Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla vydělala už 211 miliard prodejem „emisních povolenek” jiným výrobcům aut, zaplatili jsme jí to my všichni
13.2.2024 | Petr Prokopec
Pokud se ptáte, proč jsou nová auta o tolik dražší, když jsou často v principu úplně stejná jako před dekádou, kdy stála klidně polovinu, toto je jeden z důvodů. Politická nařízení na obou stranách Atlantiku je uměle zdražují na úkor nevyžádaných elektromobilů. A ty peníze někdo inkasuje, zejména Tesla.
V loňském roce bylo po celém světě prodáno 9 493 040 elektrických aut, tedy o 30 procent víc než v tom předloňském. Na čistě bateriový pohon tak připadá 11 procent z celkových registrací. Hned polovina z nich nicméně připadá na pět automobilek, kdy číslem jedna je s 1 808 652 prodanými auty Tesla před čínským BYDem (1 570 388 ks), SAIC (748 159 ks), koncernem Volkswagen (742 703 ks) a skupinou Geely-Volvo (589 932 ks).
V době, kdy většina výrobců mluví o elektromobilitě s nadšením od rána do večera, daný výčet odhaluje trochu jiné skutečnosti. Ukazuje se totiž, že zájem o bateriový pohon není takový, jak se prorokovalo. Koneckonců třeba v takové Evropě hned dvě třetiny z veškerých registrací připadají na Francii, Německo, Nizozemí a Švédsko. Tedy země, které elektromobilitu vehementně podporovaly lokálním přerozdělováním, i jejich zdroje ale již vysychají.
Co se odehraje letos, je otázkou, zejména v Německu je ale patrné, že konec místních dotací trh s elektrickými vozy zásadně zasáhl. Viditelné přímé dotace ale v očích veřejnosti zastiňují mnohem větší a prakticky neviditelné čachry na pozadí, kterými jsou elektromobily nepřímo dotovány ještě před tím, než se dostanou na trh. Jde o jakýsi ekvivalent emisních povolenek známých z energetiky, kdy jsou automobilky na obou stranách Atlantiku nuceny dosahovat jistých průměrných emisí všech prodaných aut. A pokud to nesvedou, nemusí jen platit pokuty, mohou si také „koupit prodeje jiných značek”, které prodávají zbytečně mnoho elektromobilů s fiktivně nulovými emisemi CO2, čímž svůj průměr sníží též. Že takových prodejů má příliš v prvé řadě Tesla se svým čistě elektrickým portfoliem, nepřekvapí asi nikoho.
Celý ďábelský mechanismus tahající v podstatě peníze z kapes nás všech při koupi spalovacích aut, která jsou uměle zdražena o náklad související s oněmi pokutami či nákupem „emisních povolenek”, připomíná Business Insider. Tesla takto může své vozy zpeněžit vlastně hned dvakrát a dělá to s gustem. Dokonce se z toho pro ni stává stále lukrativnější činnost - jen loni totiž Tesla takto utržila 1,79 miliardy dolarů (cca 42 mld. Kč) a celkově si od roku 2009 nechala takto vyplatit 9 miliard dolarů (asi 211 mld. Kč). Víc než třetina z této sumy přitom připadá na poslední dva roky.
Celé to jen připomíná, jak kompletně vyfabrikovaná je současná nabídka elektrických aut, která přesto přes všechno pořád není dost atraktivní. Uvážíme-li, že žádný „velký technický třesk“, který by elektromobily posunul mezi konkurenceschopná řešení, není na obzoru, jsou před nám jen dva scénáře - buď politická reprezentace přijde k rozumu a svůj tlak na elektromobilitu přehodnotí. Anebo bude na stejnou strunu hrát až do hořkého konce, žádná třetí cesta snad ani není reálná.
Model Y se loni stal jedním z nejprodávanějších azt světa, na kontě má 1,23 milionu registrací. Celkově přitom značka prodala 1,81 milionu aut, její menší SUV se tak postaralo o většinu firemních příjmů, přímo i nepřímo. Foto: Tesla
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 11 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 5 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
před 6 hodinami - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
před 8 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 9 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 20:15 - Zajda
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- Onboard videa 04.28. 14:31 - brnenska.odchytova
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz