Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je 14 značek nejméně spolehlivých aut dle JDP 2017. A 17 nejspolehlivějších
23.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete spolehlivý vůz? Kupte si Lexus, Porsche či Toyotu, říká tradiční VDS. Na opačném konci žebříčku je to jiná písnička. Ani o překvapení není nouze.
Spolehlivost automobilů je důležité téma nejen hospodských debat - nikdo nechce, aby jeho auto týden jezdilo a pak tři týdny stálo porouchané v servisu. Některá auta jsou tomuto chování náchylná více, jiná méně, ale na názory od piva se často spoléhat nevyplatí. Věrohodnějšími zdroji informací budiž různé statistiky a výzkumy. A právě jeden takový máme dnes před sebou, opět po roce - Vehicle Dependability Study pro rok 2017 od společnosti J. D. Power.
VDS, česky Studie spolehlivosti vozidel, se zabývá problémy, které se svými auty mají sami zákazníci v USA, nejsou to tedy data servisů či pojišťoven. Pro rok 2017 byla zkoumána auta modelového roku 2014, která měla své původní vlastníky, tj. lidi, kteří si je koupili jako nové. Dotaz směřoval na poruchy za posledních 12 měsíců a odpovídalo 35 186 lidí.
Výsledky jsou uvedeny jako „problémy na 100 vozidel”, tedy kolik problémů američtí majitelé nahlásili v přepočtu na stovky zkoumaných aut. Platí tedy že čím nižší skóre, tím spolehlivější vůz. V grafu nevidíme konkrétní modely, nýbrž značky jako celky. Nejsou tedy odfiltrovány „černé ovce”, extrémně nespolehlivé modely či verze v jinak třeba slušném portfoliu značky.
Studie zjistila, že mezi deseti nejlépe prodávanými auty modelového roku 2014 je průměrné skóre 134, což je podstatně lepší než celkový průměr, který má hodnotu 156. Toyota Camry a Ford F-150, stálé bestsellery, ve spolehlivosti stojí na čele svých tříd. Ukazuje to na to, že spolehlivost je pro zákazníky nových aut důležitá. Automobilka Ford jako celek přitom v loňské VDS dopadla velmi špatně.
„Zákazníci se čím dál víc vyhýbají modelům se špatnou reputací po stránce spolehlivosti, takže si výrobci nemůžou dovolit pokles kvality, zejména u nejprodávanějších modelů v nabídce,” komentuje situaci Dave Sargent, vice-prezident pro světový automobilový průmysl u J. D. Power. „Spousta drahých aut je skvěle postavená, ale většina spotřebitelů hledá v mainstreamových segmentech. Dobrou zprávou je, že spotřebitel nemusí utratit jmění, aby dostal spolehlivé auto,” dodává.
Nejčastější závady
Skladba nejčastěji hlášených poruch je poměrně zajímavá a ne úplně neočekávaná. Nejproblematičtější oblastí je kategorie Audio/Komunikace/Zábava/Navigace, ve které bylo letos hlášeno 22 % všech problémů, o 2 % více než vloni.
Tato kategorie je jednou z osmi sledovaných, další kategorie jsou Exteriér, Motor/Převodovka, Interiér, Jízdní dojmy, Výbava/Ovládání/Displeje, Topení/Ventilace/Klimatizace a Sedadla. Celkem můžou respondenti zaškrtnout 177 specifických problémů.
K častým problémům se přidalo také selhání baterie, které u moderních aut obvykle nelze svést na uživatele - běžně ji příliš zatěžuje elektronika vozu, která ji nějakým způsobem využívá i v momentě, kdy by neměla. Tento problém hlásilo o 44 % více motoristů než vloni. Baterie jsou nejčastější vyměňovanou součástkou aut z těch, které nejsou považovány za spotřební materiál. Problém hlásilo 6,1 % lidí. Ve výsledku tedy vidíme zhoršení skóre spolehlivosti napříč automobilovým průmyslem ze 152 na 156 bodů.
14 značek s podprůměrnou spolehlivostí
Podíváme-li se na spodní část žebříčku, kde žádná ze značek jistě nechce být, vidíme tu těsně pod průměrem Chrysler, následovaný shodným skóre 164 u Subaru a Volkswagenu. Přítomnost těchto značek překvapí a obecně vnímaná spolehlivost Japonců je zde dále nabourávána výsledky Mazdy, Acury, Nissanu, Mitsubishi a Infiniti, které je třetí od konce se skóre 203 bodů.
Tuhle tabulku si ale za rámeček nedá hlavně koncern FCA, jehož značky jsou úplně všechny - tedy, všechny působící v USA - pod průměrem. Nejhorší je Fiat se skóre 298, o 89 víc než druhá nejhorší značka Jeep. FCA tedy opravdu má co dotahovat, ale není samo - silně podprůměrný je stále i Ford, i přes velké zlepšení oproti loňskému roku.
Fiaty, Jeepy a Infiniti platí dle J.D. Power za nejméně spolehlivé značky aut
17 značek s nadprůměrnou spolehlivostí
Žebříčku pošesté v řadě vládne Lexus, prémiová odnož Toyoty. Letos se k němu se stejným skóre 110 přidalo Porsche. Toyota je třetí se skóre 123, oproti loňsku si o jednu příčku polepšila, a následují Buick se 126 a Mercedes se 131. Nejvíc se ale polepšilo Hyundai - skóre snížilo o 25 bodů a z 19. poskočilo na 6. místo. Podobně dobře na tom jsou Dodge, Ford a Land Rover, jež si polepšily ve skóre o 21, resp. 21 a 20 bodů.
Buick je nejlepší americká značka a na čtvrtém místě je to docela dobrý výsledek, přeskočil Mercedes i BMW. Velmi zajímavá je Honda, která je se skóre 143 devátá, ale její prémiovou odnož Acuru byste mezi nadprůměrnými značkami hledali marně.
Lexusy, Porsche a Toyoty jsou naopak nejspolehlivější
Nejlepší modely v rámci svých segmentů
Jak stojí i výše, spolehlivost značky může srazit „černá ovce”, nepovedený a extrémně poruchový model v jinak relativně slušném portfoliu značky. A samozřejmě to může být i naopak - jeden vůz jinak podprůměrné značky se může vyšvihnout nahoru, ale jinak mizerný zbytek nabídky v celkovém přehledu zachránit nedokáže.
Pár takových příkladů vidíme mezi nejlepšími modely v rámci jednotlivých segmentů - zmiňme např. dvě Acury, Nissan Versa nebo pár modelů z nabídky značek Dodge, Chrysler a Ram. Za zmínku stojí také Toyota Camry, která získala nejlepší skóre ze všech hodnocených aut.
Toyota Camry z roku 2014 je obecně nejspolehlivější auto téhle statistiky
Mercedes vychází z této statistiky obecně dobře, jeho GLK (dnes GLC) je pak nejspolehlivějším SUV
Zdroj: J. D. Power
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 5 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 - Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024 - Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024 - Firma předělávající spalovací auta na elektrická se kompletně zhroutila, David Beckham v ní utopil skoro půl miliardy
30.3.2024 - VW představil znak na auto, který má zabránit střetům se zvěří. A přísahá, že nejde o aprílový žert
30.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva