Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás

S odezníváním koronavirové krize všichni očekávají na trhu s auty všeho druhu slevy, neboť ekonomická situace se zhoršuje a poptávka klesá. Jenže na trhu ojetin může ještě více klesnout nabídka, a to ceny pošle opačným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás

1.6.2020 | Petr Miler

Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S odezníváním koronavirové krize všichni očekávají na trhu s auty všeho druhu slevy, neboť ekonomická situace se zhoršuje a poptávka klesá. Jenže na trhu ojetin může ještě více klesnout nabídka, a to ceny pošle opačným směrem.

Je to týden, co jsme detailně probírali situaci na automobilovém trhu, od kterého téměř každý očekává slevy. Dává to smysl, ze všech stran slyšíme o přemíře vyrobených aut, která se nedaří prodat a vzhledem k ekonomickým nejistotám panujícím mezi zákazníky z firemní i soukromé sféry nelze očekávat, ze by se pro ně teď někdo začal hnát. Současně jsme ale upozornili, že není auto jako auto a situace může ve zdánlivě stejných, ale ve skutečnosti zcela odlišných situacích vypadat úplně jinak.

Na trhu lze identifikovat tři hlavní typy kupovaných aut:
- nové vozy, které lidé zadávají do výroby,
- nové vozy, které jsou vyrobené a stojí na skladech dealerů či automobilek a
- ojeté vozy.

V případě těch zadávaných do výroby na slevy dojít může a nemusí. Tato auta přirozeně zdražují a pokud se automobilky přizpůsobí poptávce a lidé současným ceníkům neukáží záda, velké slevy se nemusí konat. V případě těch skladových jsou slevy skoro jisté, je jich zkrátka moc a musí do světa, jakkoli situace se bude lišit značku od značky. Ale co ojetiny? U těch jsme minulý týden nechtěli nic odhadovat, neboť situace se může vyvinout jakýmkoli směrem.

Očekávání jsou zde opět stejná - lidé méně nakupují, bazary jsou plné, a tak ceny půjdou dolů. Tak to dopadnout může, ale nemusí, neboť o ceně nerozhoduje jen poptávka. Rozhoduje o ni rovněž nabídka, která může zamířit dolů ještě dramatičtěji a rovnováhu na trhu posunout docela jinam.

Pokud totiž lidé přestanou kupovat nová auta, přestanou se také zbavovat těch starých, které z trhu zmizí. Jiní si rovnou naplánují, že si ponechají své auto déle, neboť po třech letech opravdu nemusí mít nový A ke všemu lidé, kteří auto vyměnit potřebuji a jinak kupují vozy nové, začnou šetřit a vydají se na trh ojetin, čímž ještě zvýší poptávku.

Přesně tohle se nyní děje v Rusku, kde v dubnu klesly prodeje nových aut o 72,4 procenta. Prodeje ojetin poklesly též, ale „jen” o 49 procent. Po důvodech nemusíme pátrat dlouho - ekonomická nejistota přesměrovala část klientely z jednoho trhu na druhý a je tu ještě jeden faktor - klesl počet schválených úvěrů na koupi nových aut. Hlavně tyto dva důvody první trh zmenšily a druhý zvětšily a jak jsme již naznačili, malý počet protiúčtů způsobuje nedostatek zejména nejžádanějších ojetin.

Ceny ojetých aut tak rostou a podle analytiků porostou dál. Přesně to se může stát i u nás a pokud trh se s novými vozy rychle nevrátí poblíž dřívější úrovně, vlastně to tak dopadnout i musí. Přesto nejde o dobrou zprávu o nikoho - zmenší se oba trhy, akorát ten s ojetinami méně. V Rusku očekávají 15-30procentní kontrakci na trhu ojetých vozů, ten s novými auty se má propadnout ještě víc.


Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás - 1 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 002Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás - 2 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 009Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás - 3 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 038Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás - 4 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 042Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás - 5 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 045Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás - 6 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 048
Tradiční hvězdy autobazarů, jako je bílá Škoda Octavia 2,0 TDI, zlevní i ve zlých časech zřejmě jen stěží - už současná situace v Rusku ukazuje, že nedostatečná nabídka podobných ojetin a relativně vysoká poptávka ženou jejich ceny naopak výše

Zdroj: Auto.Mail.ru

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše