Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí

Logo Porsche už jsme viděli na rozličných dopravních prostředcích, tento je ale přece jen zvláštní. Produkt divize PFM používá zemský povrch jen k rozjezdu, je to letadlo s šestiválcem z Porsche 911.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí

13.9.2020 | Petr Prokopec

Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí

/

Foto: Whitemud Wallcovering@Facebook

Logo Porsche už jsme viděli na rozličných dopravních prostředcích, tento je ale přece jen zvláštní. Produkt divize PFM používá zemský povrch jen k rozjezdu, je to letadlo s šestiválcem z Porsche 911.

Na konci 50. let minulého století se napříč Evropu šířila nová a nadmíru zajímavá móda. Výrobci malých a lehkých letadel začali své stroje osazovat vzduchem chlazenými motory z Porsche 356 a Volkswagenu Beetle. Ve srovnání se silničními verzemi jednotek s protiběžnými písty bylo totiž třeba udělat jen pár modifikací a bylo hotovo. I z toho důvodu ostatně do hry vstoupila samotná automobilka ze Zuffenhausenu, která v letech 1957 až 1963 přišla s několika sériemi leteckých motorů upravených již přímo v továrně.

Přesunout se můžeme o dvě dekády kupředu. V roce 1981 se totiž Porsche rozhodlo posunout vše na trochu vyšší úroveň. Založena tak byla divize PFM (Porsche Flugmotoren), která se znovu vrhla na adaptaci boxerů na jiné než silniční prostředí. U 3,2litrových šestiválců převzatých z modelu 911 bylo totiž třeba několika modifikací kvůli vyšší nadmořské výšce, zvláště pokud se jednalo o přeplňované verze citlivější na teplotu a hustotu vzduchu. Do roku 1985 pak vznikly hned čtyři verze, z nichž ta nejsilnější produkovala 241 koní.

Pohonné jednotky vzbudily mezi výrobci lehkých letadel velký rozruch, ve své době šlo totiž o jedny z nejpropracovanějších leteckých motorů. Není tak překvapivé, že se jimi pyšnilo hned několik strojů od Socaty TB-16 přes Robin D400 či Extra 330 až po Mooney M20L. Posledně zmiňovaného typu bylo v letech 1988 až 1989 vyrobeno jednačtyřicet kousků, což znamená, že jen málokdo je měl možnost spatřit na vlastní oči. Nyní se však objevila unikátní příležitost jeden takový vlastnit.

V kanadském Edmontonu je k mání exemplář z roku 1988, který stejně jako zbytek produkce zvládá maximální rychlost 298 km/h. Z doprovodných fotografií se zdá, že je v excelentním stavu, nicméně i tak byste v případě zájmu měli rychle sehnat mechanika, který se v leteckých motorech vyzná. Je totiž třeba dodat, že tovární podpora jednotek PFM skončila někdy v roce 2005. A jakkoliv by vám Zuffenhausen byl nejspíše ochoten pomoci i nyní, nechal by si za to jaksepatří zaplatit.

Na Porsche u tohoto konkrétního kousku neodkazuje pouze pohonná jednotka, zvenčí totiž nechybí nápisy odkazující na slavnou automobilku vyvedené v jejím vlastním fontu. Uvnitř je pak možné počítat se čtyřmi koženými sedadly ověnčenými ikonickým logem. Pokud jste tedy zapáleným fanouškem Porsche, budete se uvnitř cítit jako doma. Připravit si ovšem musíte 140 tisíc kanadských dolarů (cca 2,4 mil. Kč). Možná je ale i výměna třeba za pozemky, chaty či apartmány a zřejmě by majiteli nebyla proti srsti ani taková chata u Lipna či Máchova jezera.


Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 1 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 01Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 2 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 02Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 3 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 03Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 4 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 04Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 5 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 05Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 6 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 06
Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 7 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 07Vzácná kapitola historie Porsche má motor z 911 a udělá 298 km/h, po zemi ale nejezdí - 8 - Porsche Mooney M20L 1988 na prodej 08
Na prodej je vzácné letadlo s motorem z Porsche 911. Jeho stávající majitel je ochoten i k výměně za pomezek či chatu, a do dokonce i v zámoří. Foto: Whitemud Wallcovering@Facebook

Zdroj: Whitemud Wallcovering@Facebook

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše