Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu

Kdybychom měli poslouchat jen šéfy samotných automobilek, rychle získáme dojem, že za pár let nebude v nabídce automobilek nic než elektrické modely. To jsou ale politicky motivované postoje, technická realita je složitější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu

14.6.2021 | Petr Prokopec

Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu

/

Foto: Audi

Kdybychom měli poslouchat jen šéfy samotných automobilek, rychle získáme dojem, že za pár let nebude v nabídce automobilek nic než elektrické modely. To jsou ale politicky motivované postoje, technická realita je složitější.

Na první pohled se může zdát, že pro koncern VW neexistuje nic jiného než elektromobilita. Ostatně sám šéf celého impéria Herbert Diess opakovaně uvedl, že spalovací motory musí být těmi elektrickými nahrazeny co nejdříve a nebojí se s tímto cílem ani prosazovat zvýšení daňové zátěže benzinu a nafty. Což v podstatě znamená, že jde proti zájmům naprosté většiny dosavadních zákazníků koncernu.

Na druhý pohled to vypadalo, že k podobným postojům přiměl i šéfy jednotlivých automobilek. Markus Duesmann z Audi se nechal slyšet, že firma končí s vývojem spalovacích motorů a bude už jen „leštit” ty doposavad vyvinuté. Stephane Winkelmann z Lamborghini a Bugatti elektrickým náladám též dlouho odolával a najednou Lambo otevírá elektrickým autům dveře dokořán. Tohle ale vydrželo jen chvíli, poněkud techničtější pohled na věc nyní nabízí Oliver Hoffmann.

Tento člověk je technickým ředitelem Audi, a odpovídá tak i za veškerý vývoj. Právě on nyní v rozhovoru pro Auto Motor und Sport uvedl, že firma se čtyřmi kruhy ve znaku vývoj spalovacích motorů ukončit nemůže neboť tak rychlý přesun od benzinových a dieselových agregátů není reálný. „Dle našich předpovědí budou mít spalovací motory na velkých trzích, jako je Čína a USA, v roce 2030 zhruba 50procentní podíl na prodejích nových vozů,“ upřesnil situaci německý technik. A právě proto Audi hodlá i nadále vyvíjet motory, s nimiž podle nedávných zkazek mělo být prakticky hotové.

Hoffmannův postoj přitom není možné označit za rebélii, svá slova v mezičase korigoval už zmíněný šéf Audi Markus Duesmannov. Ten uvedl, že „EU je hlavní hybnou silou. Nicméně v regionech vidíme různou rychlost transformace. Třeba Čína se nemění tak rychle, jak se původně očekávalo. Proto v budoucnu sice nebudeme pokračovat ve vývoji zcela nových spalovacích motorů, ale bude i nadále využívat potenciál našich existujících jednotek, abychom s nimi v příštích letech mohli spojit větší efektivitu a více výhod.“

V tomto ohledu je třeba poukázat na jisté hrátky se slovíčky. Za pojmem „nový motor“ máme totiž všichni zafixovaný zcela nový agregát. Jenže takových ve výsledku mnoho není, je to příliš drahá věc. Motory, které jsou představovány jako nové, jsou povětšinou berztak evoluční verze letitých agregátů. Koneckonců si jen stačí uvědomit, že třeba 6,5litrový dvanáctiválec L539 pohánějící Lamborghini Aventador má kořeny v 60. letech minulého století. Co z něj ovšem zbylo?

Pokud tedy automobilky říkají, že nové spalovací pohonné jednotky již vyvíjet nebudou, není to zase taková tlustá čára za minulostí, jak se může zdát. A vzhledem k tomu, že i tato slova mají tendenci korigovat, není reálné předpokládat, že by v dohledné době kamkoli zmizely. Elektrický pohon sice loni dostal velký stimul v podobě politické a z ní vyplývající finanční podpory všeho druhu, z globálního hlediska zůstává stále velmi okrajovou alternativou.

Kompletní data z celého světa máme zatím jen za rok 2019, ovšem i tak situaci dokážou poměrně věrně vykreslit. Elektromobily tehdy měly na celkových registracích podíl 0,6 % v Evropě, 0,8 % v Americe a 1,2 % v Číně. Od té doby se situace změnila, ovšem i kdybychom tu měli třeba dvoj- nebo trojnásobný růst, stále mluvíme jen o zlomku prodejů. A ve zbytku světa je situace ještě horší, neboť v Brazílii měly elektromobily skoro nulový podíl a v Indii či Austrálii šlo o 0,1 %. O některých významných afrických trzích ani nemluvě. To jsou všechno velká odbytiště, která nemůže ignorovat nikdo.

Přesně to ovšem zmiňujeme již delší dobu. Evropa totiž možná je hybnou silou veškerých změn, ovšem nejedná se o celý svět. Navíc není možné čekat nic než pozvolné ustupování od neudržitelné dotační politiky. Jakkoliv je tedy možné, že jednou bude celý svět v automobilové rovině elektrifikován, půjde o mnohem pozvolnější proces, než dnes někteří hlásají.


Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu - 1 - Audi SQ8 TFSI 2021 nove foto 01Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu - 2 - Audi SQ8 TFSI 2021 nove foto 02Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu - 3 - Audi SQ8 TFSI 2021 nove foto 03Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu - 4 - Audi SQ8 TFSI 2021 nove foto 04Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu - 5 - Audi SQ8 TFSI 2021 nove foto 05Technický ředitel Audi otevřeně řekl, co skutečně čeká motory na benzin a naftu - 6 - Audi SQ8 TFSI 2021 nove foto 06
Audi počítá s tím, že spalovací motory hned tak do důchodu nepošle. Elektromobily jsou totiž i přes nemalé dotace stále jen okrajovou záležitostí, přičemž vládní podpora třeba v klíčové Číně klesá. Vývoj benzinových a dieselových agregátů tak bude pokračovat. Foto: Audi

Zdroj: Auto Motor und Sport

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše