Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Třetina majitelů elektromobilů přiznává, že si vůz na elektřinu znovu nekoupí
23.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Studie potvrdila dávno známé - elektrický pohon dnes není s to uspokojovat každodenní potřeby velké části zákazníků, ani těch velmi optimistických.
S ohledem na to, co o elektromobilech pravidelně píšeme, se výsledek studie firmy McKinsey and Co. provedené mezi japonskými majiteli elektřinou poháněných vozů, může vlastně zdát docela pozitivní. Jenže prvotním ukazatelem schopnosti elektromobilů uspokojovat potřeby zákazníků jsou prodeje, které jsou mizivé a v celosvětovém měřítku nedosahují ani jednoho promile podílu na trhu. Situaci velmi trefně shrnul v komentáři ke studii Dave Sullivan, šéf produktové analýzy firmy AutoPacific: „Nemyslím si, že by zákazníci od elektromobilů prchali, oni je prostě nekupují.”
Je tedy zřejmé, že naprostá většina zákazníků si předem uvědomuje, že elektromobily nejsou nic pro ně, popř. jsou si vědomi jejich ekonomické nerentability. Ti zbývající, kteří si takový vůz navzdory známým limitům pořídí, by pak měl být s to z valné většiny uspokojovat, jenže právě to se podle studie pánů Kriegera, Radtkeho a Takanukiho neděje. Zákazníci podle jejich závěrů přiznávají, že „podlehli svodům” elektromobilů skrze vyhlídky na nízké provozní náklady, atraktivní dotace a dobrý pocit získaný při testovací jízdě. Jenže byli později zklamání omezenou každodenní použitelností a nakonec i vyššími než očekávanými provozními náklady. Pro nás toto vnímání překvapivé není, v testu Opelu Ampera jsme popsali podobné - elektromobil dokáže udělat velmi dobrý první dojem, ale každodenní život s ním je velmi svazující.
Třetina majitelů přiznávajících neochotu znovu si pořídit elektřinou poháněné auto se nemusí zdát velké, analytiky je ale vnímáno jako děsivě vysoké. Už jsme zmínili, že elektromobily mají velký problém nějaké zákazníky vůbec oslovit a pokud třetina z nich (a je otázkou, komu vlastní ješitnost nedovolí přiznat, že si koupil špatné auto) nad autem takové koncepce zcela zlomí hůl, je to pro další vyhlídky elektrických vozů značně špatná zpráva. Ostatně závěr citované studie správně konstatuje: „Výrobci musí najít způsob, jak zvýšit loajalitu zákazníků, aby bylo možné trh s elektromobily rozšířit.” Pouhé „vyzobávání” jednotlivých zákazníků, pro které život s takovým autem nebude uspokojivý, nemůže vést k jejich rostoucí oblibě.
Špatná zpráva je to i pro levicové politiky jako Barack Obama, který i na základě všemožných dotací počítal s prodejem jednoho milionu elektromobilů ve Spojených státech v roce 2012. Loni se jich tam prodalo 50 tisíc a i s ohledem na zmíněné je více než pravděpodobné, že se jejich prodeje během tří let zdvacetinásobí. Už citovaný Dave Sullivan ostatně konstatuje: „Prodeje elektromobilů v USA jsou založeny čistě na dotacích, ne na tom, že by šlo o skvělá auta.”
A tím se znovu dostáváme k meritu věci, které bylo stejné před lety a je stejné i teď, po zveřejnění studie McKinsey and Co. Elektromobily, zejména vzhledem k limitům akumulátorů, dnes prostě nejsou dostatečně atraktivními vozy pro naprostou většinu zákazníků - ekonomicky i uživatelsky. Změnit takovou realitu dotacemi není možné a je velmi smutné, že jsme všichni nuceni skrze rozličné pokuty za emise CO2 a jim podobné dotovat neživotaschopné technologie na straně vývoje, výroby i prodeje. Jakmile se elektromobil stane použitelným a ekonomicky efektivním dopravním prostředkem, prosadí se sám. Do té doby budeme jen obětmi stejné zlodějiny, kterou nyní představují dotace na elektřinu z obnovitelných zdrojů - všichni platíme něco, co je přínosem hlavně pro pár oportunistů. Svět něco takového nespasí...






Nissan Leaf, zde s vizuální úpravou Nismo, měl být touto dobou prodejním hitem. Už i Nissan dobře ví, že jím není a vzhledem ke své ceně a funkčním omezením ani výhledové nebude
Zdroje: McKinsey and Co., Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 10 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 2 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 3 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 5 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 6 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter