Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tragické působení Fordu v Evropě už nenechává v klidu ani Američany, totální devastaci značky nechápou ani tam
12.8.2024 | Petr Prokopec
Je opravdu těžké pochopit, jak se Ford dokázal během pár let změnit z jedné z nejúspěšnějších značek evropského kontinentu ve výrobce, který prodává polovinu toho, co dnes prodá Škoda. Jenže je to tak a na lepší časy se neblýská.
Současná kondice Fordu je velmi mizerná. Nestojí za tím jen slepá sázka na elektromobilitu, která musela skončit - a také skončila - fiaskem, ale už delší série chybných rozhodnutí. Modrý ovál totiž v novém miléniu tápe jako málokdo jiný. Naposledy to ostatně předvedl během posledních let, kdy odpravil prakticky všechny své evropské ikony, aniž by místo nich nabídl cokoli, co by je mohlo naradit.
Je pravdou, že model Ka, který skončil v roce 2019, až tak úplně bestsellerem nebyl. A Mondeo, které skončilo předloni, ke konci své životní dráhy také neokouzlovalo davy. Jenže za tím stál strategický přehmat, kdy Ford zkusil Evropanům nabídnout pod slavným jménem jen upravený americký Fusion. A místo, aby ušetřil, opentlil kdysi úspěšný model aurou propadáku a prodělal kalhoty.
Asi největší facku svým zákazníkům do tváře vmetla automobilka loni, kdy poslala k ledu Fiestu. Tedy jedno z vůbec nejúspěšnějších malých aut historie a absolutní bestseller britského trhu. Ovšem i jeho poslední léta na trhu připomínala trápení, neboť Ford se v roce 2017, kdy přišla na svět sedmá generace, rozhodl, že již nenabídne základní úrovně výbavy, nýbrž požene vůz prestižnějším směrem. To logicky vyústilo v odchod zákazníků. Přitom ti v daném segmentu loví stále více, jak ukazují aktuální prodejní data rozebíraná kolegy z amerického Motor1. Ani je už totiž tragické působení Fordu v Evropě nenechává v klidu.
Jak je patrné z výsledků za první letošní pololetí, segment s vůbec nejmenšími auty se dostal meziročně o 5,7 procenta nahoru, když za první letošní pololetí bylo prodáno 956 865 aut. Když se zadíváme na žebříček deseti nejlepších, je patrné, že kromě Opelu Corsa, jenž má na kontě 18,2procentní propad, se všechny vozy dočkaly růstu. Ten je v případě čtvrtého Citroënu C3 dokonce 52,8procentní. Desáté Hyundai i20 pak má na kontě 42 098 registrací, zatímco vedoucí Dacie Sandero bylo prodáno 144 205 aut. Ford se tak ochudil o nemalý kus trhu.
Automobilka ovšem se svou sebevražednou čistkou neskončila, příští rok totiž hodlá poslat k ledu Focus. Ten je pro změnu jedním z pouhých dvou aut v kompaktním segmentu, která mají na kontě meziroční propad prodejů (-19,8 %), nicméně segment jako takový se rovněž v prvním letošním pololetí dočkal růstu, a sice 11,5procentního. Takový Volkswagen Golf je pak nahoře o 42,4 procenta, v důsledku čehož se může pyšnit 125 591 registracemi. Ovšem ani 47 070 prodaných Focusů není špatný počin. Jenže i o tom může automobilka od přespříštího roku pouze snít, v tuto chvíli ostatně může snít o jakémkoli významu - s pouhými 165 771 prodeji v EU za první letošní pololetí a skoro 15% meziročním poklesem je nevýznamná už u vedle Škody (329 867 aut za stejné období na stejných trzích). A to ta samá značka prodávala na přelomu milénia okolo 1,3 milionu aut, devastace jejích vlastních prodejů je neuvěřitelná.
Jakmile Focus z evropské nabídky zmizí, bude jediným modelem Fordu, který není SUV, Mustang. Jenže ten se svými 1 323 registracemi, které navíc představují 26,6procentní propad, automobilku rozhodně nespasí. A podobně na tom budou i elektromobily Explorer a Capri, kdy první je klonem Volkswagenu ID.4 a druhý jeho stylovější verze ID.5. Německé vozy jsou ovšem spíše než co jiného propadáky, načež dost možná nenahradí ani Mondeo, které již ve finále své životní dráhy mnoho prodejů na kontě nemělo.
Koneckonců, za první pololetí měly elektromobily v Evropě na kontě jen 12,5procentní podíl na odbytu značky. Ford pak sice již oznámil, že od oné slepé sazky na ně couvá, jenže už teď nestačí, neboť svou nabídku v mezičase stihl téměř dokonale zničit. I proto ostatně již automobilka nemá svého evropského ředitele, místo toho budou veškeré operace řízeny z Ameriky. Tedy z míst, kde o choutkách zákazníků ze starého kontinentu nemusí mít jasno. Další chybná strategie je tak dost možná na cestě. Na rozdíl od těch předchozích by ji ale evropská divize již nemusela rozdýchat.



Fiesta bývala jedním z nejprodávanějších aut vůbec, na některých významných trzích (jako je třeba ten britský) byla dokonce po léta absolutní jedničkou. Jenže automobilka ji loni poslala přes palubu, neboť prodeje se v rámci sedmé generace dramaticky zhoršily. Stálo za tím chybné rozhodnutí zrušit základní verze výbav a poslat ceny nahoru. Podobné přešlapy dělá Ford pořád dokola a nejde to nevidět ani z USA. Foto: Ford
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 2 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle