Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
TVR vstalo z mrtvých. Vrací se do britských rukou a chce zase vyrábět sporťáky
10.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) TVR je skutečně zpátky. Znovuzrozená značka ale nyní musí vyřešit celou řadu neznámých, jež se týkají třeba motoru.
Firma TVR byla dlouhá léta jedním z nejproslulejších britských malosériových výrobců sportovních aut. Z modelů jako Tuscan, Griffith, Cerbera nebo Sagaris vám naskakovala husí kůže již jen z pouhého pohledu, jedno sešlápnutí plynového pedálu pak ježilo chloupky za zátylkem. Poté však přišel rok 2004 a rázem byl všemu konec. Dosavadní majitel Peter Wheeler totiž značku TVR prodal tehdy Rusovi Nikolaji Smolenskému, který sliboval hory doly včetně zachování výroby ve Velké Británii. Již o dva roky později však došlo k hromadnému propouštění dělníků, které korespondovalo s propadem prodejů. Do prosince 2006 pak Smolensky stihl ještě přestěhovat nakrátko montáž do Itálie, aby nakonec firmu rozdělil na tři části, jež byly pouze administrativou.
Nyní se ovšem zdá, že se začalo blýskat na lepší časy. Na dosud nefunkční internetové stránce TVR se totiž od minulého týdne začaly objevovat různé výkřiky naznačující, že kdysi populární značka by se k výrobě sportovních automobilů mohla navrátit. To jen potvrzuje nejnovější zpráva, podle které se firma skutečně vrací na britské ostrovy - do rukou podnikatele Lese Edgara, který slibuje vzkříšení i nové modely.
S dobrou zprávou je ale samozřejmě spojena celá řada neznámých. Především v rámci hlavních komponentů, jimiž jsou motor a převodovka. V případě druhého jmenovaného dílu se asi dodavatelů najde dostatek, u toho prvního však TVR bude muset vybírat velmi obezřetně. Poslední modely této firmy totiž používaly atmosférický šestiválec vlastní výroby, který již dozajista nebude odpovídat emisním normám.
Nový majitel tak zřejmě bude muset přistoupit ke spolupráci s jiným výrobcem, neboť na vývoj nového agregátu nebude ani čas, ani finance. Ostatně, spolupracovat chtěl i Smolensky, který hodlal do nové generace modelu Cerbera (vyráběné pro změnu v Rakousku) zakomponovat diesel od BMW. Tato degradace značky mu ale naštěstí nakonec nevyšla - TVR totiž sice za svou historii užilo motorů bezpočet, ve všech případech šlo ale o benzinové jednotky.
Budoucnost značky tak rozhodně budeme mít pod drobnohledem. Doufáme přitom, že se nevyplní hrozby, které jsou na stole již od roku 2010. Tedy že TVR by se mohlo stejně jako další znovuzrozené či zcela nové sportovní automobilky zapojit do elektrické revoluce. Smysl to sice nemá, ale dotace a úlevy jsou tak lákavé... Něco podobného by ale znamenalo už úplný konec.












TVR vyrábělo sportovní vozy mýtických jmen jako Cerbera. Po příchodu ruského majitele však její osud vzal krátký konec
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
včeraNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Superbike Aragon - 1. den včera 18:19
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním včera 13:04
- Místo Bautisty oficiálně 2026 Iker Lecuona včera 10:41
- IRRC pokračovalo ve Schleizu, Červený je těsně před obhájením titulu včera 10:20
- MotoE: Novým lídrem Mattia Casadei včera 10:00
Nejnovější články
Obousměrné nabíjení je další utopická představa přínosu elektrických aut, vědci zkoumali jeho dopad na baterie
včeraEU se pokusila vyhnat čínská auta z Evropy dveřmi, teď se kvůli díře v pravidlech vrací oknem v ještě větším počtu
včeraHezké kladivo Mercedesu na BMW M3 E30, říkáte? Mýlíte se, tahle brutalita skrývá pod kapotou 500koňové naftové překvapení
včeraMuž si koupil elektromobil, který měl začít novou éru značky. Teď říká, ať se mu vyhneme za každou cenu, rozpadá se až k nepoužitelnosti
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.25. 22:27 - Truck Daškam
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.25. 15:45 - Eda
- Policejní kontroly a měření 08.25. 13:36 - delphin
- Chlubítko univerzální 08.25. 08:26 - jerry
- whitelist & blacklist 08.25. 08:01 - jerry
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.24. 16:28 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 08.24. 14:40 - pavproch