Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ze Škody se možná stal gigant, o 20 let později ale potřebuje 3 modely, aby vyrovnala prodeje Felicie
5.12.2021 | Petr Miler
Neobvyklé srovnání vrhá na úspěch Škody v posledních dekádách trochu jiné světlo. Zjevně nejde ani tak o dílo několika nových, velmi úspěšných modelů, jedná se spíše o zásluhu mohutně se rozšiřujícího portfolia.
Ačkoli Škoda neprožívá v posledním roce zrovna nejlepší časy, pořád platí za jednu z nejvýznamnějších evropských automobilek. A musíme být jako Češi hrdí na to, co za poslední dekády dokázala. S výjimkou Dacie, jejíž „životní příběh” je ale přece jen trochu odlišný, neexistuje jiná značka ze zemí bývalého socialistického bloku, která by se v řádu jednotek let dokázala vysekat z bahna dekád živoření v komunistickém útlaku a vrátila se na automobilovou mapu světa jako hrdý soupeř prakticky jakékoli mainstreamové automobilky.
Obvykle je tento příběh vnímán ve dvou rovinách - jako Škoda „po Felicii”, která byla v podstatě jen rozsáhle faceliftovaným Favoritem s kořeny v 80. letech minulého století, a Škoda „od Octavie”, která byla prvním modelem kompletně vyvinutím na bázi tehdy zcela nové techniky koncernu VW. Je to korektní pohled na milník ve vývoji Škody, trochu nesprávně ale dělá dojem, že česká značka do doby příchodu Octavie tak nějak živořila. A poté začala sbírat jeden obchodní úspěch za druhým.
Tak to zkrátka nebylo a nejlépe to ukazuje neobvyklý pohled analytické firmy JATO Dynamics na vývoje registrací subkompaktních modelů různých značek mezi léty 1999 a 2019, tedy v rozmezí 20 let. To je doba, mezi níž se Škoda teprve stala tím, čím je dnes, rok 1999 je přitom posledním, kdy mezi levnějšími modely škodovka prodávala jen Felicii - první Fabia dorazila na trh až o rok později.
Člověk by s ohledem na výše zmíněné čekal, že kterýkoli ze subkompaktních modelů značky roztrhá odbyt „feldy” na cáry. Však česká značka dnes působí na nesrovnatelně větším množství trhů skrze nesrovnatelně větší množství dealerů za použití nesrovnatelně vyšších reklamních rozpočtů. A prodává nesrovnatelně lepší auta. Navíc v roce 1999 Felicie skutečně dožívala jako přežitý a ne za se tak levný automobil. Přesto byla prodejně mnohem úspěšnější než kterýkoli z teoretických nástupců.
Felicie se totiž i v roce 1999 prodalo pozoruhodných 164 tisíc kusů. Na tolik nemůže pomýšlet ani Fabia, ani Rapid (či pozdější Scala, která se prodává ještě hůř), ani Kamiq. A situace byla dokonce i v „předcovidovém” roce 2019 taková, že až všechny tři zmíněné modely dohromady Felicii vyrovnávají a prodejně překonávají o pouhých 10 tisíc prodaných aut. A když koukáme na letošní čísla, je otázka, jestli výsledek těchto aut nebude po odbití silvestrovské půlnoci ještě horší.
To je skutečně pozoruhodná statistika jednak připomínající, jak úspěšná Felicia ve své době byla. A také ukazující, že Škoda nezačala prodávat partu megahitů, díky čemu se postupně dostala až k 1 milionu prodaných aut za rok. Spíše začala prodávat násobně více méně úspěšných aut a zasáhla dříve „neobhospodařované” části trhu. Věnujme tímto Felicii tichou vzpomínku, byl to vlastně prodejní hit svého druhu.



Jakkoli to může znít bizarně, Škody Felicia se i v roce 1999 prodávalo tolik, ... Foto: Škoda Auto
...že za rok 2019 musíte sečíst odbyt Fabie, ... Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
...Rapidu... Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
...a Kamiqu, abyste dostali srovnatelné číslo. Foto: Škoda Auto
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 10 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva