Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané posílají na Ukrajinu věhlasné tanky, jejichž unikátní pohon je darem i prokletím
15.2.2023 | Petr Prokopec
Je to obávaný stroj, za čímž stojí také pohon ukrytý v jeho nitru. Ten mu umožňuje rychlý přesun, je však poměrně žíznivý. Na druhou stranu je ale také nevybíravý, pokud jde o použité palivo.
Ještě v polovině ledna podle amerických vládních představitelů nebyla vhodná doba na vyslání tanků Abrams na Ukrajinu. Nicméně již o pár dní později administrativa prezidenta Bidena změnila názor a odsouhlasila dodávku 31 strojů v hodnotě 400 milionů dolarů (cca 8,8 mld. Kč). Toto rozhodnutí bylo stěžejní, neboť jím podmínil dodávku tanků Leopard 2 německý kancléř Olaf Scholz. Ten zároveň odsouhlasil, že tuto techniku mohou Ukrajincům poskytnout také další země, které ji mají ve výzbroji.
Může zdát, že Spojené státy dodávku jen zbytečně zdržovaly a navíc slíbily dodat jen velmi malé množství tanků. Vždyť ve skladech na pouštích jich stojí stovky. Jenže ty používají unikátní pancíř obsahující ochuzený uran a tudíž nemohou být exportovány. Tanky slíbené Ukrajině tak budou muset být nově vyrobeny.
Existuje ještě jiný, tentokrát technicko-logistický problém. Abrams je poháněn turbínou, která byla vyvinuta tak, aby mohla spalovat téměř libovolné fosilní palivo. Američané měli hromadu důvodů, proč se pro takové řešení rozhodli. „Turbína je poměrně jednoduchým typem motoru, který disponuje pětinou pohyblivých částí oproti běžné pístové jednotce. Zároveň je spojen pouze s minimálním příslušenstvím,“ uvedl již roce 1967 armádní kapitán David A. Noake. Zároveň dodal, že agregát Abramsu lépe zvládá operace v zimě či prašném prostředí. A kromě toho nevyžaduje žádnou speciální ochranu při překonávání vodních toků.
Benefity tím ani zdaleka nekončí. Turbína rovněž neprodukuje kouř, je kompaktnější a při rozpohybování pásů prototypů dosahovala působivých výsledků. Zrychlení z klidu na 32 km/h totiž zabralo jen něco málo přes 6 sekund. Na silnici se pak tank mohl pohybovat rychlostí až 72 km/h, zatímco v terénu bylo tempo omezeno na 48 km/h. Nicméně vývojové stroje vážily „pouze“ 59 tun. Produkční verze ovšem nabrala dalších více než 10 tun, i díky lepší výzbroji a odolnějšímu pancíři.
Abrams se tak na silnici zvládá rozjet jen na 68 km/h, mnohem podstatnější je však pokles dojezdu o zhruba 100 kilometrů na 425 km. Američané proto s vysláním tanků na Ukrajinu váhali, neboť spřátelenou stranu upozorňovali hlavně na nákladný provoz a problémy s dodávkami pohonných hmot.
Kvůli zjednodušení logistiky se totiž americká armáda rozhodla primárně používat letecký petrolej a u pohonné soustavy tanku kvůli tomu proběhly drobné úpravy. Turbína nadále může spalovat cokoli, co se do ní nalije, ovšem v potaz je třeba vzít celou palivovou soustavu. Tam už problémy nastat mohou. Ukrajinská armáda se sice snaží, starost o tři typy západních tanků používajících zcela jinou techniku ale bude tvrdý oříšek. Proto bude potřebovat, aby se Abrams vrátil ke kořenům a přestal si palivo vybírat.
Lze už jen dodat, že Abrams vzniknul jako reakce na hrozbu sovětských tanků v průběhu studené války. Tehdy na vzájemný souboj mocností nedošlo, nyní však konečně budou moci změřit své síly. Společnost General Dynamics, která v roce 1982 odkoupila divizi Chrysler Defense, jež byla zodpovědná za vývoj, přitom celkově vyrobila zhruba 10 400 exemplářů. Oněch 31 strojů je tedy skutečně kapkou v moři.



Spojené státy posílají na Ukrajinu dodávku jednatřiceti tanků Abrams. Jeho výhodou a zároveň i nevýhodou je použitý pohon. Foto: General Dynamics
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 10 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 3 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 4 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 6 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 7 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales