Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesly mohou od čtvrtka jezdit samy jako KITT, už způsobily první nehody
30.9.2019 | Petr Prokopec
Tesla v rámci poslední modernizace přišla se systémem Smart Summon, který jejím autům dovoluje zcela samostatný pohyb po parkovištích. Již po pěti dnech má ale na kontě několik nehod.
Když před čtyřmi lety prasklo, že Volkswagen léta osazoval své pohonné jednotky softwarem rozpoznávajícím, zda je daný vůz v laboratoři či na silnici, rázem z toho byl nemalý poprask. Německou automobilku cupovala média každým dnem, přičemž neustále bylo zmiňováno, kterak VW hazarduje se zdravím nejen svých zákazníků. Inkriminované motory měly totiž ve skutečném světě produkovat více emisí NOx, než bylo výrobcem uváděno a hlavně než bylo legislativou povoleno. Němci tak měli průšvih jak hrom, přestože jim nelze připsat na konto žádné konkrétní, jasně zdokumentované zranění, úmrtí či alespoň poškození majetku.
Proč o tom ale mluvíme? Především kvůli modernizaci palubního software aut Tesly, se kterým minulý čtvrtek automobilka přišla. Všechny své vozy vzdáleně aktualizovala tak, aby mohly používat poslední evoluci palubního systému nazvanou V10, jejíž součástí je opravdu dlouhá řada modifikací. Nově si tak můžete za volantem kalifornských elektromobilů třeba zahrát hru Cuphead či zhlédnout filmy a seriály na Netflixu. Asi nejpodstatnější je však příchod funkce Smart Summon, která umožňuje, aby vás vaše Tesla „vyzvedla“. Stačí totiž stisknout tlačítko Come To Me (Přijeď ke mně) na mobilní aplikaci a vůz za vámi sám přijede skoro jako seriálový KITT.
Automobilka přitom uvádí, že „jste stále zodpovědní za váš vůz a musíte jej, stejně jako okolí, po celou dobu monitorovat“. To je sice hezké, nicméně i přesto internet od onoho čtvrtka - tedy za pouhých pět dnů - zaplavilo množství videí a fotografií, jejichž středobodem je jediné, a to selhání systému. Vůz totiž kupříkladu zcela nereaguje na přijíždějící dopravu, jiná vozidla vyjíždějící z parkovacích míst či třeba garážová vrata.
Je přitom třeba dodat, že funkce Smart Summon je ovládána skrze mobilní aplikaci a ve chvíli, kdy sundáte prst z tlačítka, by Tesly měly zcela zastavit. Nicméně problémem je ta skutečnost, že zatímco normálně při usednutí za volant pouze sledujete okolní dopravu či kolemjdoucí, v tomto případě musíte svou pozornost dělit mezi sledování vozu a sledování mobilu. Vaše reakční doba je tak logicky horší, a tak čekáte od systému co možná nejspolehlivější chování. To se ovšem nedostavuje.
Tesla uvádí, že software byl veřejnosti zpřístupněn v betaverzi, kalifornská automobilka tedy opětovně dává lidem do rukou systém, který zdaleka není neprůstřelný. To jen dosvědčuje skutečnost, že již došlo k mnoha škodám na majetku a nejspíše jen díky tomu, že na testy došlo na poklidnějších parkovištích, jsme zatím nebyli svědky nějakého horšího incidentu. S ohledem na velké množství lidí, kteří Smart Summon ihned začali zkoušet, je to ale zřejmě jen otázka času.
Musíme si přitom klást otázku, kdo by v takovém případě byl za nehodu zodpovědný? Z právního hlediska se vše zdá být jasné, právě kvůli onomu varování Tesly. Morálně už je ale situace o poznání složitější - Tesla si podobně jako u Autopilotu zahrává s majetkem a zdravím svých vlastních zákazníků. Žádná Smart Summon Gate ale není ani na obzoru, spousta majitelů naopak Teslu omlouvá.
Zcela jasně se tak ukazuje dvojí metr, s jakým je k Tesle přistupováno. Pokud by totiž s něčím podobným přišel Volkswagen a po pouhých pěti dnech by internet byl zaplaven důkazy o selhání techniky, německá automobilka by již byla pod mediální palbou. A nejspíše by již vše stahovala z trhu. V tomto případě ale Elon Musk jen dodává, že „Summon se zlepšuje velmi rychle“. Zakrátko tak možná vše bude vyřešeno. Ale možná také ne, za pokusné králíky jsme tu my všichni.


Tesla minulý čtvrtek v rámci modernizace nabídla lidem funkci Smart Summon umožňující autonomní pohyb vozu na parkovištích bez řidiče za volantem
Jak je vidno už ze zveřejněných následků nehod systému, dobrý nápad to opravdu nebyl
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 07:53 - Truck Daškam
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1