Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla má své Čapí hnízdo, v Německu byla obviněna z dotačního podvodu
19.7.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Způsobem vskutku nikoli nepodobným tomu, kterým si Andrej Babiš nechal přispět na svou středočeskou haciendu, měla Tesla neoprávněně čerpat dotace v Německu. A jde i o podobné peníze.
Už na konci roku 2016 jsme psali o tom, že Tesla v Německu uměle oholila Model S až na kost, aby dosáhla na dotace. U našich západních sousedů totiž zákazníci mohou získat při koupi nového elektromobilu zvýhodnění 4 000 Eur (něco málo přes 103 tisíc Kč), ale jen v případě, že vůz nestojí více než 60 000 Eur (asi 1,55 milionu Kč). To všechny Tesly logicky vylučovalo, automobilka to ale nechtěla jen tak být.
Nabídla tak v Německu Model S bez tzv. paketu Komfort, který zbavil vůz následujících výbavových prvků:
- navigace,
- parkovací kamery,
- digitálního rádia,
- varování před autem v mrtvém úhlu,
- varování před opuštěním jízdního pruhu,
- paměti nastavení elektrických sedadel řidiče,
- parkovacích senzorů,
- el. sklopných zrcátek,
- dálkového otevírání garáže z auta,
- a k tomu došlo i na „snížení výkonu na 80 %”.
Tím základní cena klesla pod 60 000 Eur a mohlo se inkasovat. Nic takového Tesla jinde pochopitelně nenabízí, takže šlo o čirý oportunismus, ale nelegální to samo o sobě jistě není. To ale jen v případě, kdy by takové auto skutečně šlo koupit.
Koncem loňského roku zkusili kolegové z Auto Bildu podobný vůz u Tesly pořídit, nic takového jim ale nebylo umožněno, auto reálně nebylo v nabídce. Snížení ceny bylo ryze papírové - vůz se základní cenou blížící se 70 tisícům euro byl prodáván dále pouze se vším výše zmíněným, jen na fakturách docházelo k rozepisování ceny na dvě části - jako by komfortní prvky a „výkon navíc” byly pořízeny později.
Analogie s Čapím hnízdem je vážně skoro dokonalá. Andrej Babiš se svými lidmi převedl farmu na menší firmu, získal dotaci a následně Čapí hnízdo převedl farmy zpět do rukou skutečného majitele. U Tesly automobilka prodávala úplně normální Model S za cenu dalece přesahující dotační práh, na oko vypnula některé funkce a tím se dostala cenu nakonec na 58 000 Eur, za kterou majitel auto jakoby koupí, shrábne dotaci a pak si za funkce znovu připlatí. Ve skutečnosti je ale dostal hned a jen mu byly fakturovány zvlášť.
Tohle odhalení Němce rozlítilo a na konci loňského roku dotace firmě vzali. Ta se později „napravila” (rozumějte: aspoň ono uměle zlevněné auto reálně začala nabízet a podle svých slov i prodávat) a od 6. března mohla dotace znovu čerpat. Teď ale přišla studená sprcha - všechny dotace přidělené před tímto datem budou muset zákazníci vrátit a německý vládní úřad BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle, Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu) firmu viní z dotačního podvodu.
Rozhodnutím BAFA je zasaženo asi 800 lidí, kteří do letošního března dotace dostali a dalších 250 žadatelů, kterým dosud nebyly přiděleny. Tesla se proti rozhodnutí pochopitelně brání, argumentuje ale zvláštně: „Fakt, že Tesla byla do seznamu zahrnuta, pak z něj vyřazena a pak do něj znovu zahrnuta dokazuje, že šlo o omyl,” říká mluvčí Tesly. To ale není pravda, stejně tak to může dokazovat výše zmíněné - že firma nabízela Model S za méně než 60 000 Eur na oko, pak se na to přišlo a pak jej skutečně začala nabízet. To nakonec nerozporují ani další slova mluvčího: „Jak náš web dokazuje, kdokoli v Německu si může objednat Model S s cenou pod požadovanou úrovní. Taková auta jsme i dodali zákazníkům,” dodává. Ano, po letošním březnu zcela jistě, to už byly aktivity firmy pod drobnohledem.
Rozhodnutí BAFA o odebrání dotací na auta uměle zlevněná pod stanovenou mez je konečné, Tesla se ale hodlá bránit soudní žalobou. Dokud nedojde k rozuzlení celé situace, zákazníkům dotace, které nyní budou muset vrátit, sama vykompenzuje. Jde-li o 1 050 zákazníků, pak jim Tesla bude muset vyplatit 4 200 000 Eur, tedy necelých 109 milionů Kč. Jistě tučná suma, polovinu ale Tesla musela vyplatit tak či onak (tak fungují německé dotace - půlku dává stát, zbytek automobilka), takže z jejího pohledu jde asi 54 milionů korun.
V kauze Čapí hnízdo jde o velmi podobné peníze a člověk se i v tomto případě musí ptát, proč se Tesla k minimálně oportunistickému a možná i zločinnému jednání snížila. Z pohledu jejího extrémně ztrátového hospodaření jde v podstatě o drobné a nejsme si jisti, nakolik je taková dotace podstatná pro rozhodnutí o nákupu či „nenákupu” luxusního auta v ceně přes 1,5 milionu Kč z pohledu zákazníků...



















Model S (na snímcích americká verze typu P100D) v Německu dosáhl na dotace jen na oko. Úřady nejprve dotování prodejů Model S zastavily a přes pozdější nápravu automobilky teď chtějí vyplacené peníze zpět
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
dnesNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dosud neznámá firma ukazuje Porsche, jak znovu dělat žádoucí auta podle jeho vlastního receptu
před 8 hodinamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 9 hodinamiJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
před 11 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
dnesIkona VW mezi SUV po 23 letech skutečně končí, navíc nedůstojně, z avizované náhrady se člověk musí chytat za hlavu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva