Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané posílají na Ukrajinu věhlasné tanky, jejichž unikátní pohon je darem i prokletím
15.2.2023 | Petr Prokopec
Je to obávaný stroj, za čímž stojí také pohon ukrytý v jeho nitru. Ten mu umožňuje rychlý přesun, je však poměrně žíznivý. Na druhou stranu je ale také nevybíravý, pokud jde o použité palivo.
Ještě v polovině ledna podle amerických vládních představitelů nebyla vhodná doba na vyslání tanků Abrams na Ukrajinu. Nicméně již o pár dní později administrativa prezidenta Bidena změnila názor a odsouhlasila dodávku 31 strojů v hodnotě 400 milionů dolarů (cca 8,8 mld. Kč). Toto rozhodnutí bylo stěžejní, neboť jím podmínil dodávku tanků Leopard 2 německý kancléř Olaf Scholz. Ten zároveň odsouhlasil, že tuto techniku mohou Ukrajincům poskytnout také další země, které ji mají ve výzbroji.
Může zdát, že Spojené státy dodávku jen zbytečně zdržovaly a navíc slíbily dodat jen velmi malé množství tanků. Vždyť ve skladech na pouštích jich stojí stovky. Jenže ty používají unikátní pancíř obsahující ochuzený uran a tudíž nemohou být exportovány. Tanky slíbené Ukrajině tak budou muset být nově vyrobeny.
Existuje ještě jiný, tentokrát technicko-logistický problém. Abrams je poháněn turbínou, která byla vyvinuta tak, aby mohla spalovat téměř libovolné fosilní palivo. Američané měli hromadu důvodů, proč se pro takové řešení rozhodli. „Turbína je poměrně jednoduchým typem motoru, který disponuje pětinou pohyblivých částí oproti běžné pístové jednotce. Zároveň je spojen pouze s minimálním příslušenstvím,“ uvedl již roce 1967 armádní kapitán David A. Noake. Zároveň dodal, že agregát Abramsu lépe zvládá operace v zimě či prašném prostředí. A kromě toho nevyžaduje žádnou speciální ochranu při překonávání vodních toků.
Benefity tím ani zdaleka nekončí. Turbína rovněž neprodukuje kouř, je kompaktnější a při rozpohybování pásů prototypů dosahovala působivých výsledků. Zrychlení z klidu na 32 km/h totiž zabralo jen něco málo přes 6 sekund. Na silnici se pak tank mohl pohybovat rychlostí až 72 km/h, zatímco v terénu bylo tempo omezeno na 48 km/h. Nicméně vývojové stroje vážily „pouze“ 59 tun. Produkční verze ovšem nabrala dalších více než 10 tun, i díky lepší výzbroji a odolnějšímu pancíři.
Abrams se tak na silnici zvládá rozjet jen na 68 km/h, mnohem podstatnější je však pokles dojezdu o zhruba 100 kilometrů na 425 km. Američané proto s vysláním tanků na Ukrajinu váhali, neboť spřátelenou stranu upozorňovali hlavně na nákladný provoz a problémy s dodávkami pohonných hmot.
Kvůli zjednodušení logistiky se totiž americká armáda rozhodla primárně používat letecký petrolej a u pohonné soustavy tanku kvůli tomu proběhly drobné úpravy. Turbína nadále může spalovat cokoli, co se do ní nalije, ovšem v potaz je třeba vzít celou palivovou soustavu. Tam už problémy nastat mohou. Ukrajinská armáda se sice snaží, starost o tři typy západních tanků používajících zcela jinou techniku ale bude tvrdý oříšek. Proto bude potřebovat, aby se Abrams vrátil ke kořenům a přestal si palivo vybírat.
Lze už jen dodat, že Abrams vzniknul jako reakce na hrozbu sovětských tanků v průběhu studené války. Tehdy na vzájemný souboj mocností nedošlo, nyní však konečně budou moci změřit své síly. Společnost General Dynamics, která v roce 1982 odkoupila divizi Chrysler Defense, jež byla zodpovědná za vývoj, přitom celkově vyrobila zhruba 10 400 exemplářů. Oněch 31 strojů je tedy skutečně kapkou v moři.



Spojené státy posílají na Ukrajinu dodávku jednatřiceti tanků Abrams. Jeho výhodou a zároveň i nevýhodou je použitý pohon. Foto: General Dynamics
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 4 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 5 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 7 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 8 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
