Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním

Diesely prý působí zdravotní problémy svými emisemi oxidů dusíku a pevných částic. Zvýhodnění sestávalo z nižších daní z provozu. To se má změnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním

3.2.2015 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Diesely prý působí zdravotní problémy svými emisemi oxidů dusíku a pevných částic. Zvýhodnění sestávalo z nižších daní z provozu. To se má změnit.

Velká Británie chce také dostat ze svých silnic dieselové automobily. Plánuje omezit nepřímou daňovou podporu vznětových motorů, kterou nyní považuje za chybnou, jak uvádí stínový ministr životního prostředí Barry Gardiner, člen Labouristů. Téměř tak kopíruje loňská slova francouzského premiéra Manuela Vallse, který také hovořil o konci zvýhodňování naftových motorů před benzínovými.

„Je nepochybné, že jsme v minulosti učinili špatné rozhodnutí,” komentoval Gardiner zavedení daně z provozu automobilů, jejíž výše je určována dle množství emitovaného CO2 u aut, která ho vypustí více než 100 g CO2 na kilometr. Dieselové motory do vzduchu vypustí méně CO2 než benzínové, zejména proto, že spotřebovávají nominálně méně paliva, ale naopak produkují až čtyřnásobně více oxidů dusíku.

Podle Gardinera v Británii diesely přispěly svými emisemi ke zhoršení zdraví občanů. Hovoří ale také o tom, že výbor pro vlivy znečištění vzduchu na zdraví lidí zjistil tyto skutečnosti už v roce 2010, ale nic se nestalo. Profesor Roy Harrison z Birminghamské univerzity však uvádí, že zákonodárci o tomto problému dieselových aut mají povědomí už více než dvacet let. Jiný výbor totiž v roce 1993 dle Harrisona zjistil, že „v budoucnu z rostoucí obliby dieselových osobních automobilů mohou pramenit problémy.”

Oproti jiným zemím včetně zmíněné Francie nebo i ČR je však tohle v podstatě jediné zvýhodnění (jakkoli nemalé), které v Británii diesely mají. I tak se tam vloni prodalo více dieselových než benzínových aut. Spotřební daň z paliv je na Ostrovech na benzín, naftu i bioethanol stejná, ve vpravdě pozoruhodné výši 58 pencí na litr (20,93 Kč dle současného kurzu). Litr benzínu tam tak stojí 1,09 libry a litr nafty 1,16 libry (39,33 Kč, resp. 41,86 Kč). Dvacetiprocentní DPH se mimochodem počítá z ceny benzínu a spotřební daně, tedy stejně nehorázně jako u nás.

Některé části Londýna také už proti dieselům začaly svým způsobem bojovat. Čtvrť Islington ve snaze dostat diesely ze svých ulic letos zdraží parkovací povolenky pro tyto automobily až o 96 liber (téměř 3 500 Kč) za rok. Přitom od roku 2007, pouhých osm let, diesely různými způsoby zvýhodňuje právě na základě jejich nižších emisí CO2. Podobně také čtvrti Chelsea a Hackney už nyní prodávají dieselům povolenky o 18 liber (650 korun) dražší než benzínovým automobilům.

Efekty dieselů na zdraví jistě nejsou nijak příznivé, třebaže pevné částice, jinak též saze, velký problém dieselů, se snaží řešit filtry pevných částic. Přímovstřikové benzínové motory však produkují podobné částice a elektromobily také, protože nevznikají jen v motoru, nýbrž zejména otěrem pneumatik o asfalt a brzdových destiček o kotouče.

Podle některých zdrojů jsou nicméně plošné regulace proti dieselovým automobilům špatným řešením, protože nerozlišují mezi starými diesely bez filtrů pevných částic, selektivní katalytické redukce či dokonce katalyzátorů a moderními vznětovými motory, které i podle nových amerických zjištění do vzduchu vypouštějí jen minimum škodlivin ve srovnání s diesely minulosti. A jistě se takovéto radikální a bezprecedentní změny ve směřování snah vlády nebudou líbit ani automobilkám, například Ford otevřel v nedávné době novou továrnu na dieselové motory za 190 milionů liber (6,8 miliardy korun).

Není vyloučeno, že jsme svědky vzniku nového démonizovaného faktoru automobilismu - dieselových motorů. Dosud to byl oxid uhličitý, který ničí planetu. A diesely byly rázem ekologické. Teď se nově některé vlády mohou začít stáčet ke snahám označit řidiče dieselů za škůdce zdraví veřejnosti...


Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 1 - Test VW Passat B8 2008 exterier 47Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 2 - Test VW Passat B8 2008 exterier 48Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 3 - Test VW Passat B8 2008 exterier 49Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 4 - Test VW Passat B8 2008 exterier 50Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 5 - Test VW Passat B8 2008 exterier 37
Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 6 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 108Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 7 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 109Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 8 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 110Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 9 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 112Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním - 10 - Test Mazda 6 Wagon 2013 2 2 SkyActiv-D 044
Dieselové motory se mohou stát po CO2 novou černou ovcí, i když právě nízkými emisemi CO2 bodují

Zdroje: The Independent, Motoring Research

Marek Bednář

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše