Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Cesta k 500 dieselových koní 6,0 V12 TDI je dnes levnější než k základnímu Superbu
22.11.2020 | Petr Miler
Tohle auto nejen že bylo, ale dodnes je smetánkou mezi osobními dieselovými auty. Nakonec nám ukažte, kolik ojetých aut má i po 11 letech nejsilnější motor svého druhu na celém světě?
Pravidelně píšeme o tom, jak jsou auta stále výkonnější, stále rychlejší. Není to blud a platí to napříč třídami, však i nejmenší Mercedes v nabídce dnes může mít dost přes 400 koní a s nadhledem zvládat dynamiku, která byl ještě docela nedávno vyhrazena smetánce supersportů. Je to pravidlo, najdeme z něj ale přinejmenším jednu velkou výjimku.
Týká se naftových motorů. Audi do letoška prodávalo model SQ7 TDI s motorem 4,0 V8 TDI pracujícím s elektrickým turbem. Je to pozoruhodný stroj, projevil se tak i v našem prvním testu a Audi jej do konce jeho dnů titulovalo jako nejvýkonnější osobní auto s dieselovým motorem. Nelhalo, jeho 435 koní na takový titul stačilo a blízko k němu měl i v Porsche Panamera 4S Diesel nebo VW Touareg V8 TDI. V čem je tedy háček? Krom toho, že všechny tyto modely už skončily, také v tom, že ani v době svého prodeje nepředstavovaly absolutní špičku.
Stačí se podívat na nejsilnější motory TDI historie. Poslední 4,0 V8 TDI by se mezi ně směle zařadil, se svými 435 koňmi by ale na první místo zdaleka neměl. Na tom se dodnes hřeje docela jiný extrém - bez velké nadsázky ukrutný, „piëchovský” šestilitrový motor V12 TDI, který dával ještě o 65 koní víc. A jeho točivý moment byl uměle omezen na 1 000 Nm, což je také o dost víc, než kolik nabízel poslední osmiválec.
Dostal se do vskutku pozoruhodného Audi R8 V12 TDI, to ale skončilo ve fázi konceptu a pořídit si jej nemohl nikdo. Jediným produkčním autem, které s tímto obřím autem vzniklo, tak bylo Audi Q7 V12 TDI. Koupit jej bylo možné jen pár let, mezi roky 2008 a 2012, než jej z trhu dostaly přísnější emisní normy a omezený odbyt. Nevíme tedy, kolik přesně bylo těchto úchylných SUV postaveno, jistě ne mnoho. Ale zase jich nebylo tak málo, aby si jej nebylo možné pořídit dnes jako ojeté.
Na 8 či více let staré auto se tyto Q7 neprodávají vyloženě levně, relativně dostupné zboží se z nich ale stalo. Na trhu v Evropě obvykle najdeme několik desítek kousků a pokud dáte na stůl přes 600 tisíc Kč, už si můžete vybírat z perspektivních exemplářů ve vizuálně velmi dobrém stavu. Při současné základní ceně Superbu 1,5 TSI přes 700 tisíc Kč se to jeví jako docela výhodné nabídky, třebaže provozovat takové auto bude přes možná přijatelnou spotřebu paliva jistě dražší.
Jeden pěkný a dostupný - ale ne jediný takový - exemplář najdete na zdrojovém odkazu. Je z roku 2012, tedy samotného konce produkce, a má jasnou historii se dvěma majiteli. Ta sice dokumentuje 195 tisíc ujetých km, ale to na vůz takového ražení a s takovou motorizací ani to není mnoho. Jeho výbava je bohatá a zahrnuje leccos od koženého čalounění a dřevěného obložení přes adaptivní tempomat až po keramické brzdy. A podle fotek to zjevně není vůz, o který by se někdo pečlivě nestaral.
Jeho koupí sice dostanete SUV, ale s motorem, který by utáhl i tank. Má výkon až 368 kW (500 koní) posazený už do 3 750 ot./min a největší točivý moment 1 000 Nm v rozmezí 1 350 až 3 250 ot./m - to stačí na akceleraci na stovku za 5,5 sekundy a nebýt omezovače rychlosti na 250 km/h, kdo ví, kolik by toto dvoutunové monstrum jelo.
I přes - relativně - zajímavou cenu je to pořád docela drahé auto, ale je to také kus historie. Velký kus historie, která se při současných trendech zřejmě už nikdy nezopakuje. Automobilky už upustily i od osmiválcových dieselů a že by někdo ještě někdy přišel s dvanáctiválcovým, snad nelze očekávat ani kdyby cosi jako Brexit spáchal zbytek členů dnešní Evropské unie.


















Pěkně vyhlížející, dobře vybavené a ne zase tak moc jeté Audi Q7 V12 TDI dnes koupíte hluboko pod 700 tisíc Kč. Druhý podobný vůz už těžko kdy vznikne. Ilustrační foto: Audi
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Trident 800 2026: tříválcové potěšení 24.11.2025
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ 23.11.2025
- Marc a Alex slavili 23.11.2025
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
Nejnovější články
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
před 8 hodinami
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
před 10 hodinami
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
před 11 hodinami
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- VZKAZY 11.24. 16:45 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
