Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Současná situace na ruském trhu s ojetými auty ukazuje, co se může stát i u nás
1.6.2020 | Petr Miler
S odezníváním koronavirové krize všichni očekávají na trhu s auty všeho druhu slevy, neboť ekonomická situace se zhoršuje a poptávka klesá. Jenže na trhu ojetin může ještě více klesnout nabídka, a to ceny pošle opačným směrem.
Je to týden, co jsme detailně probírali situaci na automobilovém trhu, od kterého téměř každý očekává slevy. Dává to smysl, ze všech stran slyšíme o přemíře vyrobených aut, která se nedaří prodat a vzhledem k ekonomickým nejistotám panujícím mezi zákazníky z firemní i soukromé sféry nelze očekávat, ze by se pro ně teď někdo začal hnát. Současně jsme ale upozornili, že není auto jako auto a situace může ve zdánlivě stejných, ale ve skutečnosti zcela odlišných situacích vypadat úplně jinak.
Na trhu lze identifikovat tři hlavní typy kupovaných aut:
- nové vozy, které lidé zadávají do výroby,
- nové vozy, které jsou vyrobené a stojí na skladech dealerů či automobilek a
- ojeté vozy.
V případě těch zadávaných do výroby na slevy dojít může a nemusí. Tato auta přirozeně zdražují a pokud se automobilky přizpůsobí poptávce a lidé současným ceníkům neukáží záda, velké slevy se nemusí konat. V případě těch skladových jsou slevy skoro jisté, je jich zkrátka moc a musí do světa, jakkoli situace se bude lišit značku od značky. Ale co ojetiny? U těch jsme minulý týden nechtěli nic odhadovat, neboť situace se může vyvinout jakýmkoli směrem.
Očekávání jsou zde opět stejná - lidé méně nakupují, bazary jsou plné, a tak ceny půjdou dolů. Tak to dopadnout může, ale nemusí, neboť o ceně nerozhoduje jen poptávka. Rozhoduje o ni rovněž nabídka, která může zamířit dolů ještě dramatičtěji a rovnováhu na trhu posunout docela jinam.
Pokud totiž lidé přestanou kupovat nová auta, přestanou se také zbavovat těch starých, které z trhu zmizí. Jiní si rovnou naplánují, že si ponechají své auto déle, neboť po třech letech opravdu nemusí mít nový A ke všemu lidé, kteří auto vyměnit potřebuji a jinak kupují vozy nové, začnou šetřit a vydají se na trh ojetin, čímž ještě zvýší poptávku.
Přesně tohle se nyní děje v Rusku, kde v dubnu klesly prodeje nových aut o 72,4 procenta. Prodeje ojetin poklesly též, ale „jen” o 49 procent. Po důvodech nemusíme pátrat dlouho - ekonomická nejistota přesměrovala část klientely z jednoho trhu na druhý a je tu ještě jeden faktor - klesl počet schválených úvěrů na koupi nových aut. Hlavně tyto dva důvody první trh zmenšily a druhý zvětšily a jak jsme již naznačili, malý počet protiúčtů způsobuje nedostatek zejména nejžádanějších ojetin.
Ceny ojetých aut tak rostou a podle analytiků porostou dál. Přesně to se může stát i u nás a pokud trh se s novými vozy rychle nevrátí poblíž dřívější úrovně, vlastně to tak dopadnout i musí. Přesto nejde o dobrou zprávu o nikoho - zmenší se oba trhy, akorát ten s ojetinami méně. V Rusku očekávají 15-30procentní kontrakci na trhu ojetých vozů, ten s novými auty se má propadnout ještě víc.
Tradiční hvězdy autobazarů, jako je bílá Škoda Octavia 2,0 TDI, zlevní i ve zlých časech zřejmě jen stěží - už současná situace v Rusku ukazuje, že nedostatečná nabídka podobných ojetin a relativně vysoká poptávka ženou jejich ceny naopak výše
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 2 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 5 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 12:34 - petr_riha
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda