Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Záběry tisíců chátrajících, nikdy nepoužitých a jen na oko prodaných elektromobilů jsou odvrácenou tváří „elektrické revoluce” v Číně
21.6.2023 | Petr Miler
Čistě z prodejních dat se může zdát, že Číňané elektrická auta houfně kupují skoro bez ohledu na to, co reálně nabízí. Ale kde tyto vozy reálně končí? Některé nikdy neprodané míří hned na místa, která se nebojíme nazvat pohřebišti nových aut.
Navzdory tomu, že to nikdy v minulosti nezafungovalo, zůstávají mnozí lidé přesvědčeni, že problémy lze vyřešit tak, že je posypete penězi. Do značné míry je to princip formující současný automobilový svět, ve kterém se politici rozhodli, že poručí větru, dešti i technickému vývoji a někdy až na dekády dopředu určí nejlepší řešení pohonu aut pro tu či onu dobu. Je to tak absurdní a pošetilé, že se zdá skoro neuvěřitelné, že by někdo takové vizi věřil. Leč věří a takových lidí není málo.
Je to ale vlastně vůbec víra? Není to v prvé řadě oportunismus? Právě tyto snahy provází masivní přerozdělování, které - možná ne zcela přesně, ale v principu správně řečeno - bere peníze těm, kteří se snaží smysluplně a efektivně nabízet věci funkční a chtěné, a dává je těm, kteří nesmyslně nabízí věci nefunkční, nechtěné, ale politicky diktované. Právě toto je problém přerozdělování, který postupně vysává, ožebračuje společnost až do chvíle, kdy je těch efektivně fungujících příliš málo na to, aby uživili všechny ostatní. Do této fáze se současný nejen automobilový svět zatím nedostal, ale míří k ní. A některé projevy toho bijí do očí.
Pro dnešek se vzdálíme zemím Evropské unie, které by o negativních následcích přerozdělování všeho druhu mohly dlouze vyprávět, a přesuneme se do jiné země plné budovatelských snů. I když dnešní Čína není tím komunistickým skanzenem (tedy aspoň ekonomicky), jakým byla třeba naše země před čtyřmi dekádami, pořád tam „řeší” problémy tak, že na ně sypou „peníze těch druhých”. A ono to - světe div se - končívá tak, že mnozí rádi berou, ale nic za to reálně nedávají.
Platí to i na automobilovém poli, neboť Čína se též snaží v maximální možné míře přejít na elektrický pohon aut. Nabízí tak nejrůznější finanční podpory na úrovni vývoje, výroby i prodeje takových vozů, které zasypávají jednotlivé tržní subjekty penězi ve snaze dobrat se co nejvyšších prodejních čísel. Ale co když se ukáže, že navzdory veškeré snaze pro takové vozy neexistuje dostatek zákazníků? V normálně fungujícím ekonomickém prostředí by to vedlo k tomu, že vůbec nevzniknou, v tom pokřiveném jsou klidně vyrobeny a „prodány”, i když je nikdo nechce. A pak ať si třeba shnijí, protože peníze na ně stejně dali i ti, kteří je nechtěli.
Následky tohoto přístupu ukazuje video níže se záběry pohřebiště tisíců úplně nových elektrických aut zejména od značek BYD, Geely a Hozon, která jsou na jednu stranu očividně úplně nová, současně ale nikdy nepoužitá a zapadaná vrstvami prachu. A nejsou to nové neprodané vozy čekající na kupce, tyto byly na oko prodány a registrovány, aby nafoukly prodejní bilance té které automobilky. A pak bůh s nimi.
V Číně žijící youtuber Winston Sterzel, známý spíše jako serpentza, který tyto starší i novější záběry zveřejnil, tvrdí, že dokumentují roky trvající praktiky čínských výrobců elektromobilů. Ti fiktivně registrují nová auta tvrdíc, že je prodali, aby dosáhli na požadovaná prodejní čísla a získali patřičné dotace s nimi spojené. Podle Sterzela firmy „pumpují tyto věci do prodeje, aniž by provedly průzkum trhu, aniž by měly ponětí, zda jde o životaschopné produkty”. Protože je „někdo” prostě zaplatí už na základě toho, že mají „ten správný” pohon.
Že to je ohromně neefektivní, asi nemusíme dodávat, ale... Překvapuje někoho, že se takové věci dějí? Je to nevyhnutelný důsledek stavu, kdy trh nenecháte fungovat jako trh a postupně téměř úplné rozvrátíte vazby mezi nabídkou a poptávkou. Dopady tohoto stavu jsme už jednou poznali a není to zase tak dávno. Přesto se zdá, že jsme odsouzeni k tomu opakovat podobnou chybu podruhé.
Holky budou koukat, říkali lidem, když jim nabízeli elektromobily jako BYD E3 nebo Hozon Neta V. Holky moc nekoukaly, zato teď všichni koukají, kde údajně prodané vozy těchto značek reálně skončily. Foto: BYD/Hozon Auto
Zdroj: serpentza@Youtube přes InsideEVs
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejčtenější články
- V Rusku vyvinuli úplně nový spalovací motor. Jdou tak proti běhu dějin, svět aut jím ale nezmění
8.4.2024 - BMW po letech ukázalo dosud utajovaný prototyp s monstrózním motorem 6,7 V16, mohla to být pořádná bestie
8.4.2024 - Fiasko s elektromobily se Hertzu vrací jako bumerang, firma se kvůli nim snížila k velmi pochybným praktikám
9.4.2024 - Už i v Evropě. Krachující Fisker v zoufalosti zlevnil všechna auta o 507 tisíc Kč, koupit je není problém ani pro Čechy
9.4.2024 - The Grand Tour se má vrátit bez Clarksona a spol., proč by se na ni ale pak měl někdo dívat?
9.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva