Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Třetina majitelů elektromobilů přiznává, že si vůz na elektřinu znovu nekoupí
23.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Studie potvrdila dávno známé - elektrický pohon dnes není s to uspokojovat každodenní potřeby velké části zákazníků, ani těch velmi optimistických.
S ohledem na to, co o elektromobilech pravidelně píšeme, se výsledek studie firmy McKinsey and Co. provedené mezi japonskými majiteli elektřinou poháněných vozů, může vlastně zdát docela pozitivní. Jenže prvotním ukazatelem schopnosti elektromobilů uspokojovat potřeby zákazníků jsou prodeje, které jsou mizivé a v celosvětovém měřítku nedosahují ani jednoho promile podílu na trhu. Situaci velmi trefně shrnul v komentáři ke studii Dave Sullivan, šéf produktové analýzy firmy AutoPacific: „Nemyslím si, že by zákazníci od elektromobilů prchali, oni je prostě nekupují.”
Je tedy zřejmé, že naprostá většina zákazníků si předem uvědomuje, že elektromobily nejsou nic pro ně, popř. jsou si vědomi jejich ekonomické nerentability. Ti zbývající, kteří si takový vůz navzdory známým limitům pořídí, by pak měl být s to z valné většiny uspokojovat, jenže právě to se podle studie pánů Kriegera, Radtkeho a Takanukiho neděje. Zákazníci podle jejich závěrů přiznávají, že „podlehli svodům” elektromobilů skrze vyhlídky na nízké provozní náklady, atraktivní dotace a dobrý pocit získaný při testovací jízdě. Jenže byli později zklamání omezenou každodenní použitelností a nakonec i vyššími než očekávanými provozními náklady. Pro nás toto vnímání překvapivé není, v testu Opelu Ampera jsme popsali podobné - elektromobil dokáže udělat velmi dobrý první dojem, ale každodenní život s ním je velmi svazující.
Třetina majitelů přiznávajících neochotu znovu si pořídit elektřinou poháněné auto se nemusí zdát velké, analytiky je ale vnímáno jako děsivě vysoké. Už jsme zmínili, že elektromobily mají velký problém nějaké zákazníky vůbec oslovit a pokud třetina z nich (a je otázkou, komu vlastní ješitnost nedovolí přiznat, že si koupil špatné auto) nad autem takové koncepce zcela zlomí hůl, je to pro další vyhlídky elektrických vozů značně špatná zpráva. Ostatně závěr citované studie správně konstatuje: „Výrobci musí najít způsob, jak zvýšit loajalitu zákazníků, aby bylo možné trh s elektromobily rozšířit.” Pouhé „vyzobávání” jednotlivých zákazníků, pro které život s takovým autem nebude uspokojivý, nemůže vést k jejich rostoucí oblibě.
Špatná zpráva je to i pro levicové politiky jako Barack Obama, který i na základě všemožných dotací počítal s prodejem jednoho milionu elektromobilů ve Spojených státech v roce 2012. Loni se jich tam prodalo 50 tisíc a i s ohledem na zmíněné je více než pravděpodobné, že se jejich prodeje během tří let zdvacetinásobí. Už citovaný Dave Sullivan ostatně konstatuje: „Prodeje elektromobilů v USA jsou založeny čistě na dotacích, ne na tom, že by šlo o skvělá auta.”
A tím se znovu dostáváme k meritu věci, které bylo stejné před lety a je stejné i teď, po zveřejnění studie McKinsey and Co. Elektromobily, zejména vzhledem k limitům akumulátorů, dnes prostě nejsou dostatečně atraktivními vozy pro naprostou většinu zákazníků - ekonomicky i uživatelsky. Změnit takovou realitu dotacemi není možné a je velmi smutné, že jsme všichni nuceni skrze rozličné pokuty za emise CO2 a jim podobné dotovat neživotaschopné technologie na straně vývoje, výroby i prodeje. Jakmile se elektromobil stane použitelným a ekonomicky efektivním dopravním prostředkem, prosadí se sám. Do té doby budeme jen obětmi stejné zlodějiny, kterou nyní představují dotace na elektřinu z obnovitelných zdrojů - všichni platíme něco, co je přínosem hlavně pro pár oportunistů. Svět něco takového nespasí...






Nissan Leaf, zde s vizuální úpravou Nismo, měl být touto dobou prodejním hitem. Už i Nissan dobře ví, že jím není a vzhledem ke své ceně a funkčním omezením ani výhledové nebude
Zdroje: McKinsey and Co., Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 5 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Dodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
2.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
2.4.2025Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1