Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla potichu začala používat na svých výkonných autech horší brzdy, připlácí se už jen za jinou barvu
11.1.2023 | Petr Prokopec
Ne snad, že by kdy Tesly platily za skvěle brzdící auta, ušetřené peníze ale nesmrdí. Když si tedy dnes od automobilky koupíte verzi Performance, nedostanete ani o fous lepší brzdy než v případě provedení Long Range, jen budou mít červeně lakované třmeny.
Na první pohled se může zdát, že úspěch Tesly je novinářům trnem v oku. Některým možná, obecně vzato je ale realita jiná. Média tu nejsou od toho, aby pochlebovala komukoli, Elona Muska nevyjímaje. Ostatně v takovém případě by mnozí investigativci mohli pověsit pero na hřebík, neboť korupční kauzy politiků už by nestály za zmínku. Úkolem novináře je nastavovat realitě kritické zrcadlo, nikoli přihazování špíny na něj. Ostatně v případě Tesly to ani není potřeba, neboť ta se o takové věci stará pravidelně sama. A dnešní případ není výjimkou.
Společnost ZEVcentric, která se specializuje na tuningové doplňky právě pro elektrické vozy z Fremontu, Austinu, Šanghaje a Berlína, totiž přišla s překvapivým objevem. Týká se zadních brzd, jimiž je osazen Model Y Performance, který si firma objednala. Pod obřím, červeně lakovaným krytem se totiž skrývají menší třmeny, než tomu dříve bývalo. Dle úpravce komponenty velikostně odpovídají těm, kterými je osazeno provedení Long Range, a to včetné kotoučů.
Než se posuneme dále, připomeneme, že u elektromobilů klasické brzdy nejsou využívány v takové míře jako u spalovacích aut. Stojí za tím rekuperace kinetické energie, jejíž míru lze nastavit dokonce na takovou úroveň, že řídíte jen s pomocí plynového pedálu. Tímto způsobem lze nicméně obstarat pouze velmi mírné ježdění. Jakmile dojde aktivnější jízdu, klasické brzdy jsou znovu nezbytné. Ty se přitom musí vypořádat s vyšší hmotností, než u spalovacích aut, a proto s nimi Tesly mívají problémy. Firma by tedy logicky měla použít větší, vydala se ale opačným směrem.
Za tím nepochybně stojí snaha snížit náklady, ostatně automobilka kvůli tomu i změnila dodavatele. Vozy vyrobené do 15. srpna loňského roku totiž užívaly komponenty od italské společnosti Brembo. Poté značka přepřáhla na brzdy korejské firmy Mando. Dle Tesly to na brzdný účinek nemá mít vliv, nicméně s takovým tvrzením nelze i díky objevu ZEVcentric souhlasit.
Pro samotnou značku jsou přitom problémem hlavně její vlastní slova. Tesla totiž na webu zmiňuje, že součástí standardní výbavy Modelu Y Performance jsou i sportovní brzdy. Ty se ale nyní vyznačují jen tím, že jsou červeně lakované místo těch, které vidíte na hlavní fotek.
„Platíte za vylepšení, ovšem to nedostáváte. Jiná barva dle naší definice zlepšením rozhodně není, rozhodně ne tím sportovním,“ uvádí k objevu tuningová společnost. Její slova můžeme jen podepsat, stejně jako se nedivíme, že se standardní komponenty rozhodla ihned nahradit. Ani předchozí brzy od Bremba při ostré jízdě s Modelem 3 Performance nestíhaly.



Tesla se rozhodla ve snahách o redukci nákladů zajít až do krajnosti. Nyní se na verzích Performance objevují stejné brzdy jako na provedeních Long Range, akorát v červené barvě. Dříve tyto vozy dostávaly větší a jistě i dražší brzdy renomované značky. Foto: Tesla
We first saw this on our customer’s Model Y performance back in September. Didn’t think this was legit until we took delivery of ours pic.twitter.com/1NXc48xZoI
— ZEVcentric (@ZEVcentric) January 8, 2023
Zdroj: ZEVcentric@Twitter přes Carscoops
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 9 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
před 10 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch