Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vydrží víc německá nebo japonská technika? Britové vypustili olej z motorů a zkoušeli, který vydrží déle
18.7.2022 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jistě nejde o to nejvědečtěji pojaté srovnání, a tak je třeba ho brát s jistou nadsázkou. Přesto o něčem napovídá. Vydrží tedy déle fungovat bez špetky oleje v oběhu motor BMW nebo Lexusu?
„To víte, nemažete, klepe to.“ Legendární hlášku zná nejspíš každý, a to nejen díky snímku Jáchyme, hoď ho do stroje. Mnozí ji místo z televize slyšeli přímo od servisních techniků, kterým předávali svůj vůz s podivnými zvuky vycházejícími zpod kapoty. Důvodem byla pochopitelně zanedbaná výměna oleje. Či třeba sázka na méně kvalitní mazivo. Pohonné jednotky přitom olej potřebují, neboť u nich dochází k tření mnoha metalických komponentů. Stačí tak málo, a řada z nich se začne přehřívat a nadměrně opotřebovávat tisícem možných způsobů.
Je přitom pravděpodobné, že toto poškození hrozí více mainstreamovým vozům než těm, za nimiž stojí prémiové automobilky. Jejich majitelé totiž nemají takový problém s absolvováním předepsaných pravidelných prohlídek, mnozí ostatně mají i své zaměstnance, kteří se jim o vozový park starají. Dokud tedy dané auto vlastní, lze víceméně vždy a za všech okolností počítat jak s odpovídajícími mazivy, tak s naplněnou palivovou nádrží i dobitou baterií. Taková péče je ale skutečně spojena hlavně s prvními vlastníky, s těmi dalšími již přichází méně svědomitá.
Právě na luxusní ligu se nyní rozhodl zaměřit Mat Watson z webu Carwow. Britský kolega tentokráte poslal do neobvyklého souboje BMW 735i a Lexus LS430, tedy dvě luxusní limuzíny osazené osmiválcovými motory, které se ovšem nepostavily na startovní čáru kvůli sprintu na čtvrt- či půlmíli. Místo toho Mat nechal vypustit veškerý olej a poté zkoušel, kterému vozu dříve dojde dech. A kupodivu tentokrát neusedl za volant, tedy alespoň ne v první fázi.
Oba vozy zvládly přežít úvodních 30 sekund na volnoběh, než Mat zavelel k vytočení na 3 000 ot./min. Také druhou půlminutu BMW i Lexus přežily, následující vytočení pohonné jednotky až na maximum však bylo konečnou pro japonského zástupce. Ten bez oleje přežil pouze 1 minutu a 20 sekund, což skutečně není výkon hodný obdivu. Zvláště při porovnání s německým vozem, do kterého Mat po úmrtí Lexusu usednul a šlápnul na plyn. Ten pak mačkal až pod kobereček ještě 6 minut a 14 sekund.
Jakkoliv se nicméně může zdát, že BMW postavilo na hlavu mýty o špatné kvalitě německých pohonných jednotek a nadřazenosti Japonců, je třeba dodat, že nevíme, jaký byl skutečný stav obou vozů před testem, jaká byla jejich historie. To bude v takových srovnáních rozhodující faktor, neboť šlo o vozy na odpis - nová auta takto nikdo trápit nebude.
Každopádně se potvrdilo, že bez oleje pohonné jednotky nefungují, třebaže to není tak, že by bez něj nevydržely ani sekundu. Na tento stav rádi upozorňují zastánci elektromobilů a jejich motorů, u kterých je třeba péče citelně méně. Na druhou stranu, při správném servisování mohou být benzinové a dieselové agregáty pomalu nesmrtelné, přičemž i po letech používání s nimi můžete jet stejně, jako když byly nové. Zkuste si něco takového s elektromobilem a jejich bateriemi, které jsou - i vzhledem ke své ceně - tím pravým ekvivalentem srdce spalovacího vozu.
Řada 7 generace E65 je sice kritizována za design Chrise Banglea, její 3,6litrový osmiválec je ale zjevně velmi robustní. Foto: BMW
Třetí generace Lexusu LS byla inspirována luxusními hotely, k mání pak byla s jediným motorem. Zrovna 4,3litrová jednotka nicméně v testu Mata Watsona příliš neoslnila. Foto: Lexus
Zdroj: Carwow@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva