Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takto skončila další služba na sdílení kol. Proč by to s auty někdy mělo být jiné?
8.8.2018 | Mirek Mazal
Představy některých lidí o efektivitě sdílení dopravních prostředků dostaly další tvrdou ránu. Tímto smutným způsobem ukončila svou činnost další služba na sdílení kol v Dallasu.
Pokud přijde řeč na budoucnost dopravy, slovo obvykle dostanou nejen elektromobily a další už dobře známé alternativní pohony, ale i sdílení aut. Evropská unie s rozmachem takových služeb dokonce oficiálně počítá v rámci plánů pro budoucnost a předpokládá, že používání jednoho vozu několika lidmi pomůže k celkovému zefektivnění evropské dopravy.
Češi jsou k tomu obvykle skeptičtí. Možná proto, že si prožili více jak 40letou éru sdílení skoro všeho, která dopadlo tak, jak dopadla. O věci, které neměly jasného majitele, se nikdo pořádně nestaral, byly neustále rozkrádány a nebyly s to efektivně sloužit svému účelu. Na západě nic takového obvykle nepamatují, a tak se do „sharingu” všeho myslitelného pouští po hlavě. Dopadá to ovšem úplně stejně jako kdysi u nás.
Příkladů už jsme v minulosti zmiňovali několik. Sdílení aut přesně na to „dojelo” třeba v New Yorku, fiasko z toho bylo i ve Francii a nemusíme nutně zůstávat jen u aut. Tamtéž rozkradli 90 procent bicyklů, když je zrovna nikdo nehlídal. V principu podobný, ale snad ještě smutnější konec nyní potkal podobnou službu provozovanou v americkém Dallasu.
Jmenuje se Ofo, je původem z Číny a působí tedy i na jiných místech světa. V Dallasu už ji nenajdete a důvody jsou podle neoficiálních informací stále stejné. Kola byla ničena a jinak zneužívána a služba za nastavených cenových podmínek nedokázala efektivně fungovat. Zejména právě nadměrné opotřebení mělo vést k tomu, že náklady na provoz nebylo možné pokrýt z konkurenceschopných poplatků za použití.
Služba přesto dále v Dallasu fungovala, stačila ale jedna kapka, aby skončila. Tou se stalo zavedení poplatku 808 dolarů za povolení k provozu a 21 dolarů za možnost provozovat jedno každé kolo. Pro Ofo se to pak stalo tou správnou záminkou, aby svých 5 000 dallaských kol vzala, navezla na šrotiště a demonstrativně je nechala zničit. Právě to dokumentuje obrázek, který se začal šířit po Twitteru.
Firma tím chce přehodit odpovědnost na město, podle zdrojů zevnitř firmy ale služba v Dallasu krachovala tak či onak a nový poplatek posloužil jen jako záminka. Ofo tím chtělo získat podporu obyvatel na svou stranu, ale ani to úplně nevyšlo. Lidé ihned začali říkat, že místo zničení měla kola zamířit k potřebným. Ofo na to zareagovalo tím, že použitelná kola se dostala do rukou takových lidí a na skládku putoval zbytek, tomu ale nikdo nevěří. Jde zřejmě jen o další přetvářku v boji za lepší publicitu - o tom, že by kola někdo dostal, neexistují věrohodné zmínky.
Nakonec i sám starosta Dallasu pochybuje o tom, že Ofo říká pravdu a k fotce ze sběrného dvora se vyjádřil značně negativně. Nakonec, ukažte nám kolo zničené za hranicí použitelnosti - minimálně ze dvou nějak porouchaných si jedno funkční složí doma každý kutil.
Tak či onak, Ofo je z Dallasu pryč, protože by za 5 000 kol muselo zaplatit poplatek 105 000 dolarů (asi 2,3 milionu Kč). To jistě není málo peněz, zničení stejného množství bicyklů bude ale nepochybně dražší. Problém je jinde - sdílená kola nevydělávají hlavně kvůli neohleduplnému způsobu jejich využití a dále dotovat je nemělo smysl. Úplně stejně skončilo sdílení aut v Paříži, kde o něco dříve pochopili krátkozrakost levného pronajímaní dopravního prostředku v podstatě anonymním masám a službu odpískali též.
Jsme přesvědčeni, že takové hromadné sdílení dopadne stejně pokaždé, ať už bude jeho předmětem cokoli. Mezi pár lidmi, kteří se znají, fungovat může, jakmile ale lidé přestanou cítit odpovědnost za to, co užívají, dopadne to tak, jako s československým hospodářstvím na konci 80. let...

Takto dopadlo sdílení kol v Dallasu firmy Ofo, až 5 000 bicyklů mělo skončit v lisu. Oficiálně kvůli novým městským poplatků, neoficiálně kvůli prosté neudržitelnosti, pro kterou byly ony poplatky pouze poslední ránou
Takto sdílení kol Ofa vypadalo dříve
Zdroj: Robb Stewart@Twitter
Bleskovky
Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
včeraNové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
včeraNovému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025
Nejčtenější články
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025VW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví svá elektrická auta, přeplňovaný tříválec je ze hry
7.5.2025Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
7.5.2025Výrobce na dálku sebral autům patřícím zákazníkům 600 koní výkonu, protože s nimi neumí zacházet. Tolik ke skvělosti moderních aut
8.5.2025Ferrari odložilo příchod svého prvního elektrického modelu. Teď líp než kdy jindy vnímá, že ani ono automaticky neprodá cokoli, co vyrobí
8.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva