Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i 20palcová kola vypadají na moderních autech komicky. A lépe nebude
26.12.2018 | Mirek Mazal
Pamatujete časy, kdy 15palcová kola byla slušný standard, 16palcová velká a 17palcová pomalu extrém? Není to tak dávno, přesto dnes i lecjaké „dvacítky” vypadají malé.
Svět aut prochází neustálým vývojem už po déle než století, v případě velikosti kol se toho ale po dekády měnilo jen velmi málo. U nás evoluci zbrzdilo 40 let komunismu, přesto není bez zajímavosti, že škodovky od si od modelu 1000 MB po Felicii vystačily s 13" disky skoro bez jakékoli alternativy. Ještě na přelomu minulého a tohoto tisíciletí nebyla 15" kola ničím ostudným, pak ale věci vzaly rychlý spád. A nezdá se, že by měly v úmyslu se zastavit.
S údivem dnes můžeme konstatovat, že ani 20" kola dnes často neumí důstojně vyplnit podběhy některých současných automobilů. Před několika léty podobné loukotě patřily výhradně milovníkům tuningu, dnes kola z autobusu nebudí žádné emoce. A pokud ano, tak maximálně negativní při pohledu na disky utápějící se v majestátu podběhů i auta samotného.
A není to jediný problém. Větší disky a pneumatiky znamenají větší náklady na jejich výměnu a v krajních případech negativně ovlivňují komfort i jízdní vlastnosti. Je ale těžké se jim vyhnout. Například nové provedení Mercedesu-Benz GLE standardně jezdí na discích s půlmetrovým průměrem, má na nich pneumatiky s relativně vysokým profilem, přesto se kola pod blatníky ztrácí. Menší než 20" kola nejsou k dispozici a větší znamenají jen prohloubení výše zmíněných potíží.
Co se za posledních necelé dvě dekády stalo, že se kola zvětšila násobně více než za celé předchozí století? Důvodů je několik a rozmach SUV, která jsou z podstaty větší, je jen jedním a spíše okrajovým z nich. Důležité je zvětšování aut jako takových, zásadní roli ale hraje tlak na stále větší pasivní bezpečnost nových aut. Ten si vyžaduje další a další zmenšování prosklených ploch na úkor těch „plechových” a oběti vyžaduje i na straně kol.
Dokonalým příkladem budiž nové BMW řady 3, které se představilo teprve před pár týdny. Další generace s interním označením G20 nahrazuje už tak pramálo „proskleného” předchůdce označeného kódem F30, přesto je při pohledu na boční partie jasně patrné, o kolik narostla masa plechu oproti proskleným částem. Tyto velké plochy představují zásadní tlak na zvětšování velikosti kol, neboť malé disky se ve velké ploše ztrácí a pneumatiky to nezachrání. Nová trojka tak poprvé dobře vypadá na 19" discích, i když ty byly v případě předchozí generace spíše extrémem. A to se bavíme o bezprostřední změně z jedné generaci na druhou, dvou moderních autech - z delší časové perspektivy je rozdíl ještě znatelnější.
Mnoho řidičů tak dnes jezdí na kolech, která si spojujeme s králi hip-hopu z devadesátých let. Možná ani netuší, že mají stejně velké disky jako auta účinkující ve starých hudebních klipech. Rappeři se předháněli v úpravách aut, obout co největší disky byla frajeřina. Dnes je z toho nutnost napříč segmenty, která přináší nepříjemná překvapení hlavně při objednávkách nového obutí, jehož ceny citelně rostou s každým palcem vnitřního průměru.
Je to bohužel neoddělitelná součást automobilové evoluce. Nárůst všeho přichází s každou novou generací jako součást trendu, který byl v automobilovém průmyslu odstartován před nějakým 15 až 20 léty. Rádi bychom dokázali předvídat, jak daleko dojde éra nafukování, ale v tuto chvíli se to nezdá být možné, tlak na pasivní bezpečnost je nekonečný a sklo bude v tomto případě vždy na obtíž. Pokud se vše bude vyvíjet stejným způsobem, snadno se může stát, že za dalších 10 let budou 20" disky vypadat malé i na relativně obyčejných autech. Smiřme se s tím, ať už se nám to líbí nebo ne.




Mercedes-Benz GLE je kus auta, tak velký, že na něm ani 20palcová kola nevypadají adekvátně...
...o BMW X6 platí to stejně už od minulé generace
Srovnání BMW řady 3 předposlední generace F30 s novou G20 ukazuje, co na neustálé zvětšování kol tlačí především - hlavně ohromné nabobtnání bočních neprosklených ploch
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB