Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nutnost koupit do elektromobilu po 8 letech novou baterku zjevně pořád nemusí být ten největší problém
22.4.2022 | Petr Prokopec
O tom, že baterie elektromobilů mají životnost zdaleka nekopírující životnosti zbytku auta, se vzhledem k tomu, jaký ekonomický problém to je, mluví stále málo. Ukazuje se ale, že to pořád nemusí být ten největší problém - baterku už také nemusí jít koupit vůbec.
Na časově i kilometrově omezenou životnost akumulátorů elektrických aut začíná více světla padat teprve v poslední době. Není to ani tak tím, že by šlo o nějaké tajemství držené pod pokličkou, v odborných kruzích se o tom mluví už roky. Šířeji ve známost ale vstupuje teprve teprve ve chvíli, kdy se majitelé ve větší míře začínají potýkat s 8 a více let starými auty, kterým končí záruka na tento komponent.
O jednom takovém případu jsme se naposledy zmiňovali včera, kdy jsme také připomínali, jak velký průšvih jsou ceny náhradních baterií. Na vlastní kůži to poznává i koncern GM, jehož Chevrolet už se zapíše historie jako strůjce problematického Boltu. Automobilka musela svolat do servisů všech více než 140 tisíc vyrobených exemplářů a na déle jak půl roku zastavit výrobu. Medvědí službu pověsti elektromobilů ale zjevně hodlá dělat dál.
Čerstvě se totiž provalilo, že tatáž značka, která před Boltem prodávala elektrický Spark EV, ukončila výrobu náhradních baterií právě pro tento model. Nevíme, jestli se smát nebo brečet, ale přijde nám to skoro skandální. Poslední exempláře tohoto modelu totiž z montážní linky sjely v roce 2016, zatímco na ty první přišla řada teprve o tři léta dříve. Nejde tedy o žádný vůz z automobilového dávnověku, naopak většinu majitelů nejspíše teprve čekají problémy s akumulátory, které by bylo možné řešit jejich výměnou. Nebylo by to řešení nutně ekonomicky efektivní, ale řešení by to bylo. Teď už ani takovou možnost mít nebudou.
Znamená to tedy, že v oběhu zůstane už jen omezené množství nových i použitých paketů a není reálně představitelné, že by elektrické Sparky podařilo udržet v provozu po jakkoli dlouhou dobu. Spark EV přitom nebyl levným vozem, i na sklonku roku 2016 se prodával za 25 995 dolarů, což dle současného kurzu odpovídá 582 tisícům korun. Za to jste si v dané době mohli třeba u Škody koupit Octavii 1,8 TSI se 180 koňmi a vyšší výbavou Style. Její použitelnost se však za šest let ani v nejmenším nesnížila, při správné péči pak lze očekávat, že zůstane v provozu snadno i 10 nebo více let. V případě Sparku už to ani při takovém přístupu nemusí jít, klíčové náhradní baterie prostě nebudou k mání.
V tomto kontextu je navíc třeba podotknout, že Škoda je jednou z automobilek, které drží náhradní díly ve výrobě déle, než je to nutné. Jistě to dělá pro své vlastní ekonomické dobro, přesto je třeba dodat, že výrobci nemají zákonem definovanou lhůtu 15 let, po které musí náhradní díly vyrábět, jak si někteří lidé myslí. Jde jen o 5 let po ukončení výroby či dovozu. Chevrolet dále zacházet nehodlá a v tomto případě jej nikdo nenahradí - nic jako akumulátory pro elektromobily od nezávislých výrobců neexistuje a pochybujeme, že pro takové modely kdy existovat bude.
Musíme se tak ptát, zda půjde o novou praxi, protože pokud ano, pak si s oněmi 8 roky živnosti baterek ani nemusíte dělat hlavu. Problém nebude dát další peníze za novou baterku, problémem bude vůbec nějakou baterku sehnat, pak zbytek auta můžete leda vyhodit do vzduchu jako majitel osmileté Tesly. Není to skvělé?



Chevrolet Spark EV se vyráběl v letech 2013 až 2016, to není žádný dávnověk. Přesto automobilka už nyní přestala pro tento vůz vyrábět náhradní akumulátory. Nemusí, a tak to prostě nedělá a dělat nebude. Foto: Chevrolet
Zdroj: EV Resource
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
20.5.2025Potomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
20.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva