Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřel Gianni Lancia, smrt kdysi své automobilky přežil jen o pár týdnů
4.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoliv Gianni Lancia v posledních letech spojitosti s italskou značkou odmítal, osudy jeho i slavné automobilky jsou zjevně více než propletené.
Uběhly již dva měsíce od chvíle, kdy Sergio Marchionne představil nové plány, jež se týkají všech značek soustředěných pod křídly koncernu Fiat. Na jejich základě má třeba taková Alfa Romeo či Maserati růst, zatímco s Lancií je definitivní konec. Oplakávat přitom můžeme nejen samotnou automobilku, ale také jejího někdejšího šéfa. Tento týden totiž ve věku 90 let zemřel v tichosti Gianni Lancia, syn zakladatele kdysi slavné značky.
Zajímavé přitom je, že jeho život byl s automobilkou spjat jen po krátkou chvíli. Automobilku přebral v roce 1947, kdy se Itálie konečně alespoň trochu vzpamatovala z druhé světové války. Mladému Giannimu v té chvíli nebylo ani čtyřiadvacet let. Byl to přitom právě jeho věk, který se s největší pravděpodobností podepsal na dalším směřování značky, Lancia se totiž s veškerou vervou vrhla do závodění.
Jelikož se ale Gianni příliš nevěnoval silniční divizi (starost o ni ponechal na technickém ředitel Vittorio Janovi) a prakticky veškeré finance firmy vložil do vývoje extrémních závodních prototypů, asi nikoho nepřekvapí, že Lancia se záhy dostala na pokraj bankrotu. Když se pak navíc v květnu 1955 zabil tovární jezdec Alberto Ascari, Gianni se svou matkou prodali své podíly Carlo Pesentimu z firmy Italcementi.
Tím jeho přímé spojení s automobilkou definitivně skončilo, Gianni Lancia záhy poté opustil i Evropu a přesídlil do Jižní Ameriky. Z té se sice po pár letech vrátil a zakotvil na Francouzské riviéře, na automobilku nesoucí jeho jméno ale rád nevzpomínal. Rozhovory na téma „jeho“ značky vytrvale odmítal a dále se v věnoval pouze motorsportu. Nyní bude pochován na hřbitově Fobello ve Valsesii, kde odpočívá i jeho otec.



Vášní Gianniho Lancie byl motorsport. Díky tomu se automobilka již v roce 1955 dostala na pokraj bankrotu
Zdroj: Quattroruote
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
To pravé nadělení? Tři moderní auta s motory V12 si to rozdala ve sprintu, jejich symfonie nejlíp zní bez turba
dnes
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Nejnovější články
Poslední pořádný VW Golf s motorem V6 je k mání jako dodnes nejeté auto po 1. majiteli, je to poklad na kolech
před 9 hodinami
Nakonec existuje elektrické auto, které se stalo dobrou investicí. Stačilo, aby šlo o totální propadák, který si koupilo 9 lidí
před 10 hodinami
Renault chtěl rozptýlit obavy z elektromobilů rekordním dojezdem své novinky, ukázal tím ale jen jejich marnost
včera
Honda jako by chtěla podělat úplně všechno, proti vlastním zákazníkům jde i svými omezovači rychlosti
včera
Ani nejrychlejší Porsche všech dob nedokáže odolat brutální ztrátě hodnoty, pokud je elektrické
včera
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.28. 21:54 - bojler
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.28. 20:02 - Eda
- BMW Divize 12.28. 19:04 - Stepan
- MG Cyberster 12.28. 16:41 - lukasak12
- Rychlodotazy 12.28. 14:11 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
