Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Že elektromobily neprodávají ani obří dotace? Japonci je chtějí dávat zdarma
7.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pobídky k nákupu Toyoty FCV v Japonsku dosáhnou až 40 % ceny. Podle některých ani to nebude stačit, vláda tedy uvažuje o úplném financování auta.
Toyota FCV se, jak víme, dostane do prodeje příští rok; možná se bude jmenovat Mirai. Bude docela drahá, v Japonsku za ni zákazníci zaplatí asi 7 milionů jenů (necelých 1,4 milionu korun). Je to elektromobil, jen neuchovává energii v bateriích, které potřebují dlouhé hodiny nabíjení, ale vyrábí ji z vodíku v palivových článcích, který doplníte rychlostí srovnatelnou s benzínem. To je dobrá zpráva, zejména z hlediska provozní efektivity ale toto řešení má své nedostatky.
Jak to u elektromobilů bývá, japonská vláda plánuje pobídky k nákupu těchto vozů. Důvody jsou jasné: auto je to drahé a složité a také vodíkové čerpací stanice prostě nejsou - až v příštím březnu je v plánu dosažení prvního sta dokončených pump. Ne tisíc, opravdu jen stovka. Proto budou na každé auto k mání pobídky ve výši až 400 tisíc korun. Místní vláda prefektury Aiči, kde Toyota sídlí, má v plánu nabízet dalších 200 tisíc. Z 1,4milionové ceny vozu se tak rázem stane stravitelnějších zhruba 800 tisíc korun.
Ani to však podle některých hlasů nebude dostatečně motivovat Japonce, aby si Toyotu s palivovými články, ať se bude jmenovat jakkoliv, kupovali v dostatečné míře. Noviny Nihon Kenzai nastínily další plány, které vláda zvažuje - a jedním z nich je dávat vodíková auta lidem úplně zadarmo. Není to jediný nápad; ostatní jsou o něco méně ohromující, ale ne o tolik; zvažuje se také palivo zdarma či bezplatné používání dálnic.
„Plány vlády akcelerovat příchod vodíkové éry nevzbudily u veřejnosti tolik nadšení, jak se očekávalo,” píší noviny Nihon Kenzai. „Pro podnícení revoluční socioekonomické změny musí být vize vlády radikálnější,” dodávají. Dávat auta lidem zadarmo je skutečně hodně radikální, zejména ve chvíli, kdy je Japonsko už dekády velmi silně zadluženo.
Zadarmo totiž není nikdy nic a dotyčné vozy by tak zaplatili všichni daňoví poplatníci, ať chodí pěšky nebo jezdí elektromobilem či osmiválcovým SUV. Ostatně, peníze na výše zmíněné vysoké pobídky budou mít úplně stejný zdroj - kapsy všech Japonců. Je to tak na celém světě a Japonsko není výjimkou.
Jak podotýká Automotive News, se všemi těmito pobídkami k nákupu ať už elektromobilů na baterky či na něco jiného vyvstává otázka: pokud je nutné subvencovat tyto produkty do takové míry, do jaké se to děje a stále o ně má zájem málokdo, jsou tyto technologie skutečně připraveny pro masové nasazení?









Pobídky k nákupu Toyoty FCV mají v Japonsku být až čtyřicetiprocentní, ani to prý nemusí stačit
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 2 hodinamiPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včera