Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota Yaris: stručná historie populárního „jaríska”
19.3.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Toyota Yaris nedávno oslavila 10 let své výroby v Evropě. Sluší se tedy ohlédnout za její minulostí a připomenout i její nejbližší budoucnost.
Historie japonského mini, které nahradilo úspěšný Starlet a dnes je jedním z bestsellerů Toyoty, se váže k roku 1995. Tehdy přistoupil k rýsovacímu prknu v bruselském designérském centru řecký designér Sotiris Kovos a vytvořil základní koncept kompaktního vozu segmentu B.
V roce 1997 na autosalonu ve Franfurtu spatřila světlo světa první oficiální studie vozu nazvaná Funtime a u veřejnosti úspěch. Paralelně začala vznikat také verze s prodlouženou zádí ve stylu Mini-Van s označením Funcargo. Také o rok později, v roce 1998, se v Ženevě představila modifikovaná verze konceptu Funtime, ale téhož roku přichází Sotiris Kovos na podzimním autosalónu v Paříži s předprodukčním konceptem nového vozu s upravným vzhledem a také novým jménem - Toyota Yaris. Koncept Funcargo se nakonec proměnil v modelové označení Yaris Verso.



Pozdější Toyota Yaris na první skice, jako model v rukách Sotirise Kovose a pozdější sériové provedení, které dobře známe
Jako novinka se ve své konečné sériové podobě představil Yaris veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1999. V březnu téhož roku startuje v Evropě prodej obou modelových verzí v Evropě. Tehdy vcelku originální koncepce Toyoty Yaris zaznamenala ihned po svém uvedení na trh velký ohlas. Společně s verzí Yaris Verso se jej do konce roku 1999 prodalo 140 254 kusů, v roce 2000 potom 232 085 kusů. Přestože byl Yaris automobilem „z Evropy“, stal se prodejním šlágrem také na japonském trhu. Zde si jej pod názvem Vitz oblíbili zejména mladí zákazníci. V Americe si poté získal srdce některých zákazníků jako Toyota Echo.
Hlavní výhodou první generace Toyoty Yaris byla její prostorová koncepce. Při zachování kompaktních vnějších rozměrů (délka 3 610 mm, šířka 1 660 mm, výška 1 500 mm) nabízela opravdu velkoryse pojatý vnitřní prostor. V modelu Yaris proto mohli cestovat i čtyři dospělí cestující se zavazadly. S vozem se přitom díky jeho nevelkým vnějším rozměrům snadno parkovalo a manévrovalo i v hustém městském provozu. Yaris měl na tehdejší dobu mnoho praktických prvků jako například nízkou podlahu zavazadlového prostoru, krátký přední převis karoserie, posuvná zadní sedadla nebo fluorescentní sdružený přístroj s digitálním displejem, umístěný netradičně ve středu přístrojové desky. A nezapomeňme, jeho hravý design oslovil především mnoho žen - i proto se pro něj i u nás vžila všemožná familierní označení jako „jarísek”.
Ceněný motor Toyota 1SZ-FE s objemem 1 litr a výkonem 50 kW
Ze začátku prodeje byl Yaris nabízen v úrovních výbavy Sol nebo Terra se zážehovým tříválcem 1,0 l, který byl vybaven systémem VVT-i , inteligentní technologií variabilního časování ventilů Toyota. Díky tomu činil výkon motoru 68 koní (50 kW). Litrový agregát s označením 1SZ-FE dokonce obdržel výroční cenu Engine of the Year 1999. Od té doby zisk tohoto titulu ještě čtyřikrát zopakoval (v letech 2007-2010). O šest měsíců později nabídku pohonných jednotek Toyoty Yaris rozšířil dynamický čtyřválec 1,3 l VVT-i, který disponoval výkonem 86 koní (63 kW). Zároveň přibyla luxusní a sportovní úroveň výbavy Luna.
V únoru 2001 přichází do Evropy sportovně laděná verze Yaris T-Sport. Její čtyřválec 1,5 l VVT-i měl výkon až 106 koní (78 kW) a spolu s modifikovaným řízením a odpružením nabídl v této třídě zajímavé jízdní zážitky. Yaris T-Sport měl o 20 mm sníženou světlost, patnáctipalcová litá kola, integrovaný přední i zadní spoiler se zakomponovanými světlomety do mlhy, sportovní masku chladiče a boční lišty.
Toyta Yaris T-Sport dala základ i pro vznik skromně pojaté soutěžní verze
Poté přichází na řadu Yaris s novým vznětovým motorem 1,4 D-4D. Ten byl představen v čase, kdy nebývalým způsobem narůstal zájem o turbodieselové motory na evropském trhu. Yaris D4-D dosahoval spotřeby 4,2 l/100 km při evropském kombinovaném cyklu. Vůz tím dosahoval potenciálního jízdního dosahu více jak 1 000 km. V roce 2001 se také přesouvá výroba Yarisu do Evropy, přesněji do výrobního závodu ve francouzském Valenciennes.
Rok 2003 byl ve znamení faceliftu, který se projevil především v oblasti předních a zadních světlometů, částečně také v interiéru. Posun vpřed ale znamenala nová technologie motorů, která sice výkon mírně omezila, ale zato splnila emisní limity Euro4. Novinkou byla rovněž nabídka robotizované převodovky MMT. Naprostým vrcholem byla poté limitovaná verze Yaris TS Turbo s přeplňovaným motorem 1,5 litru, disponujícím výkonem 110 kW. Jeden tento exemplář byl tehdy zakoupen společností Toyota Motor Czech pro novinářské testy a i já osobně jsem měl tu možnost se s malým „dáblíkem” svézt.
Větší úspěchy Yarisu Verso zhatily hlavně podivně pojaté zadní partie
Zcela jiná káva to byla s praktičtější variantou Verso, která se ve třídě malých MPV prezentovala od roku 2000. Tento vůz byl taktéž vybaven zážehovými motory 1,3l a 1,5l a také dieselem 1,4l D-4D. Jeho kontroverzní design ale i přes velmi praktické pojetí větší úspěch na trhu nedovolil.
V roce 2005 představuje Toyota na autosalónu ve Frankfurtu druhou generaci modelu Yaris, který se prodává dodnes a dá se řící, že navázal na úspěchy svého předchůdce. Letošní rok bude pro tento model japonské automobilky velmi zásadním. Už v Ženevě se představil koncept nového Yarisu HSD a na podzim se na evropském trhu objeví zbrusu nová generace tohoto kompaktního vozu, který se jako Toyota Vitz již začíná prodávat v Japonsku. Ve svých útrobách má skrývat opět překvapivou nabídku místa a variabilitu, máme se tedy nač těšit.
Nová Toyota Yaris v provedení HSD na letošním ženevském autosalonu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
- Test v Barceloně: Opět A. Espargaro 12.6.2025
Nejnovější články
Realita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před hodinouLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 3 hodinamiDalší den, další zdevastovaný zákazník Ferrari. Tento koupí italského hřebce prodělal 2,8 milionu Kč za ujetých 507 km
před 4 hodinamiTohle nemůže fungovat, dejte tomu pořádný motor. Po letech první nový Peugeot GTi je marný pokus popřít fyzikální realitu
před 6 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včera
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- Policejní kontroly a měření 06.13. 18:29 - Truck Daškam
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom