Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota Yaris: stručná historie populárního „jaríska”
19.3.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Toyota Yaris nedávno oslavila 10 let své výroby v Evropě. Sluší se tedy ohlédnout za její minulostí a připomenout i její nejbližší budoucnost.
Historie japonského mini, které nahradilo úspěšný Starlet a dnes je jedním z bestsellerů Toyoty, se váže k roku 1995. Tehdy přistoupil k rýsovacímu prknu v bruselském designérském centru řecký designér Sotiris Kovos a vytvořil základní koncept kompaktního vozu segmentu B.
V roce 1997 na autosalonu ve Franfurtu spatřila světlo světa první oficiální studie vozu nazvaná Funtime a u veřejnosti úspěch. Paralelně začala vznikat také verze s prodlouženou zádí ve stylu Mini-Van s označením Funcargo. Také o rok později, v roce 1998, se v Ženevě představila modifikovaná verze konceptu Funtime, ale téhož roku přichází Sotiris Kovos na podzimním autosalónu v Paříži s předprodukčním konceptem nového vozu s upravným vzhledem a také novým jménem - Toyota Yaris. Koncept Funcargo se nakonec proměnil v modelové označení Yaris Verso.



Pozdější Toyota Yaris na první skice, jako model v rukách Sotirise Kovose a pozdější sériové provedení, které dobře známe
Jako novinka se ve své konečné sériové podobě představil Yaris veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1999. V březnu téhož roku startuje v Evropě prodej obou modelových verzí v Evropě. Tehdy vcelku originální koncepce Toyoty Yaris zaznamenala ihned po svém uvedení na trh velký ohlas. Společně s verzí Yaris Verso se jej do konce roku 1999 prodalo 140 254 kusů, v roce 2000 potom 232 085 kusů. Přestože byl Yaris automobilem „z Evropy“, stal se prodejním šlágrem také na japonském trhu. Zde si jej pod názvem Vitz oblíbili zejména mladí zákazníci. V Americe si poté získal srdce některých zákazníků jako Toyota Echo.
Hlavní výhodou první generace Toyoty Yaris byla její prostorová koncepce. Při zachování kompaktních vnějších rozměrů (délka 3 610 mm, šířka 1 660 mm, výška 1 500 mm) nabízela opravdu velkoryse pojatý vnitřní prostor. V modelu Yaris proto mohli cestovat i čtyři dospělí cestující se zavazadly. S vozem se přitom díky jeho nevelkým vnějším rozměrům snadno parkovalo a manévrovalo i v hustém městském provozu. Yaris měl na tehdejší dobu mnoho praktických prvků jako například nízkou podlahu zavazadlového prostoru, krátký přední převis karoserie, posuvná zadní sedadla nebo fluorescentní sdružený přístroj s digitálním displejem, umístěný netradičně ve středu přístrojové desky. A nezapomeňme, jeho hravý design oslovil především mnoho žen - i proto se pro něj i u nás vžila všemožná familierní označení jako „jarísek”.
Ceněný motor Toyota 1SZ-FE s objemem 1 litr a výkonem 50 kW
Ze začátku prodeje byl Yaris nabízen v úrovních výbavy Sol nebo Terra se zážehovým tříválcem 1,0 l, který byl vybaven systémem VVT-i , inteligentní technologií variabilního časování ventilů Toyota. Díky tomu činil výkon motoru 68 koní (50 kW). Litrový agregát s označením 1SZ-FE dokonce obdržel výroční cenu Engine of the Year 1999. Od té doby zisk tohoto titulu ještě čtyřikrát zopakoval (v letech 2007-2010). O šest měsíců později nabídku pohonných jednotek Toyoty Yaris rozšířil dynamický čtyřválec 1,3 l VVT-i, který disponoval výkonem 86 koní (63 kW). Zároveň přibyla luxusní a sportovní úroveň výbavy Luna.
V únoru 2001 přichází do Evropy sportovně laděná verze Yaris T-Sport. Její čtyřválec 1,5 l VVT-i měl výkon až 106 koní (78 kW) a spolu s modifikovaným řízením a odpružením nabídl v této třídě zajímavé jízdní zážitky. Yaris T-Sport měl o 20 mm sníženou světlost, patnáctipalcová litá kola, integrovaný přední i zadní spoiler se zakomponovanými světlomety do mlhy, sportovní masku chladiče a boční lišty.
Toyta Yaris T-Sport dala základ i pro vznik skromně pojaté soutěžní verze
Poté přichází na řadu Yaris s novým vznětovým motorem 1,4 D-4D. Ten byl představen v čase, kdy nebývalým způsobem narůstal zájem o turbodieselové motory na evropském trhu. Yaris D4-D dosahoval spotřeby 4,2 l/100 km při evropském kombinovaném cyklu. Vůz tím dosahoval potenciálního jízdního dosahu více jak 1 000 km. V roce 2001 se také přesouvá výroba Yarisu do Evropy, přesněji do výrobního závodu ve francouzském Valenciennes.
Rok 2003 byl ve znamení faceliftu, který se projevil především v oblasti předních a zadních světlometů, částečně také v interiéru. Posun vpřed ale znamenala nová technologie motorů, která sice výkon mírně omezila, ale zato splnila emisní limity Euro4. Novinkou byla rovněž nabídka robotizované převodovky MMT. Naprostým vrcholem byla poté limitovaná verze Yaris TS Turbo s přeplňovaným motorem 1,5 litru, disponujícím výkonem 110 kW. Jeden tento exemplář byl tehdy zakoupen společností Toyota Motor Czech pro novinářské testy a i já osobně jsem měl tu možnost se s malým „dáblíkem” svézt.
Větší úspěchy Yarisu Verso zhatily hlavně podivně pojaté zadní partie
Zcela jiná káva to byla s praktičtější variantou Verso, která se ve třídě malých MPV prezentovala od roku 2000. Tento vůz byl taktéž vybaven zážehovými motory 1,3l a 1,5l a také dieselem 1,4l D-4D. Jeho kontroverzní design ale i přes velmi praktické pojetí větší úspěch na trhu nedovolil.
V roce 2005 představuje Toyota na autosalónu ve Frankfurtu druhou generaci modelu Yaris, který se prodává dodnes a dá se řící, že navázal na úspěchy svého předchůdce. Letošní rok bude pro tento model japonské automobilky velmi zásadním. Už v Ženevě se představil koncept nového Yarisu HSD a na podzim se na evropském trhu objeví zbrusu nová generace tohoto kompaktního vozu, který se jako Toyota Vitz již začíná prodávat v Japonsku. Ve svých útrobách má skrývat opět překvapivou nabídku místa a variabilitu, máme se tedy nač těšit.
Nová Toyota Yaris v provedení HSD na letošním ženevském autosalonu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Elektrické fiasko dostalo po 17 měsících zásadně levnější spalovací šestiválec, aby ukončil jeho trápení. A V8 přijde též, přátelé
před 2 hodinamiHyundai po třech letech v tichosti vyřadilo z nabídky svůj luxusní elektrický sedan, za celou dobu ho nekoupil skoro nikdo
včera„Dřevíčko”, manuál, motor V10. Naskytla se výjimečná šance koupit si kombík snů, existuje jen v pár kusech
včeraHonda po letech cválání na mrtvém koni říká, že mrtvý kůň možná nikam nedojede. Tomu se říká objev
včeraStellantis vrací do nabídky osmiválce způsobem, ze kterého se Tavares bude obracet ve svém manažerském hrobě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva