Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech

Nová pravidla EU jsou tak přísná a cesty k dosažení nastavených limitů tak neschůdné, že existuje jen minimum značek schopných uniknout pokutám. Volvo říká, že je jednou z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech

6.2.2020 | Petr Prokopec

Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech

/

Nová pravidla EU jsou tak přísná a cesty k dosažení nastavených limitů tak neschůdné, že existuje jen minimum značek schopných uniknout pokutám. Volvo říká, že je jednou z nich.

Nejspíše víte, že letošním rokem začala Evropská unie po výrobcích aut vyžadovat dodržování nového přísnějšího limitu spotřeby paliva resp. emisí CO2. Tento krok vyvolal u řadě výrobců nemalou paniku, neboť dosáhnout požadovaných 95 gramů CO2 na kilometr není tak snadné, jak se původně předpokládalo. Volvo však žádné obavy nemá a ústy jednoho manažerů firmy uvádí, že žádné pokuty platit nebude. Má totiž plán, jak se dostat dokonce pod požadovanou úroveň s pomocí skulinek v pravidlech.

Abychom se mohli posunout dále, je třeba nejprve nahlédnout do zákulisí. V prvé řadě totiž musíme zmínit, že onen limit 95 gramů není pevně dán, spíše jde pro každého výrobce o výchozí orientační číslo. Roli hraje mimo jiné hmotnost aut, která počítá s výchozími 1 379,88 kilogramy, kdy každých dalších 100 kilo je vynásobeno koeficientem 0,0333. Stanovena je tím dodatečná povolená míra emisí, což kupříkladu znamená, že u aut vážících 1 479,88 kg je třeba dosáhnout cíle 98,33 gramů CO2 na kilometr.

Tato výjimka platí až do roku 2024, přičemž výrobci zároveň mohou počítat s úlevou v rámci metodiky měření. Jakkoliv totiž Evropa jede již nějaký ten pátek dle nové procedury WLTP, která zmenšuje propast mezi laboratořemi a reálným světem, pro EU je v rámci pokut stěžejní původní NEDC. To znamená, že úřady nepřivírají jedno oko, ale rovnou obě, a ještě přitom mají zamlžené brýle. Platí to hlavně u hybridních aut, u nichž se nezapočítává žádná energie dodaná na vstupu.

V případě elektromobilů a plug-in hybridů, jenž dle laboratorní metodiky produkují maximálně 50 gramů CO2 na kilometr jsou s vozy spojené ještě tzv. superkredity. Jedno auto prodané s emisemi do zmíněného limitu je započítáno jako několik (dříve šlo až o 3,5násobek), což průměr táhne dále dolů.

Právě tento způsob si přitom vybralo Volvo. Šéf divize pohonných ústrojí Mattias Berglund k tomu uvedl, že „pro letošek je naším cílem více než 20procentní podíl plug-in hybridů na celkových registracích, což sníží naše průměrné CO2“. Tím je víceméně řečeno vše, pohled na technické parametry nového Volva XC40 Recharge PHEV pak jen dokládá, proč se Švédové nemusí ničeho obávat. Vůz totiž emituje pouze 41 gramů CO2 na kilometr, pročež spadá mezi „čisté“. Rázem tak automobilce přináší nemalou úlevu.

Otázkou samozřejmě je, zda Volvo na více než dvacetiprocentní podíl plug-in hybridů dosáhne. Značka totiž loni prodala 45 933 takových aut, což sice představuje 22,9procentní meziroční nárůst, nicméně na celkové skladbě měly tyto vozy pouze 6,51procentní podíl. Bude tedy třeba opravdu výrazně zvýšeného zájmu zákazníků. To ale na druhou stranu není až takový problém zařídit, Švédům bude stačit omezit dostupnost alternativ nebo plug-in-hybridy řádně zvýhodnit.

Berglund kromě toho dodává, že během pěti let hodlá automobilka poslat na trh pět elektromobilů. A jakkoliv zatím trh na tyto vozy nereaguje s přílišným zájmem, podle šéfa divize hnacích ústrojí by elektrická auta měla v roce 2025 dosáhnout rovnou polovičního podílu na celkových registracích značky. To je vskutku ambiciózní cíl, Švédové ale na druhou stranu nemají mnoho dalších možností. Po roce 2024 totiž bude zadních dvířek v pravidlech ubývat.

Volvo přitom dodává, že již momentálně eviduje tisíce objednávek na plně elektrické XC40 Recharge, jenž dorazí ve druhé půli letošního roku. Zda však značka tato auta skutečně dokáže dostat k zákazníkům, je prozatím ve hvězdách. Ambiciózní cíle totiž představují všichni výrobci jak na běžícím pásu, ovšem zatím pouze Tesla z nich dokáže alespoň ve větší míře prodejnou, třebaže ne ziskovou záležitost.


Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech - 1 - Volvo XC40 Recharge 2020 prvni sada 01Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech - 2 - Volvo XC40 Recharge 2020 prvni sada 02Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech - 3 - Volvo XC40 Recharge 2020 prvni sada 03Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech - 4 - Volvo XC40 Recharge 2020 prvni sada 04Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech - 5 - Volvo XC40 Recharge 2020 prvni sada 05Volvo říká, že žádné pokuty EU za CO2 platit nebude, využije mezeru v pravidlech - 6 - Volvo XC40 Recharge 2020 prvni sada 06
Volvo chce přísnější emisní limity splnit díky předpokládanému enormnímu zájmu o plug-in hybridy a elektromobily. Letos proto do prodeje dorazí XC40 Recharge, které má zvládnout více než 400 km na jedno nabití

Zdroj: Auto Express

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše