ojetých vozů, ten s novými auty se má propadnout ještě víc.
Tradiční hvězdy autobazarů, jako je bílá Škoda Octavia 2,0 TDI, zlevní i ve zlých časech zřejmě jen stěží - už současná situace v Rusku ukazuje, že nedostatečná nabídka podobných ojetin a relativně vysoká poptávka ženou jejich ceny naopak výše
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB